Jak oszukać mózg i pokonać jego opór przed zmianą?
jak-oszukac-mozg-i-pokonac-jego-opor-przed-zmiana

 

Czy należysz do tej rzeszy ludzi, którzy od dawna bezskutecznie starają się wprowadzić zmianę w swoim życiu? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego, jak w banalnie prosty sposób oszukać mózg i pokonać jego opór przed zmianą.

Często sama świadomość ogromu wysiłku, jaki trzeba włożyć w zmianę, bywa tak paraliżująca, że przerażeni tym ludzie nie podejmują nawet pierwszego kroku na drodze do zmiany. Jak się przed tym ustrzec? Podejmij małe działania! Zacznij od łatwych i pozornie całkowicie nieistotnych małych kroków. Tak małych, że nie można znaleźć wymówki, aby ich nie zrobić.

Zadaj sobie pytanie: co mogę zrobić, aby choć w małym stopniu przybliżyć się do osiągnięcia tego celu? Co mogę zrobić, aby choć w małym stopniu poprawić swoje zdrowie, związek, satysfakcję z pracy, organizację czasu pracy itp.? 

Pozwól, że posłużę się przykładem. Jeśli od dawna zamierzasz się gimnastykować, a ciągle brakuje Ci motywacji, zapału do rozpoczęcia lub kontynuowania rozpoczętych działań, przez najbliższe 30 dni przez 1 (tak, JEDNĄ) minutę dziennie przed telewizorem wykonuj najbardziej odpowiadające Ci ćwiczenie (rowerek stacjonarny, stepper, brzuszki, coś, co Ci najbardziej odpowiada). Ćwicz tylko tę minutę! Po wyrobieniu w sobie tego nawyku (załóżmy po 30 dniach) – albo i szybciej – Twój mózg sam będzie się domagał większej ilości ćwiczeń… Nawet się nie spostrzeżesz, kiedy będziesz miał ochotę robić więcej i więcej… Twoja świadomość będzie sama szukała dalszych bodźców w tym kierunku: zaczniesz zauważać osoby biegające na ulicy, artykuły w Internecie na temat ruchu i jego wpływu na zdrowie będą częściej wpadać Ci w oko, a reklamy w telewizji promujące sport będą wydawać Ci się wyjątkowo bliskie. Ta przyjemność to więcej niż połowa Twojego sukcesu. Jeśli wysiłek, który masz wykonać w danym dniu, będzie dla Ciebie przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem, będziesz wykonywał go chętnie. Za każdym powtórzeniem danej czynności mózg miał okazję do wyrobienia i wzmocnienia połączeń nerwowych odpowiadających za nowy nawyk i będzie kojarzył je z czymś przyjemnym. A zatem, jeśli z jakiegoś względu nowa czynność przestanie być dla Ciebie czymś łatwym i miłym, wróć do poprzedniej ilości. 

Jeśli będziesz miał ochotę na więcej, nie powstrzymuj się. Gratulacje! Właśnie oszukałeś swój mózg i przekonałeś go do dobrej zmiany. Przed Tobą długa i szeroka droga ku realizacji wielkich celów.

Tę zasadę możesz zastosować do wszystkich zmian. Jeśli chcesz przestać używać cukru, odrzuć kilka ziarenek, jeśli chcesz łatwiej nawiązywać kontakty w pracy, zamień codziennie jedno banalne zdanie z napotkaną osobą na korytarzu, jeśli chcesz schudnąć, zastąp jeden posiłek sałatką, jeśli chcesz być zacząć pisać książkę, napisz pierwszy akapit, jeśli chcesz więcej czytać... Inwencja należy tylko od Ciebie!

Powodzenia!  

(Na podstawie F. Maurer, „Filozofia Kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie”)

Tagi

zmiany motywacja jak osiągnąć cel filozofia kaizen jak pokonać lęk przed zmianami

Opublikowano: 2014-07-10

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-sie-motywowac-by-osiagac-cele

Jak się motywować, by osiągać cele?

Umiejętne wyznaczanie celów to kluczowa kwestia, gdy chcemy osiągnąć to, czego pragniemy. Okazuje się jednak, że utrzymanie motywacji na poziomie, który pozwoli wytrwale dążyć do tego, co sobie zaplanujemy czy wymarzymy, nie jest wcale takie łatwe. 

czytaj dalej »

wykorzystac-to-co-najpiekniejsze-czyli-praca-na-mocnych-stronach

Wykorzystać to, co najpiękniejsze, czyli praca na mocnych stronach

Jedną z najpiękniejszych rzeczy w pracy na mocnych stronach jest to, że małe kroki potrafią przynieść wielkie rezultaty. Te małe kroki to świadomość tego, w czym jesteśmy mocni i dzięki czemu sobie radzimy. 

czytaj dalej »

to-nie-inni-to-ja

To nie inni, to ja

Wczoraj Iga miała odebrać ważny telefon, który mógł coś zmienić w jej życiu. Nie usłyszała, jak dzwonił. Miała napisać coś na bloga koleżanki, ale nagle wpadło jej do głowy, że może upiecze bułki. Kiedy skończyła była już północ.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.