Humor szefa, czyli po co nam inteligencja emocjonalna?
humor-szefa-czyli-po-co-nam-inteligencja-emocjonalna

 

Każdy, kto choć raz był zależny w pracy od humoru swojego szefa wie, jak ważny jest emocjonalny styl pracy liderów. Opryskliwa, nieempatyczna osoba stworzy toksyczną atmosferę, w której nikt nie będzie czuł się dobrze i pracował efektywnie. Natomiast otwarty i uważny na innych człowiek może zainspirować i pociągnąć za sobą tłumy. 

Swego czasu karierę zrobiło zjawisko inteligencji emocjonalnej. Nowy rodzaj inteligencji skupiony wokół rozpoznania stanów emocjonalnych zarówno swoich, jak i innych oraz wykorzystywania ich w kontaktach społecznych został zestawiony z tradycyjnym ilorazem, mierzącym głównie umiejętności wzrokowo-przestrzenne, logiczno-matematyczne oraz lingwistyczne.  Okazało się, że inteligencja emocjonalna nie zawsze idzie w parze z wysokim IQ. Wybitny naukowiec, odnoszący wyniki zawodowe może kompletnie nie radzić sobie z kontaktami z innymi ludźmi.  Tymczasem to właśnie umiejętności  inteligencji emocjonalnej  są nam potrzebne do odnoszenia sukcesów i szczęśliwego życia. 

Dziś dysponujemy już dość dużą pulą rzetelnych danych empirycznych wskazujących na znaczenie inteligencji emocjonalnej dla dobrostanu człowieka. Wyniki badań wskazują, że dzieci o wyższej zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych i innych osób lepiej radzą sobie w relacjach społecznych i wykazują mniej zachowań agresywnych. Są bardziej popularne wśród rówieśników i wykazują większą gotowość do działania na rzecz innych. Pracownicy o wyższej inteligencji emocjonalnej wykazują większy poziom zachowań kooperacyjnych i prospołecznych. Inteligencja emocjonalna sprzyja poczuciu więzi z miejscem pracy oraz wydajności, a także chroni przed stresem i wypaleniem zawodowym.  

Po co konkretnie potrzebna jest nam inteligencja emocjonalna?

• aby rozumieć sytuacje, w jakich się znajdujemy;

• aby skutecznie porozumiewać z innymi ludźmi;

• aby w pełni korzystać  z emocji swoich i innych ludzi;

• aby trafnie doczytywać własne stany emocjonalne i wyrażać je;

• aby wykorzystywać emocje w działaniu i procesach poznawczych;

• aby tworzyć zdrowe relacje i więzi społeczne;

Dobra wiadomość jest taka, że inteligencję emocjonalną można rozwijać! Oto trzy kroki, które pozwolą Ci wejść w lepszy emocjonalny rezonans ze światem.

Krok pierwszy:  Zwróć uwagę na swoje własne emocje. 

Co czujesz teraz? Spróbuj to nazwać. Jeżeli czytasz ten artykuł jest duża szansa, że jesteś spokojny i zrelaksowany. Powtarzaj ten rodzaj ćwiczenia kilka razy w ciągu dnia, najlepiej w stałych, wybranych porach. Jeżeli rozpoznawanie własnych emocji stwarza Ci trudność możesz prowadzić specjalny dzienniczek. Zapisuj w nim  cztery razy dziennie emocje, które czujesz w danym momencie. Pod koniec dnia możesz zrobić bilans emocjonalny. Z jaką emocją kończysz dzień? Jakich uczuć doświadczałeś  w ciągu dnia? Które z nich wpłynęło na Ciebie najbardziej?

Krok drugi: Włącz swoje emocje w komunikację z innymi. 

Otwarta empatyczna komunikacja zakłada, że oprócz myśli i poglądów wymieniamy się także uczuciami. Spróbuj otwarcie mówić o tym, co czujesz i zaobserwuj różnicę w jakości rozmowy. 

Krok trzeci: Korzystaj ze swojej empatii!

Empatia nie ma nic wspólnego z litością, za to jest wspaniałym mechanizmem współodczuwania, dzięki któremu jesteśmy w stanie rozpoznawać emocje u innych. Dzięki neuronom lustrzanym jesteś w stanie dowiedzieć się więcej niż z komunikatu werbalnego. Empatia potrzebuje Twojej uważności i skupienia się na osobie, z którą rozmawiasz. Odczuwając uczucia innych osób możesz je odzwierciedlić, mówiąc na przykład: „czuję Twoją radość” albo „widzę, że bardzo Cię to martwi”. Pamiętaj, empatyczne bycie z kimś ma większą moc niż tysiące dobrych rad! 

Powodzenia! 

 

Tagi

emocje relacje intuicja

Opublikowano: 2018-07-09

Zobacz inne artykuły w kategorii Relacje »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

trudny-wspolpracownik-oto-kilka-porad-jak-mozesz-sobie-z-nim-poradzic

Trudny współpracownik? Oto kilka porad, jak możesz sobie z nim poradzić

W pracy nie zawsze trafia się na sympatycznych, uczciwych i rzetelnych współpracowników. Każdy przynajmniej raz miał styczność z osobą o trudnym charakterze, który nie tylko nie ułatwia pracy, lecz nawet ją utrudnia. Toksyczny pracownik to zwykle osoba, która ma w sobie sporo nierozwiązanych konfliktów wewnętrznych...

czytaj dalej »

7-malych-gestow-ktore-warto-pielegnowac-w-twoim-zwiazku

7 małych gestów, które warto pielęgnować w Twoim związku

Niezależnie od tego, jak potoczyła się historia od momentu zakochania, do długoletniego związku czy małżeństwa, po drodze często zaczynamy gubić uważność i szacunek do naszego partnera. Co się zaczyna dziać w długotrwałym związku? Co zaczyna nas oddalać od siebie?

czytaj dalej »

emocje-w-przywodztwie

Emocje w przywództwie

To mit, że przywództwo powinno być pozbawione emocji i oparte wyłącznie na merytoryce. W przywództwie jak najbardziej jest miejsce na emocje, ale kontrolowane i okazywane w sposób inteligentny.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.