Jaki styl życia kocha nasze serce? 5 rad od 5 wybitnych kardiologów
jaki-styl-zycia-kocha-nasze-serce-5-rad-od-5-wybitnych-kardiologow

 

Żyjemy w ciągłym pędzie, wiecznie gdzieś biegniemy, nie mamy czasu na odpoczynek, zajęcie się sobą oraz swoim zdrowiem. Z tego powodu choroby układu krążenia są najczęstszymi przyczynami zgonów w Polsce. Co zrobić, żeby im zapobiegać? Należy pokochać styl życia, który kocha nasze serce!

 1.         Zdrowa dieta. Od dawna powtarza się, że warto zwracać uwagę na to, co jemy. Z punktu widzenia chorób układu krążenia należy zadbać o zbilansowaną dietę, bogatą w warzywa i owoce. Powinna być uboga w tłuste mięsa, masło, śmietanę i potrawy ociekające tłuszczem, jak również tzw. jedzenie śmieciowe, serwowane w punktach szybkiej obsługi. Warto zastąpić je rybami i roślinami strączkowymi. Zminimalizuje to ryzyko miażdżycy – przypomina prof. Adam Witkowski, kierownik Kliniki Kardiologii i Angiologii Interwencyjnej w Instytucie Kardiologii w Warszawie​.​

 2.         Ograniczenie soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i przyczynia się do wzrostu ciśnienia. Osoby, które mają nadciśnienie tętnicze, koniecznie muszą ograniczyć ilość spożywanej soli. Rozstanie z solą nie musi być bolesne, bo zamiast niej używać można wielu aromatycznych przypraw i ziół, korzystnie wpływających na nasz organizm – tłumaczy prof. Jacek Legutko, przewodniczący Asocjacji  Interwencji Sercowo-Naczyniowych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

 3.         Umiarkowana aktywność fizyczna. Bez względu na wiek i stan zdrowia, należy się ruszać. Przy prowadzonym zawodowo siedzącym trybie życia konieczne jest minimum 30 minut ruchu dziennie albo/i umiarkowany wysiłek (np. marsz, marszobieg, bieg, jazda na rowerze czy pływanie) min. 3 razy w tygodniu. Nasze serce kocha też nordic walking. Wymienione dyscypliny doskonale dotleniają nasz organizm. Warto podkreślić, że inne ćwiczenia będą rekomendowane dla osoby z nadciśnieniem, inne dla osoby z cukrzycą, a jeszcze inne dla zupełnie zdrowej. Również ich częstotliwość i długość będą inne – przekonuje prof. Dariusz Dudek, inicjator idei  Euro CTO w Europie, przewodniczący Rady Instytutu Kardiologii CM UJ.

 4.         Odpoczynek i sen. Coraz częściej nie mamy czasu  po prostu zdrowo odpocząć. Pracujemy za dużo i śpimy za mało . Stresujemy się. Zbyt mała ilość snu sprzyja rozwojowi nadciśnienia tętniczego i choroby wieńcowej. Podobnie brak wypoczynku. Powinniśmy spać 8 godzin i znajdować czas na relaks. Przed snem warto udać się na spacer i dotlenić mózg – mówi prof. Leszek Bryniarski, Dyrektor Warsztatów Euro CTO w Krakowie.

 5.         Pasja. Przewlekły stres negatywnie wpływa na choroby serca. Trzeba nauczyć się z nim walczyć. Warto znaleźć czas i chęci do rozwijania swoich zainteresowań, robić to, co sprawia radość, daje siłę i energię lub... odpręża! Rozładowanie napięcia i pozytywne myślenie mają zbawienny wpływ na nasze serce – sugeruje prof. Robert Gil, kierownik Kliniki Kardiologii Inwazyjnej Centralnego Szpitala Klinicznego MSW​iA​ w Warszawie

 Stosowanie się do powyższych pięciu zasad naszych specjalistów pomoże zachować zdrowie i cieszyć się nim, a także zadbać o kondycję fizyczną i dobre samopoczucie.

 

 Ewelina Myłek

napisz do autora: 

ewelina.mylek@gmail.com

ewelina.mylek@ieleven.pl

 

Tagi

zdrowie zdrowe odżywianie dieta ciało

Opublikowano: 2016-08-10

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

twoj-trener-personalny-juz-za-49-pln-miesiecznie-czyli-jak-wytrwac-w-postanowieniach-noworocznych

Twój trener personalny już za 49 PLN miesięcznie - czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Jednym z elementów dobrych zmian w życiu, jest wprowadzenie na stałe, regularnej aktywności fizycznej. Można poprzestać na motywacji i inspiracji, ale zalecamy działanie i dlatego chcemy Wam dać konkretne rozwiązanie. Dzięki niemu, wytrwacie w swoich postanowieniach noworocznych, osiągniecie zamierzone cele, będziecie pokonywali swoje kolejne bariery i poznawali możliwości swojego organizmu. 

czytaj dalej »

emocje-okiem-naukowcow-to-cie-zaskoczy

Emocje okiem naukowców. To Cię zaskoczy!

Trzy różne badania przeprowadzone przez różne zespoły naukowców w ciągu ostatnich kilkunastu lat okazały się czymś nadzwyczajnym. Mamy coraz więcej dowodów na to, że to, co dla większości z nas może być szokujące, istnieje i jest na wyciągniecie ręki. Otóż ludzkie emocje dosłownie kształtują świat wokół nas. Nie tylko nasze postrzeganie świata, lecz także samej rzeczywistości...

czytaj dalej »

autodestrukcja-czy-dotyczy-tez-ciebie-sprawdz-jak-ja-poskromic

Autodestrukcja - czy dotyczy też Ciebie? Sprawdź, jak ją poskromić

Powodem autodestrukcji mogą być przekonania, które działają jak samospełniająca się przepowiednia, negatywne emocje, błędna ocena prawdopodobieństwa możliwych szkód oraz niskie poczucie własnej wartości. Brak umiejętności wyrażania emocji na zewnątrz prowadzi do gromadzenia się ich wewnątrz. Jest to wołanie o pomoc bez słów. To cichy krzyk samotności, bólu i cierpienia, jakich doświadcza człowiek.

czytaj dalej »

 


 

                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.