Nowa Marka o nazwie Ty. Lekcja 9. „Jaka jest Twoja opowieść, czyli tworzymy własną historię”
nowa-marka-o-nazwie-ty-lekcja-9-jaka-jest-twoja-opowiesc-czyli-tworzymy-wlasna-historie

 

Nie ma drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia

Mówi się, że pierwsze 30 sekund kontaktu z drugą osobą decyduje o opinii, jaką sobie ta osoba wyrabia o nas (niektórzy naukowcy odwołują się nawet do pierwszych 10 sekund!). To dlatego osoba świadoma siebie, tego kim jest i co o sobie wie, może łatwiej i pewniej zaznaczyć swoją „obecność”, wywrzeć mocniejsze, spójne wrażenie.

Znani i sławni ludzie, o których pisałam w poprzedniej lekcji, wyrażali siebie i swoje zamiary poprzez odpowiednio dobrany wizerunek odzwierciedlający ich tożsamość. Po stworzeniu charakterystycznej identyfikacji wizualnej nadszedł czas na przekaz słowny. Komunikacja to kolejny krok w budowaniu relacji z otoczeniem i zarazem w umacnianiu własnej Marki Osobistej. Podobnie jak w przypadku wyglądu, nasza komunikacja bazuje na tym, kim jesteśmy i jest odzwierciedleniem wcześniejszych odkryć o nas samych.

„Facts tell, stories sell” czyli „Fakty przemawiają, a historie się sprzedają”

Ludzie od wieków lubią słuchać i opowiadać różne historie. W legendach, bajkach i przypowieściach zawarty jest swoisty przekaz, pokoleniowa prawda, która odwołuje się do ludzkiej wyobraźni. W świecie marketingu każdy markowy produkt też opowiada swoją własną historię. Przemawia w ten sposób do swoich konsumentów. Personifikacja i osobowość marki opiera się z kolei na znanych archetypach i kodach kulturowych (bohatera, władcy, mędrca, kochanki itd). I tak z reklamy przemawia do nas na przykład Pani L’Oréal: niezależna, piękna, celebrująca życie. Odpowiednio dobrane osoby ucieleśniają te cechy i stają się „ambasadorkami” marki w różnych krajach: Andie MacDowell, Beyoncé, Milla Jovovich. Powstaje historia Piękna jako źródła kobiecej Siły.

Podobnie budując swoją Markę Osobistą, odnosimy się do archetypów, które najbardziej w nas rezonują. Opowiadamy prostą historię, która najbardziej z nami współgra i wydobywa esencję nas, esencję budowli nazwanej "Marką o nazwie Ty", którą wznosiliśmy od fundamentów.

Z popielnika na Wojtusia... – bo ludzie kochają historie

Opowieści (czyli tzw. storytelling) w odniesieniu do marek osobistych naszej epoki to głównie historie przedsiębiorców, podróżników i pionierów biznesu. Dziś także historia jest uniwersalnym narzędziem kreowania przywództwa. Osoby takie jak Margaret Thatcher, Donald Trump, Richard Branson, Winston Churchill są przykładami nie tylko silnych marek osobistych, ale i świetnych narratorów. Udało im się stworzyć nowy wzór lidera, używając historii do budowy własnego wizerunku. Bo jedna historia mówi więcej niż milion zapewnień. Buduje więź emocjonalną i zaufanie. To, co opowiadamy, czym emanujemy, jest rodzajem emocjonalnej, duchowej i fizycznej interakcji, unikalnej relacji, którą tworzymy z innymi.

Czym jest więc ten przekaz w swoim sednie? To prosty, mądry komunikat, który wysyła spójny i przekonujący obraz. Jest ciekawy, nie kłamie i nie rzuca słów na wiatr, a zarazem informuje i bawi. Dobra historia mówi o tym, co jest dla Ciebie ważne, o Twoich wartościach. Odnosi się do korzyści, jakie nasza Marka wnosi do życia innych i dla świata. Zawiera elementy metafory lub przeniesienia (vide Margaret Thatcher – Żelazna Dama). A najważniejsze jest to, że dobra historia przemawia zarówno do rozumu, jak i do serca. Sięga głęboko do emocji, bo to nasze uczucia są kołem napędowym dla naszej wyobraźni i wszystkiego, co robimy. Są przyczyną naszego nastawienia do ludzi i tym samym świata do nas.

Ktoś powiedział, że jeśli Ty nie opowiesz swojej historii, ktoś inny zrobi to za Ciebie...

Jest tak, ponieważ „Marki są zbudowane wokół historii, a historie o naszej tożsamości – kim jesteśmy, skąd pochodzimy – są najbardziej przemawiające ze wszystkich. To opowiadanie historii jest najskuteczniejszą metodą ożywiania Marki, wprowadzania jej do życia” – Bill Dauphinais, PriceWaterhouseCoopers LLP

Więc jaka jest Twoja Historia?

Gdyby Twoje życie byłą książką, jaki nadał(a)byś mu tytuł?

Gdybyś był(a) w windzie ze swoim idolem w drodze na 30 piętro, jaką historię opowiedział(a)byś mu o sobie?

Tagi

rozwój osobisty autoprezentacja samoświadomość personal branding

Opublikowano: 2015-04-08

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

pytania-do-onufrego-niepewnosc-siebie

Pytania do Onufrego: niePewność siebie

„Drogi Panie Onufry, mam problem. Chciałbym być bardziej pewny siebie. Co mam robić?”. Po pierwsze, czy jesteś absolutnie pewien, że masz problem? Tak? To gdzie problem z pewnością siebie? Absolutne "tak" brzmi całkiem pewnie. 

czytaj dalej »

to-jest-zle-skonstruowane

To jest źle skonstruowane

To jest źle skonstruowane. Od samego początku. Jeszcze się człowiek nie przyzwyczai, że wyskoczył z ciepłego, a już go leją po tyłku. I co z tego, że protestuje? Później trzeba się nauczyć chodzić. To druga duża zmiana. Niejednokrotnie związana z wysiłkiem, potknięciami, siniakami. Jakby ewolucja od razu nie mogła o to zadbać. A potem kolejne.

czytaj dalej »

szukajac-swojej-drogi

Szukając swojej drogi

Urodziłam się, wychowałam i żyję w dużym mieście. Nie jest to co prawda Londyn czy Nowy Jork, ale i tak im jestem starsza, tym częściej mam wrażenie, że wszystko jest za daleko, że każdego dnia tracę za dużo czasu na przejazdy, że jest za głośno, za szybko i trochę bez sensu.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.