Nowa Marka o nazwie Ty. Lekcja 9. „Jaka jest Twoja opowieść, czyli tworzymy własną historię”
nowa-marka-o-nazwie-ty-lekcja-9-jaka-jest-twoja-opowiesc-czyli-tworzymy-wlasna-historie

 

Nie ma drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia

Mówi się, że pierwsze 30 sekund kontaktu z drugą osobą decyduje o opinii, jaką sobie ta osoba wyrabia o nas (niektórzy naukowcy odwołują się nawet do pierwszych 10 sekund!). To dlatego osoba świadoma siebie, tego kim jest i co o sobie wie, może łatwiej i pewniej zaznaczyć swoją „obecność”, wywrzeć mocniejsze, spójne wrażenie.

Znani i sławni ludzie, o których pisałam w poprzedniej lekcji, wyrażali siebie i swoje zamiary poprzez odpowiednio dobrany wizerunek odzwierciedlający ich tożsamość. Po stworzeniu charakterystycznej identyfikacji wizualnej nadszedł czas na przekaz słowny. Komunikacja to kolejny krok w budowaniu relacji z otoczeniem i zarazem w umacnianiu własnej Marki Osobistej. Podobnie jak w przypadku wyglądu, nasza komunikacja bazuje na tym, kim jesteśmy i jest odzwierciedleniem wcześniejszych odkryć o nas samych.

„Facts tell, stories sell” czyli „Fakty przemawiają, a historie się sprzedają”

Ludzie od wieków lubią słuchać i opowiadać różne historie. W legendach, bajkach i przypowieściach zawarty jest swoisty przekaz, pokoleniowa prawda, która odwołuje się do ludzkiej wyobraźni. W świecie marketingu każdy markowy produkt też opowiada swoją własną historię. Przemawia w ten sposób do swoich konsumentów. Personifikacja i osobowość marki opiera się z kolei na znanych archetypach i kodach kulturowych (bohatera, władcy, mędrca, kochanki itd). I tak z reklamy przemawia do nas na przykład Pani L’Oréal: niezależna, piękna, celebrująca życie. Odpowiednio dobrane osoby ucieleśniają te cechy i stają się „ambasadorkami” marki w różnych krajach: Andie MacDowell, Beyoncé, Milla Jovovich. Powstaje historia Piękna jako źródła kobiecej Siły.

Podobnie budując swoją Markę Osobistą, odnosimy się do archetypów, które najbardziej w nas rezonują. Opowiadamy prostą historię, która najbardziej z nami współgra i wydobywa esencję nas, esencję budowli nazwanej "Marką o nazwie Ty", którą wznosiliśmy od fundamentów.

Z popielnika na Wojtusia... – bo ludzie kochają historie

Opowieści (czyli tzw. storytelling) w odniesieniu do marek osobistych naszej epoki to głównie historie przedsiębiorców, podróżników i pionierów biznesu. Dziś także historia jest uniwersalnym narzędziem kreowania przywództwa. Osoby takie jak Margaret Thatcher, Donald Trump, Richard Branson, Winston Churchill są przykładami nie tylko silnych marek osobistych, ale i świetnych narratorów. Udało im się stworzyć nowy wzór lidera, używając historii do budowy własnego wizerunku. Bo jedna historia mówi więcej niż milion zapewnień. Buduje więź emocjonalną i zaufanie. To, co opowiadamy, czym emanujemy, jest rodzajem emocjonalnej, duchowej i fizycznej interakcji, unikalnej relacji, którą tworzymy z innymi.

Czym jest więc ten przekaz w swoim sednie? To prosty, mądry komunikat, który wysyła spójny i przekonujący obraz. Jest ciekawy, nie kłamie i nie rzuca słów na wiatr, a zarazem informuje i bawi. Dobra historia mówi o tym, co jest dla Ciebie ważne, o Twoich wartościach. Odnosi się do korzyści, jakie nasza Marka wnosi do życia innych i dla świata. Zawiera elementy metafory lub przeniesienia (vide Margaret Thatcher – Żelazna Dama). A najważniejsze jest to, że dobra historia przemawia zarówno do rozumu, jak i do serca. Sięga głęboko do emocji, bo to nasze uczucia są kołem napędowym dla naszej wyobraźni i wszystkiego, co robimy. Są przyczyną naszego nastawienia do ludzi i tym samym świata do nas.

Ktoś powiedział, że jeśli Ty nie opowiesz swojej historii, ktoś inny zrobi to za Ciebie...

Jest tak, ponieważ „Marki są zbudowane wokół historii, a historie o naszej tożsamości – kim jesteśmy, skąd pochodzimy – są najbardziej przemawiające ze wszystkich. To opowiadanie historii jest najskuteczniejszą metodą ożywiania Marki, wprowadzania jej do życia” – Bill Dauphinais, PriceWaterhouseCoopers LLP

Więc jaka jest Twoja Historia?

Gdyby Twoje życie byłą książką, jaki nadał(a)byś mu tytuł?

Gdybyś był(a) w windzie ze swoim idolem w drodze na 30 piętro, jaką historię opowiedział(a)byś mu o sobie?

Tagi

rozwój osobisty autoprezentacja samoświadomość personal branding

Opublikowano: 2015-04-08

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

nowa-marka-o-nazwie-ty-lekcja-6-unikalny-kod-osobisty-albo-tajemnica-paskow-zebry

Nowa Marka o nazwie Ty. Lekcja 6. „Unikalny Kod Osobisty albo tajemnica pasków zebry”

Wszystkie poprzednie dywagacje na temat poznawania swoich talentów, wartości i przekonań sumują się w niepowtarzalną kombinację, jaką jesteś TY. Ten zestaw jest unikalny i przypisany tylko do nas, jak nasze DNA.

czytaj dalej »

warto-pomagac

Warto pomagać!

Jakiś czas temu opowiedziałam Wam o swoich doświadczeniach z wolontariatem w fundacji spełniającej marzenia dzieci cierpiących na choroby zagrażające ich życiu. Było to dla mnie bardzo ważne doświadczenie, które nauczyło mnie szacunku dla zdrowia, wdzięczności za każdy podarowany od losu dzień, doceniania małych rzeczy i radości z chwil spędzonych z bliskimi ludźmi.

czytaj dalej »

jak-zwiekszyc-skutecznosc-na-rozmowach-kwalifikacyjnych-zmien-perspektywe

Jak zwiększyć skuteczność na rozmowach kwalifikacyjnych? Zmień perspektywę!

Jak brzmi jedno z najczęściej spotykanych na rekrutacji pytań, na które kandydaci nadal nie potrafią odpowiadać – i to nie dlatego, że im nie zależy czy nie przykładają się do rozmowy, a wręcz przeciwnie: chcą bardzo dobrze wypaść, odpowiedzieć na nie szczerze i jak najwięcej? To pytanie brzmi: Opowiedz mi krótko o sobie.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.