7 kroków do regularnej aktywności
7-krokow-do-regularnej-aktywnosci

 

Przeważająca część ludzi żywi przekonanie, że dobrze jest być aktywnym fizycznie. Niby wiemy, że regularna aktywność to dłuższe życie i lepsze zdrowie, a jednak niewiele ponad 15% dorosłych Polaków podejmuje aktywność fizyczną w wolnym czasie w wymiarze zalecanym przez Światową Organizację Zdrowia[1].

Wielu z nas aktywność fizyczna kojarzy się z przymusem, stratą, odchudzaniem, nudą, wysiłkiem, bólem, dyskomfortem, brakiem efektów, niepowodzeniem, tymczasem kluczem do uprawiania regularnych ćwiczeń jest zastąpienie nawyku nieaktywności – nawykiem aktywności.

To właśnie dzięki rutynie można w sposób naturalny (tzn. w zgodzie ze sobą, z własnym temperamentem) stać się osobą czynnie uprawiającą sport. Nie trzeba wyjątkowych umiejętności ani niezwykłej siły woli; wystarczy przyzwyczajenie.

Zacznij od głowy

Zanim poznasz 7 prostych kroków do regularnej aktywności, zacznij od głowy, czyli zastanów się, jakie masz przekonania dotyczące sportu i siebie jako osoby aktywnej fizycznie.

Niejednokrotnie to nawykowe myślenie (przekonania), zbudowane na naszych dotychczasowych doświadczeniach lub doświadczeniach bliskich nam osób, uniemożliwia nam wytrwanie w postanowieniu o regularnych ćwiczeniach (np.: „Nie lubię ćwiczyć”, „Jestem leniwy”, „Ćwiczenia prowadzą do kontuzji”, „Będzie ciężko”, „Będzie bolało”, „To kosztuje”, „To nic nie daje”, „Nie mam motywacji. Potrzebuję kopa”, „To nie ma sensu”, „Nie mam kondycji. Jestem za słaby”, „Nic mi nie pomoże”, „Jest już za późno. Jestem za stary”).

Pomocne może okazać się pytanie: „Dlaczego nie uprawiasz regularnie sportu?”. Np.: „Nie mam czasu/pieniędzy/chęci/motywacji”, „Nie lubię się męczyć/pocić”, „Brzydko wyglądam, gdy ćwiczę”, „Próbowałem i nie wyszło”.

Zastanów się, jakie przekonania na temat aktywności fizycznej lub ciebie samego kryją się za twoimi wymówkami.

Kiedy uświadomisz sobie własne myśli – podważ je. Wystarczy zwykłe: „A co, jeśli…?” (np.: „A co, jeśli się mylę?”, „A co, jeśli uprawianie sportu może być za darmo?”, „A co, jeśli polubię jakąś aktywność?”, „A co, jeśli to będzie przyjemnie?”).

Gotowy na 7 kroków? Ruszaj!

Dobierz aktywność (1)

Decydując się na konkretny rodzaj aktywności, nie kieruj się ani namowami innych, ani modą. Wybierz sam. Ważne jest, aby twój wybór był zgodny z tobą i odpowiadał twoim potrzebom. Bądź otwarty i przymierzaj sport do siebie. Zadaj sobie proste pytanie: „Jakby to miało wyglądać?” (w domu/poza nim, indywidualnie/z innymi, ze sprzętem/bez sprzętu, ze wsparciem trenera/samodzielnie itp.). Następnie zastanów się, czego potrzebujesz; czego NAPRAWDĘ potrzebujesz.

Jeśli na tym (lub późniejszym) etapie pojawi się jakaś wymówka, wróć do początku i rozpraw się z nią.

Zacznij na próbę (2)

Nasze wyobrażenia o konkretnej aktywności fizycznej niekoniecznie są zgodne z prawdą. Zanim podpiszesz wielomiesięczną umowę z siecią klubów fitness albo wydasz pieniądze na sprzęt czy karnet zajęć, które nie odpowiadają twoim potrzebom, obejrzyj lub poćwicz z instruktorem na YouTubie, weź udział w zajęciach pokazowych albo zaszalej i zorganizuj sobie krótką lekcję z instruktorem dyscypliny, o jakiej nigdy dotąd nie myślałeś.

Nowe nawyki łatwiej wdrożyć w sytuacji innych zmian. Wyjazd z domu, nowy etap w pracy, rewolucja w życiu? Wykorzystaj sytuację do tego, aby podjąć regularną aktywność. Nic takiego się nie dzieje? NIE CZEKAJ na rewolucję; po prostu ZACZNIJ!

Zbuduj nawyk (3) we własnym rytmie (4)

Podejdź realistycznie do aktywności. Jeśli do tej pory nie ćwiczyłeś lub jeśli twoja aktywność ograniczała się do domowych obowiązków, nawet 20-minutowy trening z najmodniejszym guru fitnessu jeszcze może nie być dla ciebie.

Zacznij od małych kroków. NAPRAWDĘ małych! Na początek wystarczy 5-10 minut 3 razy w tygodniu. W wypracowaniu nawyku znaczenie ma regularność wykonywania określonej aktywności, a nie jej długość. Jeśli „nie masz czasu” na 5 minut regularnej aktywności, nie łudź się, że zorganizujesz godzinę.

Ustal szczegóły: w jakie dni tygodnia, o której godzinie, gdzie i przez jaką ilość czasu będziesz aktywny. Znajdź odpowiedź na pytania: „Co może ci przeszkodzić w realizacji planu?” (konieczność opieki nad dziećmi, goście, wyjazd, zła pogoda, gorsze samopoczucie itp.), „Jak konkretnie poradzisz sobie w takich sytuacjach?” „Czego lub kogo potrzebujesz?”. Gdy znajdziesz odpowiedzi, po prostu z nich korzystaj.

Racjonalizuj, żeby pozostać zmotywowanym (5)

Odkryj własną motywację. Zastanów się, co ważnego zyskujesz DLA SIEBIE, pozostając aktywnym („Odchudzanie” czy „Spalanie kalorii” to nie są odpowiedzi). O jaką ważną wartość (potrzebę) zadbasz dzięki regularnym ćwiczeniom? Czy będą to: spokój, satysfakcja, pewność siebie, szczęście, siła, wolność, czy może coś innego? Bądź ze sobą szczery. Jeśli masz ochotę, zapisz to słowo na kartce i powieś w widocznym miejscu. To twój ostateczny cel i „paliwo” do ćwiczeń.

W chwilach wątpliwości wracaj do swojej wartości. Wystarczy krótkie: „Dzięki ćwiczeniom w moim życiu jest więcej… (szczęścia/wolności/zdrowia)”. Pamiętaj, że po pewnym czasie w twoim życiu pojawi się nawyk ćwiczeń i znikną wątpliwości. Świadomość tego, co naprawdę motywuje cię do aktywności, może stać się pomocna także w sytuacjach, w których inni będą pytać: „Po co ty się tak męczysz?”.

Porównuj się ze sobą (6) i dziel sukcesy z wybranymi (7)

Osoby aktywnie uprawiające sport często koncentrują się na wynikach i porównują swoje osiągnięcia do osiągnięć innych. Aplikacje na urządzenia mobilne zachęcają nas do publikowania informacji o uzyskiwanych rezultatach i rywalizacji z innymi.

Doceniaj to, co robisz, aby zbudować w sobie nawyk regularnych ćwiczeń. Chwal siebie za każdą aktywność. Myśl i mów dobrze o sobie. Nie zatrzymuj się, ale podnoś poprzeczkę we własnym tempie i w zgodzie ze sobą. Wyciągaj wnioski z trudności i modyfikuj swoje aktywności. W chwilach zwątpienia w siebie powtarzaj sobie, że każdy był kiedyś początkującym (nawet guru fitnessu). Bądź dla siebie wsparciem. Zamiast porównywać się do innych – porównuj się do samego siebie sprzed okresu, w którym rozpocząłeś regularne ćwiczenia.

Dziel się swoimi sukcesami z tymi, którzy podzielają twoje wartości i rozumieją twój wewnętrzny świat. Nie oczekuj wsparcia od innych (zwłaszcza tych, którym obce są twoje cele, ponieważ prędzej doczekasz się krytyki z ich strony niż zrozumienia). Dawaj wsparcie tym, którzy podobnie jak ty walczą ze sobą w drodze do regularnej aktywności.

I najważniejsze

Czerp radość z aktywności. Traktuj ćwiczenia fizyczne jako czas dla siebie, a nie będziesz musiał zmuszać się do nich.

Specjaliści od zmiany powtarzają, że to, co daje nam zadowolenie, to nasza codzienna rutyna. Jeśli więc z jakiejś aktywności uczynisz swój nawyk, prędzej czy później i tak ją polubisz. Powodzenia!

 

[1] Badanie poziomu aktywności fizycznej społeczeństwa, Gfk Polonia, 2014-2015, http://www.msport.gov.pl/badania-i-analizy/aktywnosc-fizyczna-spoleczenstwa.

 

 

Tagi

motywacja rozwój osobisty samoświadomość uroda aktywność zdrowie nawyki pewność siebie sukces spełnienie równowaga pokochać siebie zmianywżyciu

Opublikowano: 2018-05-28

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

d-jak-depresja

D jak Depresja

Słowa na "d", które przychodzą Ci do głowy jako pierwsze, to może: dom, dobro, czy doskonałość. Jest ich moc, więc wszystkich tu nie przytoczę. Ale wśród nas są i tacy, którzy w odpowiedzi na to pytanie podaliby inny zestaw słów: deficyt, diagnoza, dysfunkcja, dwubiegunowa, depresja.

czytaj dalej »

dlaczego-nie-chodzimy-do-teatru

Dlaczego nie chodzimy do teatru?

Nie chodzę do teatru, bo nie mam butów – takim stwierdzeniem uraczył mnie jeden ze znajomych. Na tym przykładzie mogłabym zakończyć swój wywód dochodząc do prostego wniosku – kto chce, szuka sposobu. Kto nie chce, szuka powodu. Ja tak łatwo nie odpuszczam. Sama do teatru chodzę często, spontanicznie, z potrzeby serca.

czytaj dalej »

wrazliwiec-we-wspolczesnym-swiecie-czyli-poradnik-przetrwania-dla-twojej-duszy

Wrażliwiec we współczesnym świecie, czyli poradnik przetrwania dla Twojej duszy

Wiele ludzi wychodzi z założenia, że im więcej i głośniej o Tobie mówią tym - lepiej dla ciebie. W relacjach zawodowych i w życiu musisz wiedzieć kim jesteś! Szybko i do przodu! Co z osobami, które są wrażliwie i za bardzo wszystko traktują poważnie? Myślą, analizują, uważają i są wyczulone na różne bodźce i sygnały ze świata zewnętrznego.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.