Akcja relaksacja, czyli zrób sobie przerwę...
akcja-relaksacja-czyli-zrob-sobie-przerwe

 

Zatroszcz się o siebie!

Niemal codziennie zauważam, z jaką troską zajmujemy się osobami z najbliższego otoczenia – dziećmi, mężem, rodzicami. Codziennie obserwuję, z jakim zaangażowaniem dbamy o dom, wyposażenie lodówki oraz całą organizację i logistykę domowo-rodzinną, jednocześnie zapominając o chwili dla siebie. 

Być może w grę wchodzi coś więcej niż zaniechanie? Często przyczyną jest brak świadomości, jak ważne jest to, aby nabrać dystansu  - wziąć głębszy oddech i widzieć sprawy we właściwych proporcjach. Dzięki temu, niezależnie od poziomu trudności wyzwań, jakie postawi przed nami życie, nie tylko damy radę, ale jest szansa, że zrobimy to z przyjemnością.

W natłoku codziennych spraw, pogoni w wypełnianiu obowiązków, priorytetem jest wyrobić się w czasie i nie zwariować. Można więc zapytać, czy mając na głowie ogrom zadań do wykonania, możliwe jest znaleźć przyjemność w tym, co się robi? Okazuje się, że tak. Należy jedynie zadbać o równowagę! Ważne, aby znaleźć czas na przerwę, na oddech i złapanie dystansu. Dużo mądrości jest w powiedzeniu, by medytować dwadzieścia minut dziennie, chyba że nie masz czasu, to godzinę. 

Zrób przerwę

Ćwiczenie, które dzisiaj chcę zaproponować pochodzi z książki „Relaksacja, koncentracja, medytacja” autorstwa Joela Levey’a. Znakomicie sprawdzi się jako relaksacyjna przerwa w trakcie dnia, pozwoli zwolnić tempo, zmniejszyć napięcie, zrównoważyć emocje i wrócić do tu i teraz. Znajdź 15 minut dla siebie, usiądź wygodnie i ciesz się chwilą przerwy.

 

Wstęp

Zrób przerwę,

Uświadom sobie swoje otoczenie.

Poczuj, gdzie twoje ciało styka się ze światem.

Przenieś świadomość na ciężar i ciepło miejsca,

gdzie twoje ciało styka się z twoim własnym ciałem.

 

Kiedy oddychasz,

wdychaj długo i powoli,

delikatnie westchnij, jakbyś uwalniał się od wielkiego ciężaru.

Zaufaj sile ciążenia.

Pozwól wdechowi pojawiać się naturalnie,

bez wysiłku doświadczaj oddychania.

 

Dokonaj przeglądu swojego ciała w poszukiwaniu oznak napięcia.

Wraz z oddechem przenoś świadomość w te rejony.

Kiedy wydychasz, rozluźniaj i otwieraj napięte miejsca.

Uśmiechaj się do siebie.

Łagodnie sobie przypomnij:

„Nie muszę trzymać tego w sobie”.

 

Po zbadaniu i rozluźnieniu całego ciała

Pozwól wszelkim doznaniom przepływać w obrębie przestrzeni

twojej świadomości; doświadczaj symfonii życia

rezonującej wewnątrz twojego ciała.

 

Pamiętaj – w twoim doświadczeniu,

jest miejsce na wszelkie doznania.

Jeśli napięcie lub ból wciąż utrzymują się, rozluźnij te miejsca.

Pozwól wrażeniom swobodnie przepływać, bez stawiania im oporu,

przepływać i zmieniać się.

 

Łagodnie przenieś świadomość na przepływające

W umyśle myśli, uczucia i wyobrażenia.

Po prostu rejestruj (bez oceniania), jak zmieniają się

z chwili na chwilę.

Zajmuj się procesem zmiany, nie interesując się

Szczegółową treścią myśli czy wyobrażeń. 

 

Jeśli zauważysz, że twoja uwaga skupia się wokół

jakiejś myśli, uczucia, wyobrażenia czy doznania, po prostu

zauważ to dążenie, uśmiechnij się do siebie,

skieruj tam swój oddech i pozwól temu przepływać.

 

Czerpanie

Naturalnie spocznij w tym przepływie.

Pamiętaj, w obrębie twojego doświadczenia

jest miejsce na wszystko.

Opór jest cierpieniem.

Zaufaj prawu ciążenia..

Rozluźnij się w przepływaniu..

 

Pozwól, by twoja świadomość wraz z każdym oddechem

Stawała się subtelniejsza.

Zacznij czerpać z dobrodziejstw stanu przepływania.

Praktykuj dostrajanie się i powracanie do takiego

rezonującego stanu.  

 

Ponowne wejście

Raz  jeszcze stań się świadom swojego

kontaktu z otaczającym cię światem.

Z zamkniętymi oczami odczuwaj przestrzeń wokół siebie.

Odczuwaj jak łączy cię ona z każdą rzeczą.

Doświadczaj dźwięków, zapachów i uczuć

wypełniających tę przestrzeń.

 

Łagodnie otwieraj swoje oczy,

niech będą miękkie i przyjmujące.

Postrzegaj nie patrząc.

Świadom oddechu..

Świadom grawitacji..

Świadom rezonansu..

swobodnie przepływającego w tobie życia.

Przenieś spokojną witalność tego

Doświadczenia w działanie…

Wykorzystaj każdą okazję

Dobrze też pamiętać, że warto wykorzystywać każdą okazję do równoważenia sytemu nerwowego. Każdy dzień przynosi kolejne wyzwania i nieustanne zmiany. Bez umiejętności dostrajania się do tych ciągłych zwrotów akcji, będziemy doświadczać napięcia, braku cierpliwości, pośpiechu, a w konsekwencji wyczerpania i dolegliwości fizycznych. Jak radzi Levey – kontroluj poziom swojego napięcia w ciągu każdego dnia. Dzięki świadomemu rozpoznawaniu i redukowaniu „hałasu” w twoim życiu w naturalny sposób zacznie pojawiać się harmonia.

Przerwa, przerwa, przerwa!

Przerwy są ważne. Róbmy sobie przerwy. Trzy minuty, pięć, dziesięć.. Ile okoliczności pozwalają. Byle nie wcale. Zatrzymaj się. Stań w oknie. Weź głębszy oddech. Nie mów nic przez chwilę. Poczuj to, co dociera z zewnątrz, a co z wewnątrz... Puść i obserwuj. To może być jak prysznic dla umysłu, higiena psychiczna. Pozwala zaoszczędzić, a nawet odbudować energię. Tak, żeby nie zabrakło do wieczora. A może nawet zostało.

 

 

 

Tagi

czas wolny stres relaks czas dla mnie czas sam na sam chwilo trwaj bądź uważny na życie

Opublikowano: 2019-02-20

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

stres-niedoceniony-pomocnik-w-codziennych-zmaganiach-jak-sie-z-nim-zaprzyjaznic

Stres - niedoceniony pomocnik w codziennych zmaganiach. Jak się z nim zaprzyjaźnić?

Obecne jesteśmy bombardowani informacjami na temat stresu, jego szkodliwych skutkach, następstwach i chorobach. Na dłuższą metę stres szkodzi, pogarsza komfort naszego życia, sprawia, że stajemy się mniej kreatywni, źle się czujemy, mniej śpimy, wpadamy w różne choroby, a nawet depresję, jednak nie popadajmy w panikę. 

czytaj dalej »

co-z-tym-stresem-po-czym-poznac-stres

Co z tym stresem? Po czym poznać stres

Stres jest zjawiskiem powszechnym i każdy z nas doświadcza go na swój sposób. Chociaż współczesna psychologia dostarcza nam na jego temat dużo informacji, psychologowie nadal nie są zgodni co do jednolitej definicji tego zjawiska. Potocznie rozumiemy stres jako nieprzyjemny stan psychiczny bądź fizjologiczny, który związany jest z napięciem, nadmiernym wysiłkiem, przemęczeniem, bólem, poczuciem beznadziejności. 

czytaj dalej »

kariera-i-zycie-prywatne-jak-odnalezc-zagubiony-balans

Kariera i życie prywatne. Jak odnaleźć zagubiony balans?

Brak równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym, w dłuższej perspektywie, może mieć negatywny wpływ na zaniedbywany przez nas, wybrany obszar życia. Nie zawsze od razu zauważamy potencjalne straty, jakie płynąć mogą z braku zachowania odpowiedniego balansu. Jednak o wiele lepiej jest w porę nauczyć się je dostrzegać, niż stracić coś, czego być może już nigdy nie odzyskamy. 

czytaj dalej »

 


 

                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.