Uważnym być
uwaznym-byc

 

Z angielskiego mindfulness, po polsku – uważność. Wszyscy chyba wiemy, czym jest – to nic innego jak forma świadomości, do której każdy ma dostęp w dowolnym dla niego momencie. Czy jesteśmy jednak w stanie dostrzec swoje myśli, mieć kontakt z własnymi emocjami, zaobserwować, jak ciało reaguje na konkretną sytuację? Czy w pośpiechu współczesnego świata znajdziemy przynajmniej chwilę, by pobyć samemu ze sobą i po prostu się zatrzymać? 

Wyobraźmy sobie poranny, codzienny spacer. Naszą uwagę mogą przyciągać różne rzeczy, osoby, sytuacje, takie jak np. mijający nas przechodnie, spieszący się do pracy, sąsiedzi wyprowadzający swoje psy na spacer, zapach świeżo zaparzonej kawy wydobywający się z pobliskiej kawiarni, dźwięk dzwonka wymijającego nas rowerzysty, gwar i hałas ulicy na której się znajdujemy...  

Wymieniać można w nieskończoność, ale zastanówmy się: na co tak naprawdę kierujemy uwagę? Co przyciąga nas najbardziej? Naturalne jest, że nasze myśli krążą wokół różnych spraw, czy jednak jesteśmy świadomi, o czym wówczas – w tej jednej, konkretnej sytuacji – myślimy? Gdybyśmy mieli opisać jakość naszej świadomości, czy bylibyśmy w stanie to zrobić? Spróbujmy potraktować to jako test, który wykonać możemy w dowolnej dla nas chwili. Test, który miałby za zadanie zmierzyć poziom naszej uważności.

Co daje uważność? Czy jest nam w ogóle do czegoś potrzebna?

Uważność pozwala nam kontemplować i czerpać radość ze zwykłych, prostych rzeczy. Pozwala nam na doświadczanie, wchłanianie tego, co tu i teraz. Sprawia, że jesteśmy aktywni i potrafimy skupić naszą uwagę na otaczającej nas rzeczywistości. Dzięki uważności możemy zaobserwować coś, czego nie widzą inni, lub co dla innych wydaje się mało istotne i pozbawione znaczenia. Takie przefiltrowanie i zastanowienie się nad tym, co nas otacza, pozwala zobaczyć więcej, głębiej, nadać inne i nowe znaczenia danej sytuacji, spojrzeć na problem z wielu różnych perspektyw.

Uważność jest więc czymś, co nas wzbogaca – co zresztą potwierdzone zostało przez liczne badania. Jedne z nich przeprowadzono w trzech amerykańskich szkołach podstawowych. Zaproponowano tam wdrożenie programu, który miał za zadanie nauczyć uczniów ćwiczenia uważności. Rezultaty były widoczne już po okresie sześciu tygodni, a przejawiały się one poprzez wzrost korzyści w obszarze emocji i relacji społecznych. Dzieci poddane badaniu cechowały się większym spokojem, koncentracją, świadomością ciała, swoich myśli i rozumieniem własnych emocji, zwiększoną kontrolą nad impulsywnymi zachowaniami oraz większym poziomem zaangażowania społecznego i interpersonalnego.

Co zdaniem naukowców warto zrobić i na co zwrócić uwagę, aby w prawidłowy sposób trenować uważność? David Vago – psycholog z BWH Functional Neuroimaging Laboratory – wskazał trzy aspekty, które ułatwiają trening uważności. Zaliczamy do nich:

  1. zwiększenie pozytywnego nastawienia do życia i otaczającego nas świata;
  2. zredukowanie uprzedzeń oraz negatywnych przekonań, które posiadamy;
  3. nastawienie się na szczere i autentyczne relacje z innymi ludźmi.

Nie pozostaje nam zatem nic innego, jak tylko spróbować.

Fot. Patrycja Rygielska

Tagi

uważność czas wolny mindfulness relaks

Opublikowano: 2015-09-18

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

gdzie-jest-szczescie-czyli-o-sile-wdziecznosci

Gdzie jest szczęście, czyli o sile wdzięczności

Wdzięczność – jakie to dzisiaj niepopularne słowo. Kto by się zastanawiał nad tym, co już posiada, kiedy w kolejce czeka nieustannie rosnąca lista pragnień. Niemal od dziecka uczeni jesteśmy konsumpcyjnego podejścia do rzeczywistości i trenowani w konsekwentnym osiąganiu założonych celów.

czytaj dalej »

jak-zachowujemy-sie-w-podrozy

Jak zachowujemy się w podróży?

Podczas wyjazdów za granicę lubię obserwować zachowanie ludzi na urlopach. W swoim życiu sypiałam w bardzo różnych miejscach: od słabych hosteli bez wyżywienia po hotele wysokiej klasy przeznaczone dla grup zorganizowanych (głównie na wyjazdach służbowych).

czytaj dalej »

mindfulness-wystarczy-10-uwaznych-minut

Mindfulness: wystarczy 10 uważnych minut

Kiedy ostatnio przez 10 minut nie robiłeś absolutnie nic? Ekspert mindfulness Andy Puddicombe udowadnia, że w medytacji nie chodzi o przybieranie niewygodnych pozycji czy zapach kadzidełek, lecz o skupienie na chwili obecnej – często trudne, ale przynoszące dobroczynne skutki dla umysłu.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.