Jak brzmi czarodziejskie słowo?
jak-brzmi-czarodziejskie-slowo

 

Po powrocie z urlopu, jak każdy, zająłem się przeglądaniem poczty. Otrzymałem wyjątkowo wiele wiadomości. W trakcie odpisywania na maile równolegle otrzymywałem od moich partnerów odpowiedzi na zadane jeszcze przed urlopem pytania. Fajnie to wyglądało - aż zacząłem się do siebie uśmiechać. Nie było to zwykłe przekazywanie informacji, ale wzmacnianie pozytywnych elementów w kontaktach z klientami, polepszanie stosunków
z partnerami zawodowymi i budowanie ich dobrego nastawienia do mojej osoby. Po urlopie, robiłem to można rzec, hurtowo. A jak się to robi? Dziękując za listy. Wystarczy powiedzieć: Dziękuję J.

Fachowe wyrażenie podziękowania jest podstawą wyjątkowych stosunków jako całości. Jest osobistym elementem komunikacji i współpracy. Kto nigdy nie dziękuje lub robi to zbyt rzadko, nie ma szansy na zyskanie i utrzymanie szacunku, życzliwości i wsparcia od swoich partnerów. Serdeczne podziękowanie jest dla partnera wyjątkowym wydarzeniem.

W życiu zawodowym odpowiednie podziękowanie zdarza się raczej rzadko. Przejrzycie swoje maile. Na palcu jednej ręki można znaleźć takie „wyjątkowe wydarzenie”. Nawet ktoś, kto wykazuje duże osobiste zaangażowanie i wykonuje pracę na najwyższym poziomie zawodowym, tylko w wyjątkowych wypadkach słyszy prawdziwe, nie zdawkowe, słowa podziękowania. To samo dotyczy życia prywatnego. Także i tu dziękowanie i otrzymywanie podziękowania nie są wystarczająco częste. Na przykład, ile pracy kosztuje zorganizowanie miłego grilla dla znajomych, a jak niewielu gości zwykło dziękować za zaproszenie, za włożony trud w przygotowanie?

Jaka jest tego przyczyna? U wielu ludzi dominuje rodzaj myślenia w kategoriach wymagań, a wysiłek innych ludzi uważają za oczywisty, nie poświęcając mu wiele uwagi. Dopiero, kiedy odkryją jakiś niedostatek, zdaje im się, że mają prawo się poskarżyć. A szczere i prawdziwe podziękowanie jest dla partnera szczególnym wydarzeniem, które utrwala się w jego pamięci. Jeśli za coś dziękujesz partnerowi, robisz mu prezent. Czy ktoś z was nie lubi otrzymywać prezentów? Ofiarowując taki – zdawałoby się – drobny prezent dajesz odczuć rozmówcy, że osiągną sukces, kierujesz jego myśli na przyjemny temat i wprawiasz go w pozytywny nastrój. Wyrażając podziękowanie, pokazujesz że doceniasz korzyści, które dzięki niemu otrzymałeś, że go nie wykorzystujesz i wiesz, ile go to kosztowało czasu i wysiłku. Podziękowanie to takie pozytywne wzmocnienie. Kto raz otrzymał podziękowanie, ten chce zdobywać je ciągle na nowo. Właściwe akcentowanie podziękowania daje ci pewność, że twój partner także w przyszłości będzie gotowy poprzeć ciebie i twoje sprawy.

Jeśli nie dziękujesz, odbierasz partnerowi motywację, żeby się szczególnie starać w twojej sprawie. Odmawiasz mu czegoś, na co zasługuje i co sprawia mu radość. Brak podziękowania jest wyrazem braku poważania i uznania. Dlatego podziękowanie na zakończenie danej sprawy wyzwala pozytywne wrażenie i przyjemne uczucia. Daje okazję do podsumowania dotychczasowych osiągnięć i wybiegnięcia myślą w przyszłość. Ułatwia dalsze kontakty. Podziękowanie wyrażone dziś, na przykład w mailach czy listach, buduje pomost do następnych kontaktów, które zostaną w przyszłości podjęte. Przez podziękowanie utrwalasz swój sukces i jakość wzajemnych stosunków. Dziękuję to prawdziwe czarodziejskie słowo, więc sprawdź, jaką ma moc…

Autor: Stanisław Rachelski

            Wspólnik zarządzający/radca prawny

            Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza

     

Tagi

dobra komunikacja dobre relacje z ludźmi autoprezentacja jak robić dobre wrażenie na ludziach komunikacja w pracy

Opublikowano: 2014-06-18

Zobacz inne artykuły w kategorii Relacje »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

na-kawie-z-solange-olszewska

Na kawie z Solange Olszewską

Trzeba kochać ludzi, być ciekawym świata i otwartym na to, co nas otacza. Trudno być dobrym przedsiębiorcą, będąc zadufanym w sobie i aroganckim. Wywiad z Solange Olszewską – twórczynią Solaris Bus and Coach, jedną z najbogatszych kobiet w Polsce – przeprowadzony przez Joannę Rubin, autorkę wydanej właśnie książki Twarze polskiego biznesu. 

czytaj dalej »

przestan-byc-naj-i-zacznij-byc-soba

Przestań być naj...i zacznij być sobą!

Uwielbiam spotykać ludzi przepełnionych wewnętrznym spokojem. Ludzi, którzy wręcz emanują swoim dystansem do ciągłej pogoni za sukcesem.  Nie muszą być najlepsi, najszybsi, najfajniejsi, najpiękniejsi czy też najbogatsi. W ogóle mają w głębokim poważaniu te wszystkie „naj”, a to na czym im zależy, to po prostu bycie sobą...

czytaj dalej »

domowe-obowiazki-wszystko-jest-na-mojej-glowie-sprawdz-jak-skutecznie-rozdzielic-zadania-w-domu

Domowe obowiązki - wszystko jest na mojej głowie! Sprawdź, jak skutecznie rozdzielić zadania w domu

Narzekasz, że nikt z członków rodziny nie pomaga ci w domowych obowiązkach? Masz dość ciągłego sprzątania za kogoś? Twój partner podkreśla, że jego praca jest męcząca i nie może ci w niczym pomóc? Weź się w garść i zacznij dzielić się obowiązkami. 

 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.