Mapa Marzeń - Mapa Celów - nastolatki, absolwenci i firmy
mapa-marzen-mapa-celow-nastolatki-absolwenci-i-firmy

 

 W wersji podstawowej mamy mapę tak zwaną osobistą, którą może zrobić każdy z nas, niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju się znajduje. Im więcej wiemy, im więcej przeczytaliśmy, im większą mamy świadomość siebie i miejsca, w którym się znajdujemy, tym bardziej dojrzała i pełna będzie nasza mapa. Już wkrótce kolejne artykuły na temat podstawowej mapy z opisem poszczególnych pól.

W toku ewolucji powstały mapy przeznaczone dla określonych grup (nazwijmy je: rozwojowo-wiekowych) oraz mapa firmy.

 Mapa dla nastolatków

Długo broniłam się przed pracą z nastolatkami i dziećmi, ponieważ uważałam, że to narzędzie wymaga odpowiedzialności i sporej świadomości tego, co na nim umieszczamy. Zdarzyło mi się co prawda pracować z licealistami, jednak traktowałam ich indywidualnie; opracowywaliśmy wówczas mapę ogólną w wersji podstawowej. 

Gdy zostałam poproszona o wykład dla gimnazjum i liceum, dzięki pomocy trójki moich dzieci oraz innych zaprzyjaźnionych z nimi nastolatków powstała wersja mapy dla bardzo młodych ludzi w wieku szkolnym. Można z niej korzystać, choć moje przeczucie było dobre – czas nastoletni nie jest czasem na robienie mapy, ponieważ ludzie w tym wieku naprawdę zajmują się innymi rzeczami. Aczkolwiek – jak powiedział mój syn, który uczestniczył w wykładzie – „nawet cię słuchali, chapeau bas”. 

 

Mapa dla absolwentów

Okazało się, że mapa dla nastolatków stanowiła bardzo dobry punkt wyjścia dla grupy, którą nazwałam absolwentami. To ludzie, którzy kończą studia, wchodzą w dorosłe życie i chcieliby mieć poukładane życie; mieć ustrukturalizowany koncept na życie. To dla nich powstała mapa dla absolwentów. 

Pojawiły się na niej takie pojęcia jak „własna marka” czy „social media”, a także myślenie o tym, gdzie chcieliby być za rok, za trzy lata, za pięć lat lub dziesięć lat. Ważne okazało się planowanie i ogarnianie dnia. Już wcześniej, bo w pracy nad mapą dla nastolatków, pojawiło się pojęcie „cel do życia”, które zostało zaimplantowane jako istotny element najpierw absolwentom, a następnie mapy bazowe. Była to odpowiedź na pytania: „Po co wstaję rano?’, „Do czego?”, „Dlaczego?”, „Co jest motorem mojego działania?”, „Co mnie motywuje, pcha do przodu , powoduje, że mi się chce?”, „Jaki mam koncept na życie?”.

Ciekawe, że zarówno dla nastolatków, jak i dla absolwentów ważne okazało się to, czego nie było na mapie podstawowej, czyli forma psychiczna, z którą różnie bywa w obecnych czasach. 

 W wyniku pracy nad dwiema powyższymi mapami mapa podstawowa po raz kolejny przeszła ewolucję i została uzupełniona o kilka elementów. Znajdziecie je poniżej.

Mapa firmy

Z mapą dla firm również wiąże się pewna historia. Jakiś czas temu wydawało mi się, że mapę można przystosować na potrzeby firmy i że będzie to proste. Gdy zabrałam się do tego, nagle okazało się, że niekoniecznie, dlatego na jakiś czas zarzuciłam pomysł. I ponownie zadziałał świat, domagając się ode mnie podjęcia tematu. Twórcy i kreatorzy nowatorskiego Gimnazjum Thinking Zone bardzo chcieli opracować mapę firmy. Mimo moich wątpliwości podczas spotkania okazało się, że wykonali ogromną pracę podczas układania swojego gimnazjum w postaci marzeń i celów na mapie. W efekcie ich pracy powstała mapa firm, która przechodzi ciągłą ewolucję.

Poniżej została zaprezentowana wersja superpodstawową. Możecie po nią sięgać, choć – tak jak wszystkie inne mapy – musi zostać wielokrotnie przetestowana i jej kontent na pewno niejednokrotnie ulegnie zmianie.

 

 

 

 

Tagi

motywacja rozwój osobisty szkoła karina sęp mapa marzeń studia sukces planowanie rozwój zawodowy

Opublikowano: 2016-11-18

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

odczarowac-coaching-coaching-jako-madry-przewodnik-po-zyciu

ODCZAROWAĆ COACHING: Coaching jako mądry przewodnik po życiu

Odwiedziłam wiele miejsc, szkoleń, konferencji, warsztatów, korzystałam z sesji coachingowych i… nie ukrywam, że zmartwiło mnie to, co zobaczyłam. Coachowie byli wszędzie – niestety często zajmowali się coachingiem tylko z nazwy. Dlatego postanowiliśmy przygotować na portalu cykl, mający na celu pokazanie zalet coachingu i wytłumaczenie, czym tak właściwie coaching jest.

czytaj dalej »

film-motywacyjny-podejmij-wyzwanie-i-stan-sie-najlepsza-wersja-samego-siebie

Film motywacyjny - podejmij wyzwanie i stań się najlepszą wersją samego siebie!

Każdy z nas pragnie idealnego życia dla siebie. Jak to osiągnąć? Przepis jest prosty. Okreś cel. Poznaj swoje ograniczenia. Bądź konsekwentny. Nie odpuszczaj, aż do końca. Oczywiście, że nie zawsze będzie łatwo. Właśnie dlatego w najtrudniejszych chwilach sięgaj po porządną dawkę motywacji! Zapraszamy na film!

czytaj dalej »

nie-jestesmy-ludzmi-ale-uzytkownikami

Nie jesteśmy ludźmi, ale użytkownikami

W tym roku szkolnym idę do liceum. A może nie? System, przypisujący każdej osobie w moim wieku wartość punktową ocenił, że nie sprostam liceom, które wybrałam. Krótko mówiąc, nie mam szkoły. Załamana na początku myślałam, że będę w tym sama, ale potem okazało się, że mnóstwo moich przyjaciół nie dostało się do szkół, w których świetnie by funkcjonowali.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.