Bądź zen w biurze - 15 sposobów, jak to zrobić!
badz-zen-w-biurze-15-sposobow-jak-to-zrobic

 

Biorąc pod uwagę to, ile czasu spędzamy pracując, warto pamiętać o tym, aby czerpać jak najwięcej pozytywnych aspektów z naszej obecności w miejscu pracy. Jak zatem czuć się radośnie i spokojnie, jeśli ciągle jesteśmy zestresowani i mamy poczucie, że jeszcze tyle rzeczy jest do zrobienia, a tak mało czasu nam zostało.

Jon Kabat – Zinn twórca MBSR (ang. Mindfulness-Based Stress Reduction), czyli redukcji stresu poprzez medytację mindfulness, definiuje uważność jako przytomność umysłu, która jest rozwijana przez szczególnego rodzaju skupienie uwagi. Skupiamy ją celowo na tym, co jest w teraźniejszości bez osądzania czegokolwiek. To jedna z wielu możliwych form medytacji, o ile przez medytację rozumiemy metodę systematycznego skupiania uwagi, dzięki czemu wpływamy na jakość swojego doświadczenia i ewentualnie ją zmieniamy, aby dzięki temu przeżywać w pełni swoje człowieczeństwo i związki z innymi oraz z całym światem.

Ronald Siegel -  doktor psychologii na Harvard Medical School - określa uważność  jako szczególny stosunek do doświadczenia lub sposób pojmowania życia, który zmniejsza cierpienie i czyni życie bogatym oraz pełnym treści. Dzieje się tak dzięki dostrojeniu się do doświadczenia, które pojawia się tu i teraz, oraz dzięki bezpośredniemu wglądowi w to, jak nasze umysły tworzą niepotrzebne cierpienie.

Mistrz Zen Thich Nhat Hanh, który jest uznawany za ojca uważności, opracował w swojej książce „Work: How to find joy and meaning in Each hour of the day” listę kontrolną działań, która może nam służyć jak papierek lakmusowy work – life balance, ale również jako narzędzie do kreowania wspierającej nas rzeczywistości w pracy.

Thich Nhat Hanh mówi: koncentruj się na pracy, bądź czujny i gotowy radzić sobie sprawnie i mądrze
z każdą sytuacją. To właśnie pełna uwaga. Uwaga jest cudem, dzięki któremu poznajemy siebie
i przywracamy życiu. 

Praktykowanie uważności jest istotne dla każdego, niezależnie od tego jaki rodzaj pracy wykonuje. Dzięki zatrzymaniu, uwalnianiu napięcia z ciała, prawdziwemu słuchaniu siebie i dzieleniu się tą praktyką z innymi, możemy mieć duży wpływ na nasze otoczenie w pracy. Kiedy wiemy jak radzić sobie z silnymi emocjami, automatycznie nasze relacje z innymi poprawiają się, zmniejsza się stres,
a praca staje się, bardziej przyjemna. Jest to korzyść dla nas, dla tych osób, z którymi współpracujemy, ale również dla naszych przyjaciół, rodzin i całego społeczeństwa.

Poniżej 15 praktycznych wskazówek, które możesz już teraz przetestować

  1. Na dobry początek dnia zacznij od 10 minut medytacji.
  2. Poświęć trochę czasu, aby usiąść i cieszyć się, tym, że jesz w domu śniadanie.
  3. Pamiętaj o tym, że każdy dzień może być dniem Twojej wdzięczności za to, że żyjesz i, że dziś masz 24 zupełnie nowych godzin życia.
  4. Staraj się nie dzielić swojego czasu na „mój czas” i na czas „w pracy”. Wszystko razem może być Twoim własnym czasem, jeśli tylko będziesz Tu i Teraz. Bądź jednocześnie w kontakcie
    z tym, co dzieje się, w twoim ciele i umyśle. Nie ma żadnego powodu, żeby twój czas pracy był mniej przyjemny, niż czas spędzony gdzie indziej.
  5. Postaraj oprzeć się pokusie, aby w trakcie drogi do pracy i z powrotem rozmawiać przez telefon komórkowy. Pozwól sobie w ten czas być po prostu ze sobą, z naturą i ze światem wokół Ciebie.
  6. Stwórz w pracy „obszar oddychania”, gdzie będziesz mógł pójść, aby uspokoić się, zatrzymać
    i odpocząć. Rób regularne przerwy w oddychaniu, aby wrócić do swojego ciała i przenieść swoje myśli do teraźniejszości.
  7. W porze lunchu jedz tylko jedzenie, a nie swoje lęki i obawy. Nie jedz obiad przy biurku. Zmień środowisko i idź na spacer.
  8. Zrób rytuał z picia herbaty. Przerwij na chwilę pracę i poszukaj na dnie swojej filiżanki to wszystko, co złożyło się na to, że możesz ją pić teraz: chmury, deszcz, plantacje herbaty
    i pracowników, którzy zebrali dla Ciebie tę herbatę.
  9. Przed udaniem się na spotkanie wyobraź sobie kogoś bardzo spokojnego, uważnego, kto pójdzie tam razem z Tobą. Schroń się, w tej osobie. Niech to wyobrażenie pomoże Ci zachować spokój.
  10. Jeśli czujesz złość lub podrażnienie, powstrzymaj się, od powiedzenia czy zrobienia czegokolwiek od razu. Wróć najpierw do oddechu. Skup się na wdechu i wydechu, dopóki się nie uspokoisz. 
  11. Praktykuj patrzenie na swojego szefa, przełożonych, współpracowników lub podwładnych jak na sojuszników, a nie wrogów. Zauważ, że praca razem z innymi w zespole może przynieść Ci więcej satysfakcji i radości, niż praca w pojedynkę. Sukces i szczęście każdego jest Twoim własnym sukcesem.
  12. Wyrażaj regularnie swoją wdzięczność i uznanie dla pozytywnych cech Twoich kolegów. To przekształci całe środowisko pracy. Stanie się ono bardziej harmonijne i przyjemne dla każdego.
  13. Spróbuj zrelaksować się przed przyjściem do domu tak, aby nie przynosić zgromadzonej
    w ciągu dnia negatywnej energii i frustracji.
  14. Zanim zaczniesz swoje prace domowe poświęć trochę czasu, aby odpocząć i wrócić do siebie. Rób jedną rzecz na raz i daj jej całą swoją uwagę. Wielozadaniowość oznacza, że ​​nie jesteś
    w pełni obecny dla żadnej z tych rzeczy. 
  15. Prowadź dziennik wszystkich dobrych rzeczy, które wydarzyły się, w ciągu dnia. Regularnie podlewaj swoje ziarna radości i wdzięczności, aby mogły się rozwijać.

Tagi

jak przełamać kryzys kariera jak przetrwać zły dzień biznes biznesowe ewolucje

Opublikowano: 2019-04-29

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-w-prosty-i-przyjemny-sposob-podniesc-jakosc-swojej-pracy-trzy-sprawdzone-sposoby-wyprobuj-je

Jak w prosty i przyjemny sposób podnieść jakość swojej pracy? Trzy sprawdzone sposoby. Wypróbuj je!

Badania pokazują, że większość z nas działa w pracy nie tylko na automatycznym pilocie, tj. poświęca w ciągu dnia niemal 47% czasu, aby zastanowić się nad czymś innym niż to, co właśnie wykonuje. Możesz wytrenować swój mózg tak, aby efektywniej koncentrować się na wszystkim, co robisz, i uwolnić się od automatycznego pilota. Jak? 

czytaj dalej »

moja-praca-nie-jest-dla-mnie-satysfakcjonujaca-pomocy

Moja praca nie jest dla mnie satysfakcjonująca, pomocy!

Przychodząc do pracy odpalasz licznik, który odlicza godziny do wyjścia? Czujesz, że stoisz w miejscu i nie wiesz co zrobić dalej? Nie odczuwasz już żadnej satysfakcji z pracy i zastanawiasz się,  jak sobie z tym poradzić?  Sprawdź, co możesz z tym zrobić.

czytaj dalej »

7-bledow-ktore-latwo-popelnic-na-rozmowie-kwalifikacyjnej

7 błędów, które łatwo popełnić na rozmowie kwalifikacyjnej

Nie chcę w tym artykule poświęcać miejsca opisowi tak podstawowych błędów jak: niepunktualność, włączony telefon komórkowy podczas rozmowy z rekruterem, nieadekwatny strój, postawa pt. „tak nie za bardzo mi zależy, przyszedłem sobie popatrzeć, co macie do zaoferowania”. Zajmę się błędami bardziej subtelnymi, ale – niestety – dość powszechnymi i wpływającymi na efekt rekrutacji. 

czytaj dalej »

 


 

                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.