Coaching - sprawdź to na własnej skórze i spójrz na swoje życie z nowej perspektywy!
coaching-sprawdz-to-na-wlasnej-skorze-i-spojrz-na-swoje-zycie-z-nowej-perspektywy

 

Coaching to rodzaj partnerskiej relacji stymulującej myślenie i otwierającej nowe perspektywy. Dzięki zbudowaniu odpowiedniej relacji oraz wykorzystaniu zróżnicowanych narzędzi coachingowych klient może spojrzeć z zewnątrz na swoje życie, relacje i trudności.

Coaching to także pewien proces rozwoju cechujący się własnym, niepowtarzalnym cyklem aktywności i wzrostu świadomości. W efekcie klient podejmuje działania poza przestrzenią coachingową, wykracza poza swój codzienny kontekst. Na chwilę wchodzi w relację z coachem, następnie jednak wraca do własnego świata. 

Coaching pozwala klientowi przyjrzeć się jego działaniom i temu, w jaki sposób wpływają one na inne sfery jego świata: osobiste, systemowe, fizyczne, emocjonalne i rzeczywiste. Podczas sesji klient identyfikuje kluczowe dla siebie kwestie i motywacje leżące u ich podłoża, uczy się opowiadać swoją historię w nowy sposób, myśleć inaczej oraz wykorzystywać zmieniony sposób patrzenia na rzeczywistość w planowaniu i wcielaniu w życie alternatywnych rozwiązań.

Zróżnicowane podejście do coachingu są szczególnie skuteczne na innych etapach procesu, jednak każda z sesji coachingowych ma swój własny cel i pożądany efekt końcowy. Te cele pośrednie stają się kolejnymi krokami prowadzącymi do oczekiwanego rezultatu

Pierwsze minuty pierwszej sesji coachingowej poświęcamy na nawiązanie kontaktu, krótką pogawędkę, a potem skupiamy się na właściwej pracy. 

Na wstępie klient i coach zawierają kontrakt, który ma zapewnić bezpieczeństwo współpracy i ukierunkować ją na poprawę funkcjonowania klienta. Im bardziej przejrzysty kontrakt, tym większe prawdopodobieństwo, że klient osiągnie swoje cele. Praca na tym etapie wymaga dużego skupienia. 

Rozmowa staje się bardziej otwarta – dzięki słuchaniu, dzieleniu się spostrzeżeniami, wyjaśnianiu, analizowaniu, rozważaniu rozmaitych możliwości, przewartościowaniu, wspieraniu i stawianiu wyzwań. Przez cały czas coach jest świadom, w jakim mniej więcej kierunku zmierza rozmowa i ma obowiązek albo przypomnieć o celach sesji, albo zaproponować modyfikację kontraktu, jeśli zauważy, że temat rozmowy odbiega od wstępnych ustaleń. 

Energia i dynamika często zmieniają się pod koniec sesji. Coach sprawdza postępy klienta w odniesieniu do założeń zawartych w kontrakcie i skupia się na domknięciu spotkania. Klient zobowiązuje się do podjęcia określonych działań lub wprowadzenia zmian w myśleniu i decyduje, w jakim kierunku podąży. Coach okazuje zainteresowanie, słucha i jest skoncentrowany na kliencie. Następnie coach i klient wracają do codziennego życia, a wszystko, co wydarzyło się w trakcie sesji, staje się w pełni poufne. 

Aby określić cel zarówno pojedynczej sesji coachingowej, jaki i całego procesu, pomocne mogą się okazać następujące pytania:

  • W jaki miejscu jesteś obecnie?
  • Gdzie chciałbyś się znaleźć?
  • Co chcesz osiągnąć w wyniku sesji coachingowych?
  • Co do tej pory cię hamowało?
  • Co się wydarzy, jeżeli osiągniesz cel?
  • Co się stanie, jeżeli w ciągu pół roku tego nie osiągniesz?
  • Po czym poznasz, że to masz?
  • W którym miejscu jesteś teraz (w skali od 1 do 10)?
  • Co to dla ciebie oznacza?
  • W którym miejscu na skali chciałbyś się znaleźć po sesjach coachingowych?
Tagi

jak pokonać własne ograniczenia jak osiągnąć cel jak żyć w zgodzie ze sobą jak osiągnąć sukces jak się rozwijać jak realizować cele coaching coaching kariery coaching ICC

Opublikowano: 2018-01-15

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

sztuka-upadku-czyli-jak-przegrac-zeby-wygrac

„Sztuka upadku” - czyli, jak przegrać, żeby wygrać

Nauka prawie każdej sztuki walki zaczyna się od nauki upadania. Może się to wydawać niedorzeczne, że trening, który z założenia ma nas uczyć wygrywania i pokonywania przeciwnika, w praktyce sprowadza się do umiejętności radzenia sobie w chwilach niepowodzenia...

czytaj dalej »

jak-pracowac-z-motywacja-klienta-w-coachingu-kariery-czesc-2

Jak pracować z motywacją klienta w coachingu kariery? Część 2

Brak presji i przymusu w działaniu wiąże się z większymi możliwościami samoregulacji. Innymi słowy, im mniejszy nacisk z zewnątrz, tym łatwiej jest nam znaleźć wewnętrzną motywację do działania. Jednym z narzędzi psychologicznych wspomagających pracę z motywacją klienta jest model R. Ryana i E. Deciego. 

czytaj dalej »

zamien-czy-na-jak-czyli-o-zysku-z-szybkich-decyzji

Zamień „czy” na „jak” - czyli o zysku z szybkich decyzji

Zapewne każdemu z nas zdarzyło się ugrząźć w decyzyjnej niemocy, która wyczerpywała nas emocjonalnie. Wszystko dlatego, że świat nie jest czarno-biały i decyzje, które musimy podejmować, nie dzielą się jedynie na dobre i złe. Wręcz często stajemy przed wyborem między opcjami, z których każda ma złe i dobre strony...

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.