Jasna strona psychologii
jasna-strona-psychologii

 

O czym jest psychologia pozytywna? Skąd jej popularność, co ze sobą niesie i najważniejsze – czy jest skuteczna?

Psychologia pozytywna jest o tym wszystkim, o czym nie wspomina tradycyjna psychologia albo mówi o tym niewiele. Czyli o czym? O szczęściu i życiu przyjemnym, zaangażowanym i pełnym sensu, o zaletach sygnaturowych, wartościach i zadowoleniu, o pozytywności, mocnych stronach i stanie flow, o wyuczonym optymizmie, pesymizmie i stylach wyjaśniania zdarzeń pozytywnych i negatywnych, o wyuczonej bezradności, która może prowadzić do depresji, o wdzięczności i stanie radości, w końcu także o zmianie i nie tylko.

Popularność jej przypłynęła (jak to często bywa) zza wielkiej wody, gdzie za początek oficjalnie uznaje się 2000 rok. Jej ojcem jest profesor Martin Seligman, jeden z największych autorytetów amerykańskiej psychologii ostatnich kilkudziesięciu lat. Do grona jej wyznawców zaprosił inne sławy psychologii, które podjęły się wraz z nim pozytywnej promocji teorii i badań.

Jej misja to promocja zdrowia, mocnych stron człowieka i lepszej jakości życia. Nie mówi, że deficytów nie ma, że zaburzenia wyginęły dawno temu, że choroby psychiczne nie istnieją. Wie, że są, ale skupia uwagę na naprawialnych elementach ludzkiej psyche i ogólnej poprawie życia. Wie, że są wady, ale wybiera zalety, które warto dobrze poznać (na szkoleniach nadal zdarza się, że prośba o podanie swoich trzech największych zalet nastręcza dużą trudność). Podkreśla, co można zmienić, a czego nie. A czołowe hasła, jak wyuczona bezradność i wyuczony optymizm, stały się nadrzędnym tytułem psychologii pozytywnej i zapowiedzią możliwych zmian w życiu.

Czy jest skuteczna? To zależy. Jak pokazują badania i jak głosi teoria, są obszary psychiki, które można zmienić, lecz są i takie, których zmienić się nie da.

Dla psychologii pozytywnej sam tylko rozwój nie jest celem, ale drogą do podwyższenia jakości życia. Co to w praktyce oznacza?

A mianowicie to, że prawdziwe zadowolenie ze swojego życia to właściwy obraz siebie (obok wad znam także swoje mocne strony), świadomość rozwoju własnego, lepszego ja (wiem, jakie zalety sygnaturowe mogę rozwijać, a jakich nie), poczucie szczęścia (czym właściwie ono dla mnie jest) i wdzięczności za to, co się ma (za jak wiele rzeczy mogę być wdzięczny).

Brzmi błaho, miałko, banalnie? Nie, bo już od wieków wielcy uczeni w piśmie poszukiwali recepty na szczęście, a artyści wszelkiej maści sprzedawali sposoby na lepsze życie.

Moim celem jest wykazanie, o czym jest wyżej opisana psychologia pozytywna i o czym będę tu pisać. Jeśli ktoś jej nie zna, to zachęcę do jej poznawania. Jeżeli natomiast ktoś już ją poznał, namawiam do aplikowania seligmanowskich metod. Więcej o tym już niebawem.

Tagi

satysfakcja z życia szczęście psychologia pozytywna martin seligman

Opublikowano: 2014-07-11

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

emocje-okiem-naukowcow-to-cie-zaskoczy

Emocje okiem naukowców. To Cię zaskoczy!

Trzy różne badania przeprowadzone przez różne zespoły naukowców w ciągu ostatnich kilkunastu lat okazały się czymś nadzwyczajnym. Mamy coraz więcej dowodów na to, że to, co dla większości z nas może być szokujące, istnieje i jest na wyciągniecie ręki. Otóż ludzkie emocje dosłownie kształtują świat wokół nas. Nie tylko nasze postrzeganie świata, lecz także samej rzeczywistości...

czytaj dalej »

dziel-sie-dobrem

Dziel się dobrem

Początek roku to czas podsumowań. Większość z nas dokonuje oceny minionych dwunastu miesięcy, wyznacza cele i tworzy plany na kolejne. Robiąc to, często skupiamy się na sobie, na naszych sukcesach i porażkach. Na tym, co my daliśmy innym.

czytaj dalej »

badz-troche-samolubny-5-waznych-zasad-jak-troszczyc-sie-o-siebie

Bądź trochę samolubny - 5 ważnych zasad, jak troszczyć się o siebie

Troszczenie się o siebie to umiejętność nazywania i zaspokajania własnych potrzeb oraz przekonanie, że skuteczność i możliwość dawania siebie innym są wynikiem regularnego dbania o własne samopoczucie. Nieustanne przedkładanie potrzeb innych nad swoje, to jeden z wielu z sygnałów, który może świadczyć o tym, że niewystarczająco dbasz o siebie. 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.