13 zachowań, pożądanych u osób z wysokim poziomem zaufania
13-zachowan-pozadanych-u-osob-z-wysokim-poziomem-zaufania

 

Komu ufasz? Przyjacielowi? Koledze z pracy? Swojemu szefowi? Dlaczego im ufasz? Co tworzy zaufanie w tej konkretnej relacji? Kto tobie ufa? I dlaczego? Zapewne nie zdajesz sobie sprawy, o potędze wpływu, jaki masz na zmianę poziomu zaufania w każdej relacji - pod warunkiem, że wiesz jak działać.

Poniżej 13 wskazówek, które w sposób precyzyjny pokazują jak budować zaufanie. Po ich wdrożeniu masz szansę stać się wiarygodnym partnerem w interesach, świetnym pracownikiem bądź pracodawcą, porywającym liderem, a także lepszym współmałżonkiem i rodzicem. Należy to robić krok po kroku, zaczynając od budowy zaufania do siebie (rozumianego w tym przypadku jako wiarygodność), w relacjach, w organizacjach, na rynku, i w społeczeństwie:

Zachowanie 1. Mów wprost

Nazywaj rzeczy po imieniu. Posługuj się prostym i zrozumiałym językiem. Nie przeinaczaj faktów. Informuj, jakie jest twoje stanowisko w danej sprawie. Bądź uczciwy. Mów prawdę. Nie manipuluj ludźmi, nie wypaczaj prawdy. Nie stwarzaj fałszywego wrażenia.

Zachowanie 2. Okazuj szacunek

To zachowanie opiera się na zasadach respektu, uprzejmości, uczciwości, miłości i grzeczności. Przeciwieństwem okazywania szacunku jest oczywiście brak szacunku wobec innych ludzi. Jest to powszechnie odbierane jak nieuprzejmość i stanowi wielki problem zarówno w pracy jak i w domu. Przeciwieństwo to polega także na nieokazywaniu dbałości i troskliwości – albo dlatego, że rzeczywiście nie dbasz o ludzi, albo dlatego, że nie wiesz, jak to robić lub nie masz na to czasu.

Zachowanie 3. Dbaj o przejrzystość

Bądź autentyczny i rzetelny i mów prawdę w taki sposób, by ludzie mogli ją zweryfikować. Przeciwieństwem dbania o przejrzystość jest ukrywanie, zaciemnianie, pogrążanie w mroku. Zachowanie takie oznacza tworzenie tajemnic, odgradzanie się i odmowę otwartości. Możesz szybko zbudować zaufanie poprzez bycie otwartym i szczerym w swoich zamiarach.

Zachowanie 4. Naprawiaj krzywdy

Kiedy zbłądzisz, załatw to jak należy. Przepraszaj prędko. Napraw, gdy to możliwe. Zrekompensuj działaniami. Okaż pokorę. Nie staraj się zatuszować. Niech na drodze do naprawy błędów nie staje twoja pycha. 

Zachowanie 5. Okazuj lojalność

Hojnie okazuj uznanie. Doceniaj wkład innych w dokonania. Mów o innych ludziach tak, jakby byli obecni. Reprezentuj tych, którzy są obecni i nie mogą przemówić w swojej sprawie. Nie obgaduj innych za ich plecami. Nie ujawniaj poufnych informacji o innych.

Zachowanie 6. Wykazuj się rezultatami

Wykazywanie się rezultatami jest sposobem przekonywania sceptyków. To sposób szybkiego budowania zaufania w relacjach, zyskiwania swobody i możliwości wyboru. Dbaj o historię osiągniętych rezultatów, rób rzeczy właściwe, działaj i wypełniaj to, do czego zostałeś przeznaczony. Realizuj rzeczy na czas i trzymaj się budżetu. Nie obiecuj za wiele i nie rób za mało. Nie usprawiedliwiaj tego, czego nie zrobiłeś.

Zachowanie 7. Doskonal się

Doskonalenie opiera się na zasadach nieprzerwanego wzrostu, uczenia się i zmian. Kiedy ludzie widzą cię jako osobę, która nieustannie się uczy, rozwija i odnawia – albo twoją organizację jako taką, która się rozwija, doucza, odnawia – nabierają zaufania do twojej zdolności sprostania wyzwaniom ciągle zmieniającego się środowiska.

Zachowanie 8. Konfrontuj rzeczywistość

Podchodź do trudnych spraw bezpośrednio. To przenosi się na szybkość i koszty. Wyjaśnianie niepowodzeń pozwala na szybsze osiągnięcie rezultatów i wykazanie się kreatywnością i możliwościami. Prowadź rozmowy odważnie, nie bój się wyrażać swojego zdania. Nie unikaj prawdziwych problemów, prędzej czy później wrócą one do ciebie ze zdwojoną siłą.

Zachowanie 9. Precyzuj oczekiwania

Ujawniaj i wyjaśniaj swoje oczekiwania. Nie zakładaj z góry, że oczekiwania są jasne i takie same po obu stronach. Rozmawiaj o nich i uzasadniaj je. Nie bój się negocjować, gdy zajdzie taka potrzeba. Nie zawódź oczekiwań.

Zachowanie 10. Przyjmuj odpowiedzialność

Wymagaj odpowiedzialności od siebie i innych. Przyjmuj odpowiedzialność za rezultaty. Komunikuj jasno. Nie uchylaj się i nie wymiguj od odpowiedzialności. Nie wytykaj palcem i nie obwiniaj innych, gdy coś idzie źle.

Zachowanie 11. Najpierw słuchaj

Posłuchaj, zanim się odezwiesz. Zrozum. Słuchaj uszami – a także oczami i sercem. Odkryj, jakie zachowania są najważniejsze dla ludzi, z którymi pracujesz. Nie zakładaj, że wiesz, co jest dla drugiej strony najważniejsze. Nie zakładaj, że znasz wszystkie odpowiedzi – lub wszystkie pytania.

Zachowanie 12. Dotrzymuj zobowiązań

Jest to najszybszy sposób do zbudowania zaufania w każdej relacji. Czy zobowiązania są jawne czy domyślne mają ogromny wpływ na szybkość działania i koszta. Niedotrzymywanie ich powoduje rodzenie się wątpliwości, podejrzeń, cynizmu i nieufności. Dotrzymywanie zobowiązań rodzi natomiast nadzieję i entuzjazm, zawierzenie i zaufanie, które wspomagają osiąganie rezultatów.

Zachowanie 13. Obdarzaj zaufaniem

Zamień „zaufanie” z roli rzeczownika w rolę czasownika. Podczas gdy inne zachowania pomagają ci stać się człowiekiem lub liderem bardziej godnym zaufania, to zachowanie pomoże ci stać się liderem bardziej „ufającym”. Nie tylko buduje ono zaufanie, ale wzmaga ufność. Przeciwieństwem jest nieufność, która stanowi przyczynę ogromnych kosztów wszędzie, a zwłaszcza w organizacjach.

 

Pamiętaj, że podstawą – w każdym z tych przypadków – jest rozwój określonych cech charakteru i kompetencji!

Powyższe wskazówki zostały opracowane przez ekspertów FranklinCovey, światowych liderów w obszarze zaufania, autorów bestsellera „The Speed of Trust”.

 

Agnieszka Złotek / FranklinCovey

Tagi

Franklin Covey dobre relacje z ludźmi jak być dobrym liderem skuteczne zarządzanie zespołem zaufanie

Opublikowano: 2014-10-21

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

to-nie-inni-to-ja

To nie inni, to ja

Wczoraj Iga miała odebrać ważny telefon, który mógł coś zmienić w jej życiu. Nie usłyszała, jak dzwonił. Miała napisać coś na bloga koleżanki, ale nagle wpadło jej do głowy, że może upiecze bułki. Kiedy skończyła była już północ.

czytaj dalej »

ostrz-pile-inwestycja-ktora-sie-oplaca

Ostrz piłę - inwestycja, która się opłaca!

W realizacji celów pomaga zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym – bo przepracowanie i wieczny brak czasu prowadzą do frustracji, spadku koncentracji i obniżenia efektywności pracy.

czytaj dalej »

pozwol-swoim-podwladnym-stac-sie-przywodcami

Pozwól swoim podwładnym stać się przywódcami

Jim Collins, amerykański ekspert w dziedzinie zarządzania, przez pięć lat analizował sposoby prowadzenia biznesu w najlepszych międzynarodowych korporacjach, takich jak Gilette czy Kimberly Clark, próbując dociec, co było czynnikiem decydującym o ich rynkowym sukcesie. 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.