Kiedy warto zmienić pracę?
kiedy-warto-zmienic-prace

 

Z danych opublikowanych na stronie forbes.com (autor: Cameron Keng) wynika, że jeżeli zmieniamy pracę rzadziej niż co 2 lata, w skali całego życia zawodowego zarobimy 50% mniej. Można wysunąć kilka hipotez z czego mogłoby to wynikać. Przede wszystkim nie zmieniając stanowiska pracy, nawet w ramach firmy, możesz co najwyżej spodziewać się podwyżki inflacja + 1-2 %. Biorąc pod uwagę fakt, że średnioroczna inflacja wyniosła w Polsce 0,9%, na wiele liczyć nie możemy.

Teraz spójrzmy na ten fakt z jeszcze innej strony – ile czasu potrzebujemy, aby posiąść wszystkie niezbędne umiejętności do wykonywania danej pracy? Zazwyczaj pracodawcy w ogłoszeniach o pracę piszą o 2-3 latach wymaganego doświadczenia zawodowego, w przypadku stanowisk menedżerskich wyższego szczebla – o pięciu, czyli właściwie tyle uznają za niezbędne, aby wystarczająco dobrze wywiązywać się ze swoich obowiązków. Przekonanie to potwierdza się również w korporacyjnej polityce zarządzania karierą najcenniejszych pracowników, tzw. top talents/high potentials. Pracownicy ci, przeznaczeni do tzw. „szybkiego rozwoju”, zmieniają stanowiska pracy, w tym często działy i kraje, najczęściej co 2-4 lata. Brian Tracy skraca ten czas do 1 roku. Delikatnie mówiąc, określiłabym to stwierdzenie jako przesadne, ale na pewno warto wziąć pod uwagę te słowa, szczególnie że to raczej my podążamy za trendami w USA, a nie oni za nami.

Uśrednijmy ten okres: 3 lata. Po tym czasie wiemy naprawdę dużo. Przestajemy się już tak intensywnie rozwijać. Oczywiście możemy się zasłaniać, że w firmie przecież cały czas się coś zmienia, nowe projekty, nowi klienci, ale core naszej pracy taki sam. Jeżeli zaczynamy czuć, że nasza kariera wytraca swoją dynamikę, a my nie dostajemy w zamian nic dla nas wartościowego (jak chociażby work/life balance, dzięki któremu punkt 16.00 możemy wyjść do domu i spędzić fajny czas z rodziną), warto pomyśleć o wyjściu ze strefy komfortu i zmienić rodzaj pracy. Możemy zrobić to w dwojaki sposób: poprzez awans pionowy bądź poziomy. O ile definicja tego pierwszego jest jasna, bo kojarzy nam się on z mozolnym wspinaniem po szczeblach drabiny kariery, od młodszego specjalisty ds. marketingu do dyrektora działu, o tyle definicja awansu poziomego budzi już więcej wątpliwości.

Awans poziomy zazwyczaj jest rozumiany jako poszerzenie uprawnień w ramach obejmowanego stanowiska pracy (np. uprawnień decyzyjnych), ale może wiązać się także z objęciem dodatkowych obowiązków – przykładowo trenera wewnętrznego w ramach działu. Poprzez awans poziomy rozumiana jest też zmiana stanowiska pracy na tym samym poziomie organizacyjnym, przykładowo z działu księgowości do działu controllingu – tak często zmieniają stanowiska osoby przygotowywane docelowo do awansu pionowego. Możliwości jest więc wiele i aby dobrze wybrać, warto mieć na uwadze pytanie: "po co zmieniam?". Zmiana sama w sobie, bez wizji, czemu ma służyć, niewiele wnosi – stwarza jedynie pozór tego, że coś robimy, działamy, że jesteśmy aktywni. W coachingu kariery dążymy do zmiany świadomej, w pożądanym kierunku, zgodnym z naszymi wartościami i misją życiową.

Tagi

zadowolenie z pracy zmiana pracy sukces zawodowy samoświadomość 2015

Opublikowano: 2015-04-17

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

7-bledow-w-cv-ktorych-lepiej-unikac-sprawdz-jak-zwiekszyc-swoje-szanse-na-rynku-pracy

7 błędów w CV, których lepiej unikać. Sprawdź, jak zwiększyć swoje szanse na rynku pracy!

Czy wiesz, że rekruter poświęca zaledwie kilka sekund na wstępną ocenę CV? Przez tak krótki czas potrzebujesz przekonać go, że właśnie Ty jesteś w stanie odpowiedzieć na potrzeby pracodawcy. Tymczasem z mojego doświadczenia w kierowaniu działem HR, a obecnie z prowadzenia sesji coachingu kariery, wynika, że nawet bardzo dobrzy kandydaci nie potrafią sprzedać swojego doświadczenia, swojej wiedzy i swoich umiejętności na dwóch stronach.

czytaj dalej »

badz-troche-samolubny-5-waznych-zasad-jak-troszczyc-sie-o-siebie

Bądź trochę samolubny - 5 ważnych zasad, jak troszczyć się o siebie

Troszczenie się o siebie to umiejętność nazywania i zaspokajania własnych potrzeb oraz przekonanie, że skuteczność i możliwość dawania siebie innym są wynikiem regularnego dbania o własne samopoczucie. Nieustanne przedkładanie potrzeb innych nad swoje, to jeden z wielu z sygnałów, który może świadczyć o tym, że niewystarczająco dbasz o siebie. 

czytaj dalej »

pustka-w-zyciu-skad-sie-bierze-i-jak-mozesz-sobie-z-nia-poradzic

Pustka w życiu - skąd się bierze i jak możesz sobie z nią poradzić

Można stale zastanawiać się nad sensem życia albo czynić wszystko, aby go odnaleźć. Można nigdy go nie poczuć lub popaść w ułudę szybkiego, aczkolwiek krótkiego spełnienia. Może nic takiego nie istnieje? A w ogóle po co szukać jakiegokolwiek sensu? Czy można odnaleźć sens życia? Jak sobie radzić z odczuwaną pustką w życiu?

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.