Nowa marka o nazwie Ty Lekcja 4. Wartości - nasz życiowy kompas
nowa-marka-o-nazwie-ty-lekcja-4-wartosci-nasz-zyciowy-kompas

 

Nawiązując do poprzedniego artykułu (patrz lekcja nr 3), kiedy jesteśmy architektem domu pod tytułem „Moja Marka”, najpierw poznajemy podłoże czyli swoje umiejętności, mocne strony i talenty. W kolejnym kroku budujemy fundament. I tym fundamentem są nasze wartości i przekonania.

„Wartości to lustrzane odbicie tego kim jesteśmy w danym momencie” – Hopson & Scally.

Jak azymuty i fundamenty
Dla domu fundament to podstawa, która wyznacza jego parametry i wielkość, mimo że dla oka pozostaje niewidoczna pod powierzchnią. Podobną funkcję dla drzewa spełniają korzenie. Z kolei dla człowieka tym fundamentem i korzeniami w życiu są nasze wartości. To one decydują o kształcie naszego życia, są podskórnymi azymutami, którymi kierujemy się przy codziennych decyzjach i wyborach.

Stąd na przykład dwie osoby o tych samych talentach dajmy na to muzycznych, lecz z różnymi wartościami, będą podążać innymi ścieżkami kariery. Jedna bardzo utalentowana pianistka będąca ekstrawertyczką kochającą ludzi i podróże zostanie gwiazdą hal koncertowych, podczas gdy druga równie utalentowana pod tym względem, ale skupiona na swoim wnętrzu i duchowości, będzie wirtuozem organów w katedrze.

Dlatego tak ważnym etapem w odkrywaniu swojej tożsamości jest wnikliwy wgląd we własne wartości, bo jeśli wykorzystamy talenty zgodnie z nimi, to możemy zbudować naprawdę silną i spójną Markę Osobistą oraz taką ścieżkę kariery, która daje nam radość i satysfakcję.

W odwrotnym przypadku, a więc pracując lub działając w środowisku o wartościach niezgodnych z naszymi, będziemy ciągle czuć się sfrustrowani i zdystansowani wobec otoczenia. Również rozpoznanie własnych wartości jest kluczowe dla osiągania postawionych sobie celów. Motywacja do działania jest wtedy, kiedy wartości wyznawane przez firmę lub ludzi wokół nas współgrają z naszym światopoglądem. Wówczas cele będą chętnie realizowane.
Wartości pod lupą – identyfikacja i rozpoznanie
Wartości definiowane są jako moralne zasady lub ogólne standardy akceptowane przez daną osobę lub grupę osób (na przykład tworząc kulturę firmy). Są to pojedyncze niepoliczalne pojęcia związane z naszym stanem emocjonalnym np. radość, lojalność, miłość, przynależność, odwaga, sukces, kreatywność, bezpieczeństwo, spójność, uczciwość, niezależność, odpowiedzialność itp.
Można je odpowiednio zidentyfikować w procesie coachingowym pytając o to, co tak naprawdę jest w życiu dla nas ważne, na czym skupiamy naszą uwagę, co lubimy robić i z kim. Dla niektórych pomocne też jest myślenie odwrotne, czyli co nas złości, denerwuje i czego chcemy uniknąć, a później zastanowienie się, co byśmy chcieli zamiast tego. Wstępne rozmowy często wyłaniają tak zwane wartości idealistyczne – czyli to, jakbyśmy chcieli się widzieć, jak nam się wydaje że byłoby najlepiej, to, do czego dążymy, jak choćby miłość, równość i braterstwo.
Dopiero dalsze pytania, praca z metaforą i wizualizacją, pozwalają na określenie tzw. wartości granicznych czyli takich, które determinują nasze zachowania, prowadzą do zmian (odejście z pracy, porzucenie trudnej relacji, zmianę stylu życia). Rozpatrujemy na przykład sytuacje „co się musi stać żebyś zmienił(a) pracę?” lub „co Cię trzyma w obecnym związku?”.
Wtedy okazuje się, że spośród wielu wyznawanych wartości, kilka jest szczególnie ważnych dla naszych decyzji. Bez nich nie jesteśmy w stanie spokojnie funkcjonować w danej dziedzinie życia. Może to być na przykład zaufanie czy wsparcie w związku albo docenienie lub prestiż w pracy.
No i w końcu wartości operacyjne – najistotniejsze w naszej życiowej podróży. Sprawiają, że kontynuujesz robić to co robisz nawet jeśli budzi to Twoje niezadowolenie!
Jest to główny i najgłębszy impuls naszych działań, zwykle w postaci jednej, dwóch moralnych zasad. Bywa na przykład, że osoby wpisujące „różnorodność”, „wolność”, „rozwój” na listę dziesięciu swoich głównych wartości, tkwią jednocześnie w niechcianej pracy lub wyczerpującym związku i nie mogą zrobić kroku do przodu. Okazuje się, że operacyjną wartością dla nich jest „bezpieczeństwo” i dopóki nie uświadomią sobie ukrytych mechanizmów za tym stojących, trudno im będzie wyjść z zony komfortu i zmierzyć się ze swoimi wyzwaniami.

W podsumowaniu rozpoznanie i określenie naszych wartości to klucz do zrozumienia swoich wewnętrznych motywatorów i milowy krok do zbudowania autentycznej i wiarygodnej „Marki o nazwie Ty”. Jest to też podstawa do prowadzenia świadomego, radosnego życia. Jak powiedział Mahatma Gandhi „Zadbaj o pozytywne wartości, bo Twoje wartości stają się Twoim przeznaczeniem”.

Pytania do zastanowienia
1. Kto jest dla Ciebie przykładem w danej dziedzinie? Wypisz 10 przykładów.
2. Jakie cechy budzą w tej osobie Twój podziw? Wypisz kilka przy każdej z osób, np. pewność siebie, entuzjazm, umiejętności przekonywania etc.
3. Zastanów się teraz nad nimi. Które z tych cech się powtarzają? Które najbardziej z Tobą rezonują i do Ciebie przemawiają? Mogą one odzwierciedlać Twoje wartości.

Tagi

rozwój osobisty autoprezentacja samoświadomość jak żyć w zgodzie ze sobą personal branding

Opublikowano: 2014-08-06

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

weekend-48-godzin-szans

Weekend - 48 godzin szans

Weekend. Cieszymy się, gdy nadchodzi po długim, pracującym tygodniu. Gdy w poniedziałek wracamy do pracy, często pada pytanie o to, jak minął. W odpowiedzi „szybko, w sumie nic konkretnego nie zrobiłem”, „trochę sprzątania, trochę telewizji, obiad ze znajomymi i tak zleciało”, „w dzień gotowanie potem impreza, w niedzielę odsypiałem”. Czasami odpowiedzią jest wzruszenie ramionami. 

czytaj dalej »

szukajac-swojej-drogi

Szukając swojej drogi

Urodziłam się, wychowałam i żyję w dużym mieście. Nie jest to co prawda Londyn czy Nowy Jork, ale i tak im jestem starsza, tym częściej mam wrażenie, że wszystko jest za daleko, że każdego dnia tracę za dużo czasu na przejazdy, że jest za głośno, za szybko i trochę bez sensu.

czytaj dalej »

40procent-szczescia

40% szczęścia

Czy szczęście widziane okiem psychologa społecznego, badacza, różni się od szczęścia opisywanego przez laika, zwykłego śmiertelnika, Dyzia marzyciela? Być może znajdą oni wspólny grunt, bo cel jest ten sam, jednak ich droga może się różnić i zwodzić na manowce tego drugiego.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.