Mapa Marzeń - Mapa Celów - nastolatki, absolwenci i firmy
mapa-marzen-mapa-celow-nastolatki-absolwenci-i-firmy

 

 W wersji podstawowej mamy mapę tak zwaną osobistą, którą może zrobić każdy z nas, niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju się znajduje. Im więcej wiemy, im więcej przeczytaliśmy, im większą mamy świadomość siebie i miejsca, w którym się znajdujemy, tym bardziej dojrzała i pełna będzie nasza mapa. Już wkrótce kolejne artykuły na temat podstawowej mapy z opisem poszczególnych pól.

W toku ewolucji powstały mapy przeznaczone dla określonych grup (nazwijmy je: rozwojowo-wiekowych) oraz mapa firmy.

 Mapa dla nastolatków

Długo broniłam się przed pracą z nastolatkami i dziećmi, ponieważ uważałam, że to narzędzie wymaga odpowiedzialności i sporej świadomości tego, co na nim umieszczamy. Zdarzyło mi się co prawda pracować z licealistami, jednak traktowałam ich indywidualnie; opracowywaliśmy wówczas mapę ogólną w wersji podstawowej. 

Gdy zostałam poproszona o wykład dla gimnazjum i liceum, dzięki pomocy trójki moich dzieci oraz innych zaprzyjaźnionych z nimi nastolatków powstała wersja mapy dla bardzo młodych ludzi w wieku szkolnym. Można z niej korzystać, choć moje przeczucie było dobre – czas nastoletni nie jest czasem na robienie mapy, ponieważ ludzie w tym wieku naprawdę zajmują się innymi rzeczami. Aczkolwiek – jak powiedział mój syn, który uczestniczył w wykładzie – „nawet cię słuchali, chapeau bas”. 

 

Mapa dla absolwentów

Okazało się, że mapa dla nastolatków stanowiła bardzo dobry punkt wyjścia dla grupy, którą nazwałam absolwentami. To ludzie, którzy kończą studia, wchodzą w dorosłe życie i chcieliby mieć poukładane życie; mieć ustrukturalizowany koncept na życie. To dla nich powstała mapa dla absolwentów. 

Pojawiły się na niej takie pojęcia jak „własna marka” czy „social media”, a także myślenie o tym, gdzie chcieliby być za rok, za trzy lata, za pięć lat lub dziesięć lat. Ważne okazało się planowanie i ogarnianie dnia. Już wcześniej, bo w pracy nad mapą dla nastolatków, pojawiło się pojęcie „cel do życia”, które zostało zaimplantowane jako istotny element najpierw absolwentom, a następnie mapy bazowe. Była to odpowiedź na pytania: „Po co wstaję rano?’, „Do czego?”, „Dlaczego?”, „Co jest motorem mojego działania?”, „Co mnie motywuje, pcha do przodu , powoduje, że mi się chce?”, „Jaki mam koncept na życie?”.

Ciekawe, że zarówno dla nastolatków, jak i dla absolwentów ważne okazało się to, czego nie było na mapie podstawowej, czyli forma psychiczna, z którą różnie bywa w obecnych czasach. 

 W wyniku pracy nad dwiema powyższymi mapami mapa podstawowa po raz kolejny przeszła ewolucję i została uzupełniona o kilka elementów. Znajdziecie je poniżej.

Mapa firmy

Z mapą dla firm również wiąże się pewna historia. Jakiś czas temu wydawało mi się, że mapę można przystosować na potrzeby firmy i że będzie to proste. Gdy zabrałam się do tego, nagle okazało się, że niekoniecznie, dlatego na jakiś czas zarzuciłam pomysł. I ponownie zadziałał świat, domagając się ode mnie podjęcia tematu. Twórcy i kreatorzy nowatorskiego Gimnazjum Thinking Zone bardzo chcieli opracować mapę firmy. Mimo moich wątpliwości podczas spotkania okazało się, że wykonali ogromną pracę podczas układania swojego gimnazjum w postaci marzeń i celów na mapie. W efekcie ich pracy powstała mapa firm, która przechodzi ciągłą ewolucję.

Poniżej została zaprezentowana wersja superpodstawową. Możecie po nią sięgać, choć – tak jak wszystkie inne mapy – musi zostać wielokrotnie przetestowana i jej kontent na pewno niejednokrotnie ulegnie zmianie.

 

 

 

 

Tagi

motywacja rozwój osobisty szkoła karina sęp mapa marzeń studia sukces planowanie rozwój zawodowy

Opublikowano: 2016-11-18

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-pracowac-z-motywacja-klienta-w-coachingu-kariery-czesc-2

Jak pracować z motywacją klienta w coachingu kariery? Część 2

Brak presji i przymusu w działaniu wiąże się z większymi możliwościami samoregulacji. Innymi słowy, im mniejszy nacisk z zewnątrz, tym łatwiej jest nam znaleźć wewnętrzną motywację do działania. Jednym z narzędzi psychologicznych wspomagających pracę z motywacją klienta jest model R. Ryana i E. Deciego. 

czytaj dalej »

pochwala-chwalenia-krok-drugi-chwal-siebie

Pochwała chwalenia. Krok drugi: Chwal siebie!

Jeśli chcesz zacząć chwalić siebie, musisz zastanowić się nad tym, jakie są twoje przekonania odnośnie pochwały. Nasze przekonania są tworzone i weryfikowane przez doświadczenia. Być może przywykłeś do okazjonalnych pochwał, otrzymywanych od kogoś ważnego, do pochwał, które wiązały się z wyjątkowymi, spektakularnymi działaniami.

czytaj dalej »

jezeli-chcesz-aby-cos-nowego-pojawilo-sie-w-twoim-zyciu-najpierw-to-posiej

Jeżeli chcesz, aby coś nowego pojawiło się w twoim życiu - najpierw to posiej!

Jest taka część mapy marzeń, którą ja nazywam sianiem ziarna, a konkretniej przygotowywaniem pola do wzrostu. Kiedy, jak, w jaki sposób? Tak się zdarza, że czasami nie do końca wiadomo, w jakim momencie... Bardzo często brakuje nam jakichkolwiek dokładnych danych.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.