Bez energii do pracy. Jak odzyskać witalność, entuzjazm i energię po wypaleniu zawodowym?
bez-energii-do-pracy-jak-odzyskac-witalnosc-entuzjazm-i-energie-po-wypaleniu-zawodowym
Temat zaproponowany przez czytelnika

 

Czy natrafiłeś kiedyś na kogoś, kto jest ze swojej pracy dziwnie zadowolony? Rzuciło ci się w oczy to, że nie zna słowa “problem” i nie ocenia innych osób? A ty nadal tkwisz w firmie, w której osiągnąłeś wszystko, co było możliwe i nie wiesz co dalej? Poszukaj siebie w odpowiednio zadanych pytaniach i postaraj się odrobić swoje zadanie domowe, bo nikt za ciebie tego nie zrobi. Zamiast zazdrościć, odzyskaj własną harmonię.

Osoby, którym nie grozi wypalenie zawodowe, pokonały już barierę stawiania sobie celów w życiu i odpowiadania na zasadnicze pytania. Jeśli jeszcze nie wpadłeś na to, by je sobie postawić i – co trudniejsze – znaleźć na nie odpowiedzi, nic dziwnego, że targa tobą niepewność przyszłości, niechęć do pracy i brak szczęścia w życiu. Pierwsze pytanie dotyczy sfery zawodowej.

1. Kim chciałbym w życiu być, gdybym nie musiał zarabiać pieniędzy? Gdzie czułbym się najlepiej? Co bym robił? Z kim bym pracował?

Zazwyczaj wybieramy wykształcenie, które jest akurat modne, zalecane, może podpowiedziane przez znajomych czy rodzinę. Ale czy dobrze przemyśleliśmy naszą przyszłość w danym zawodzie? Czy marzyliśmy o tym, by przez całe życie być hostessą albo kierowcą ciężarówki? Może wolelibyśmy prowadzić zajęcia językowe z hiszpańskiego wśród gwatemalskich dzieci, żeby mieć satysfakcję z robienia rzeczy istotnych? Pomyśl, jakiej satysfakcji potrzebujesz i poszukaj sposobu, by ją sobie zapewnić.

2. Kiedy wypoczywam? Co robię dla czystego relaksu? Czy mam czas na kontemplację, słuchanie swoich myśli?

Chyba nie należysz do tych, którzy bezlitośnie znęcają się nad sobą, pracując po 14 godzin codziennie, przychodzą do mieszkania z pustą lodówką, jedzą to, co zostało z wczoraj lub z pracy, wypiją 2 kieliszki na uspokojenie i obejrzą 3 takty filmu, żeby łatwiej zasnąć, by rano nie zaspać do tej wstrętnej pracy?

Każdy z nas potrzebuje “pielenia ogródka”, rozczochrania poplątanych myśli, dotlenienia mózgu, odseparowania się od “trybu pracy”, pomysłu na aktywny odpoczynek, czasu na spełnienie potrzeby bliskości z przyjaciółmi, rodziną, na długą i kojącą rozmowę. Zaniedbanie podstawowej potrzeby relaksu i odkładanie chwil odprężenia “na urlop” jest najkrótszą drogą do wypalenia i utraty motywacji. Nie tylko do pracy, ale i do życia, co bywa bardzo destrukcyjne. Co robisz codziennie, by się choć troszkę odprężyć? Masz pomysł na siebie? Nie czytaj dalszych pytań, dopóki nie odpowiesz na powyższe.

3. Co tworzę poza pracą? Kim jestem, nie pokazując swojej wizytówki firmowej? Badaczem? Literatem? Fotografem? Pożeraczem muzyki?

Dla zachowania równowagi w życiu i uniknięcia stanów depresyjnych, potrzebujemy nie tylko odpoczynku i satysfakcji z pracy, lecz także prywatnej tożsamości. Dlatego warto od dziecka pielęgnować swoje hobby i pod żadnym pozorem z niego nie rezygnować – chyba, że jest to uwodzenie koleżanek, a w międzyczasie pojawił się w naszym życiu ślub i dzieci. W innych przypadkach warto regularnie z kolegami wędkować, z koleżankami praktykować jogę, z dziećmi szyć ubranka dla lalek, z rodzicami gromadzić wyborne gatunki wina domowej roboty. Nie możesz dopuścić do tego, by twoje życie zaczynało się i kończyło jedynie na pracy. Tworzenie czegoś, choćby stron internetowych po godzinach pracy czy sprzedawanie ręcznie lepionych pierogów na targu śniadaniowym, gwarantuje źródło radości, dzięki której endorfiny zapewnią ci poczucie harmonii i szczęścia w życiu. Określ swoją prawdziwą pasję tworzenia.

4. Co robię dla świata? A może dla dzieci? Czy jest coś, co robię charytatywnie, myśląc o innych bez chęci uzyskania zapłaty?

Wyobraź sobie siebie: dostajesz nagrodę za swoje dokonania, które od lat prowadziłeś. Co to takiego jest, co mógłbyś zrobić, a mogłoby się komuś przydać? Dla jakiej pochwały byłbyś gotów to zrobić – nawet tylko od czasu do czasu? Myśl codziennie o tym, w jaki sposób możesz pomóc sąsiadce, która chodzi o kulach po zakupy, o recepcjonistce, którą może każdy traktuje jak powietrze, albo o własnym dziecku, które ciągle namawia cię, by pójść do schroniska dla zwierząt i wziąć kotka. Zrób to. Nie licz na uznanie od razu. Daj sobie czas na to, by zrozumieć, że dawanie wraca ze zdwojoną siłą, a przede wszystkim wyzwala dużą dawkę szczęścia, dobrego samopoczucia i komfortu z samym sobą. W Polsce jedynie 5% osób dorosłych uczestniczy w wolontariatach, podczas gdy w Holandii odsetek ten wynosi 80%!!!

5. Jaki mam plan za 5 lub 10 lat? Gdzie i kim chcę być? Czy zanotowałem gdzieś mój życiowy cel?

Spłata kredytu za dom, otrzymanie wszelkich możliwych awansów i bonusów, zakup wymarzonego auta i innych instantów życiowego celu nierzadko bywa powodem samobójczych myśli, nawet u menedżerów wysokiego szczebla. Brak postawionego celu powyżej “rzeczy”, który sięga dalej niż to, co możemy sobie kupić za określoną kwotę, może skutkować depresją w momencie, gdy ten cel zostaje osiągnięty. Zadbaj więc o to, by nakreślić sobie na kartce papieru swoje własne marzenia. Spróbuj wymyślić sposób, jak zmienić świat na lepszy, bardziej przyjazny lub kolorowy. Nie ograniczaj się miejscem i ludźmi. Nie powiesz chyba, że żyjesz bez celu, ważnego zadania?

6. Co ostatnio zrobiłem dla swojego zdrowia? Czy wiem, co odkryli naukowcy z Harvardu, jeśli chodzi o piramidę żywienia? Czy docierają do mnie nowinki z zakresu nowoczesnej medycyny naturalnej?

Pierwsze sygnały o tym, że grozi nam kara za niedbalstwo w stosunku do siebie samych, docierają z naszego ciała. Na początku trochę boli nas kręgosłup, czasami serce łomocze, innym razem czujemy, że dopadają nas niestrawność i zgaga. Dopóki jednak nasze ciało przyjmuje śmieciowe jedzenie w styropianowych pojemnikach i zadowala się monotonną paszą (a może to trwać kilka lat), to wszystko wydaje się nam całkiem normalne. Zaczynamy chorować dopiero wtedy, gdy pojawiają się – prócz problemów czysto fizycznych – również zaburzenia emocjonalne. Tracimy cierpliwość do bliskich osób, koledzy w pracy jawią nam się jako “wrogowie, kopiący pod nami dołki”, snujemy teorie spiskowe i zaczynamy wchodzić w obszar, w którym zaciągają się nad naszymi głowami czarne chmury. Kropka. Tu się zatrzymaj i wróć do pierwszego punktu. Wszystko przemyśl od początku.

  1. Wymyśl sobie pracę marzeń, co dokładnie chcesz robić.
  2. Jaki rodzaj odpoczynku naprawdę ładuje twoje baterie?
  3. Co chcesz tworzyć po pracy, co przyniesie ci radość?
  4. Nie pracuj jedynie dla zysku, dobry uczynek da ci sporą dawkę energii.
  5. Zaplanuj swoje życie, określ swój długoterminowy wymarzony cel.
  6. Twoje zdrowie jest na twoim talerzu, poświęć mu nieco uwagi, opłaci się.

Nie kończ na przeczytaniu listy zadań. Nie pisz w myślach, tylko na kartce. Połóż ją sobie na fotelu w samochodzie lub w łazience na półce, żeby widzieć ją codziennie. Pozwól sobie na płacz i na chwile zwątpienia. Ale nie myśl, że uciekając od swojego życia, uda ci się je przeżyć szczęśliwie.

Prowokuj sam siebie. Zauważ, że zmiana u ciebie wpłynie na zmianę u innych. Może to jest twoje nowe zadanie? Inspiruj innych swoją metamorfozą i nie pozwól się onieśmielić uwagami leniwców i konformistów. Już dziś znajdź czas, by wyruszyć na targ i kupić kolorowy kosz owoców. Codziennie od rana ładuj się witaminami, uprawiaj chociaż kilka pozycji gimnastycznych, dotleniaj mózg i myśl. Zapewnij sobie przynajmniej 1 godzinę bez dostępu do telefonu, internetu i innych technologii. Pamiętaj, że zdrowe ryby płyną pod prąd.

 

Żaneta Geltz: osobiście odpowiedziała sobie na pytanie „Co jest moim celem w życiu“ w 2011 roku. Na skutek postawionego celu rozstała się z firmą, dla której pracowała kilkanaście lat i stworzyła niezależny Magazyn Hipoalergiczni, który jest chyba jedynym, który nie powstał po to, by zarabiać, ale inspirować do powrotu do zdrowia. Dokształciła się z zakresu stawiania sklepów internetowych, bo od lat to ją bardziej interesowało niż uprawiany marketing. Relaksuje ją muzyka chilloutowa, więc regularnie słucha jazzowych stacji radiowych, ćwicząc przy tym „Pięć Rytuałów Tybetańskich“. Pomaga znajomym w budowaniu marek, a kiedy to możliwe, podejmuje inicjatywy promujące rozwiązania ekologiczne. 

Tagi

problemy w pracy zadowolenie z pracy stres wypalenie zawodowe

Opublikowano: 2014-10-14

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

spokojnie-to-tylko-praca-jak-nabrac-dystansu-do-swojej-pracy-i-nie-dac-sie-zwariowac

Spokojnie, to tylko praca. Jak nabrać dystansu do swojej pracy i nie dać się zwariować?

Najczęściej do zawodowej zmiany w życiu dojrzewamy powoli. To proces, który może trwać kilka lat. Często budujemy swój „pancerz”, pracując ciągle w tym samym w miejscu, które nie daje nam spełnienia. Jak przetrwać ten czas? Jak nabrać dystansu do swojej pracy i nie dać się zwariować?

czytaj dalej »

emilia-zurek-jak-najdalej-od-narzekania

Emilia Żurek Jak najdalej od narzekania

Emilia Żurek, psychosomatoanalityk, coach i mentor tłumaczy związek organizmu z emocjami. Expert w międzynarodowych projektach unijnych w zakresie coachingu.

czytaj dalej »

jak-wybierac-zawod-dla-siebie-rynek-potrzebuje-dobrych-doradcow-zawodowych

Jak wybierać zawód dla siebie? Rynek potrzebuje dobrych doradców zawodowych

Ekspert radzi: Gdy chcesz zmienić pracę, zacznij od zadania sobie pytania: Jaki zawód chcę wykonywać. Czy chcę nadal robić to, co robię tylko w innej firmie, czy może mój zawód nie jest dla mnie satysfakcjonujący i wcale nie chcę już dłużej się zajmować tym, czym dotychczas. Co wtedy?

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.