Boisz się zmiany? Małe kroki zamiast rewolucji - przeczytaj jak ro zrobić
boisz-sie-zmiany-male-kroki-zamiast-rewolucji-przeczytaj-jak-ro-zrobic

 

Osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, prawie zawsze oczekują szybkiego efektu. Dlatego tym chętniej sięgają po modne diety, które obiecują utratę 10 kg w tydzień albo szybciej. Gdy wprowadzimy dobre nawyki i skupimy się na zdrowiu, nie pojawią się natychmiastowe i spektakularne efekty, ale utrata wagi okaże się trwała i bez efektu jo-jo. 

Warto coś zmienić, nawet jeżeli nie chcesz schudnąć, bo z wypracowaniem zdrowych nawyków wiążą się także inne korzyści: poprawa zdrowia i lepsze samopoczucie. Wiele osób, które postanawiają, że zaczną się zdrowo odżywiać, nie wie, od czego zacząć. Początkowo zmiana wydaje im się rewolucją i czymś niezmiernie trudnym do wykonania. Niektórzy mają za sobą kilka diet, które albo nie przyniosły zadowalającego rezultatu, albo przyniosły rezultat na krótko, po którym pojawił się efekt jo-jo. 

W jaki sposób przeprowadzić zmianę nawyków żywieniowych w łagodny, ale trwały sposób?

1. Przede wszystkim postaw sobie realistyczny cel

Postanowienie, że od dzisiaj do Sylwestra zrzucisz 10 kg lub nigdy więcej nie zjesz słodyczy, z pewnością jest dalekie od realizmu. Aby utrata wagi była zdrowa, trwała, bez efektu jo-jo i nie dezorientowała organizmu, powinna wynosić 2 kg na miesiąc. Tylko zmiana nawyków żywieniowych może przynieść trwałe efekty w odchudzaniu. Nawet jeżeli nie chcesz schudnąć, lecz zmienić sposób swojego odżywiania, Twój cel także powinien być realistyczny. Określenie realistycznego celu to także odpowiedź na pytania: „Co mi da zmiana?”, „Jakie osiągnę korzyści?”, „Po czym poznam, że osiągnąłem swój cel?”.

2. Opracuj plan działania

Główny cel podziel na mniejsze cele. Daj sobie czas na ich realizację. Totalna rewolucja, przeprowadzana z dnia na dzień, najczęściej wprowadza chaos i szybko się kończy. Zastanów się, co najbardziej chcesz zmienić. Jakie zdrowe produkty lubisz i co możesz z nich przyrządzić? Czy możesz wieczorem przygotować posiłek na następny dzień? O której godzinie zjesz w pracy? Jaka aktywność fizyczna Ci odpowiada i w jakie dni znajdziesz na nią czas?

3. Zaakceptuj chwile słabości

Nawyk to nic innego jak zautomatyzowana czynność, którą wypracowujemy w wyniku powtarzania. Nie uda nam się tego dokonać bez wysiłku i pracy. Jedzenie wiąże się z przeżywaniem emocji, radzeniem sobie ze stresem, bywa także sposobem zaspokajania wielu potrzeb. Pomyśl, w jakich sytuacjach sięgasz po jedzenie, mimo że nie jesteś głodny. Jakie sytuacje poprzedzają napady obżarstwa i co czujesz, kiedy pozwolisz sobie na odstępstwo? W trakcie zmiany na pewno pojawią się wymówki. Pomyśl, na jakie przeszkody możesz się natknąć. Będą też powroty do starych przyzwyczajeń. Te małe odstępstwa od założonego planu są wpisane w proces zmiany i nie skreślają dotychczasowych starań.

4. Zmieniaj się małymi krokami

Najskuteczniejsze są małe kroki, czyli wprowadzanie jakiejś zmiany co kilka dni. Na początek wybierz coś najłatwiejszego. Pierwszym krokiem może być zdrowe śniadanie – najprostsza na świecie, zdrowa i niskokaloryczna owsianka; zawarty w niej błonnik wypełnia żołądek i zmniejsza uczucie głodu. Codzienne jedzenie talerza owsianki może zapoczątkować zmianę Twoich nawyków żywieniowych. 

5. Wprowadź zamienniki

Nowe produkty wprowadzaj stopniowo. Nie warto za wszelką cenę wywracać wszystkiego do góry nogami. Dobrym początkiem okaże się wprowadzanie zamienników: zamiast białego chleba – razowy lub graham; zamiast białego ryżu – ryż brązowy; zamiast masła – awokado; zamiast majonezu – jogurt naturalny; zamiast słodyczy – orzechy i suszone owoce. Do tego, co jesz na co dzień, możesz przemycić trochę witamin, czyli zmielone siemię lniane dodać do płatków lub zupy, a nasiona słonecznika i pestki dyni wrzucić do sałatki.

6. Zachowaj zdrowy rozsądek

Dieta kojarzy się z głodem i ciągłym odmawianiem sobie przyjemności. Przeciwieństwem jest zdrowe odżywianie, w którym chodzi o równowagę. Skusiła Cię czekolada? Żaden problem, ale na kolację przygotuj lżejszą sałatkę. Odpuszczenie sobie i danie przyzwolenia na chwilę słabości pomaga zachować równowagę i przerwać błędne koło głodzenia się i objadania. Zdrowe odżywianie ma być przyjemne, satysfakcjonujące i nie wywoływać wyrzutów sumienia.

7. Szukaj wsparcia u najbliższych

Niezwykle trudno wprowadzić zmiany, jeżeli najbliżsi w tym nie uczestniczą. Staramy się nie podjadać, ale w lodówce pełno przekąsek innych domowników. Dlatego dobrze, aby bliscy byli razem z nami – łatwiej wtedy przygotowywać wspólnie posiłki, dzielić się obowiązkami oraz nawzajem motywować. Porozmawiaj o zmianach z rodziną i znajomymi; może się okazać, że ktoś jest w tym samym momencie, w który Ty jesteś, i zechce podzielić się doświadczeniami.

 8. Żyj aktywnie

Ruch to zastrzyk energii i chęci do działania. O wydzielaniu endorfin i ich pozytywnym wpływie na nastrój słyszał chyba każdy. Mało kto wie, że podczas uprawiania sportu we krwi jest obecna także pewna ilości morfiny. Osoby uprawiające sport deklarują wyższy poziom zadowolenia z życia, lepszy nastrój i większą wydolność w trakcie wykonywanych zadań. Ruch to także najlepsze antidotum na stres. Nie chodzi wyłącznie o odreagowanie i odprężenie; podczas ruchu cofają się negatywne konsekwencje, jakie wywołują hormony stresu.

Aby zmiany wprowadzić w życie, potrzebne są 3 elementy:

  • wiedza, czyli: co?
  • umiejętności, czyli: jak?
  • pragnienie i motywacja, czyli: po co i dlaczego?

Opisane wyżej kroki nie są gotową receptą na sukces, bo takiej nie ma. To kroki w kierunku zmiany na lepsze. Podczas zmiany nawyków żywieniowych trzeba kierować się tym, co lubimy jeść, jakie składniki nam odpowiadają, a jakie nie. Bardzo ważne jest dostosowanie zmian do naszego tempa i stylu życia. Ustalone przez kogoś sztywne zasady i jadłospisy sprawdzą się na krótką metę, jeżeli nie uwzględniają naszych upodobań i codziennego funkcjonowania. Zmiany nawyków muszą być Twoje – tylko wtedy mają szansę utrwalić się na dłużej.

Tagi

jak pokonać lęk przed zmianami jak pokonać złe nawyki nawyki dobra organizacja jak realizować cele coaching cel

Opublikowano: 2017-05-05

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-efektywnie-zarzadzac-swoim-czasem-kilka-waznych-zasad

Jak efektywnie zarządzać swoim czasem? Kilka ważnych zasad

Jak często mówisz: „Nie mam czasu”, „Chciałbym, żeby doba trwała więcej niż 24 godziny”? Tego typu stwierdzenia zazwyczaj nie wynikają ze zbyt dużej liczby obowiązków, lecz braku dobrej organizacji czasu. Czas nie jest elastyczny, nie da się go ani rozciągnąć, ani wydłużyć. Jak zatem nim zarządzać, aby te zdania zniknęły z naszego słownika? 

czytaj dalej »

walka-dyscyplina-motywacja

Walka, dyscyplina, motywacja?

Zauważyłam, że ludzie często pytają o to, jak zmotywować się do: wstawania wcześniej, pisania regularnie na blogu, codziennych ćwiczeń na siłowni, zdrowego odżywiania i wielu innych rzeczy.

czytaj dalej »

co-bys-zrobil-gdybys-sie-nie-bal-a

Co byś zrobił, gdybyś się nie bał/a?

Czy podczas oglądania reklamy nowego produktu w TV zdarzyło Ci się kiedyś pomyśleć: „Miałam dokładnie taki sam pomysł!”? A może gdy przeglądasz Facebooka i czytasz posty kogoś działającego w Twojej branży, czujesz, jakbyś była autorem tych słów? Nawet przemknęło Ci przez myśl, że napisałabyś to lepiej. 

 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.