ODCZAROWAĆ COACHING: Czy jesteś coachable? Czyli o tym, że nie każdy nadaje się do coachingu
odczarowac-coaching-czy-jestes-coachable-czyli-o-tym-ze-nie-kazdy-nadaje-sie-do-coachingu

 

Wokół coachingu narosło wiele różnych, niekoniecznie prawdziwych przekonań. Jednym z moich ulubionych mitów w tematyce rozwoju osobistego jest ten, że każdy może być coachowanym, o ile tylko ma cel. Tymczasem badania nad skutecznością coachingu wskazują, że istnieje szereg predyspozycji do bycia klientem w coachingu. Zostały one ukryte za jednym pojęciem – coachability

Coachability jest mieszanką gotowości, woli i predyspozycji do bycia klientem w procesie coachingowym. Za kluczowe właściwości klienta, które czynią go zdolnym do coachingu, uznaje się gotowość na zmiany i aktywne zaangażowanie. Jasność odnośnie własnych celów ma trzykrotnie mniejsze znaczenie niż wspomniane wyżej dwie cechy[1].

Coachability jest umiejętnością, którą można w sobie rozwinąć tylko częściowo. Wbrew temu, co się powtarza (np. promując coaching jako metodę nauki i rozwoju), coaching nie jest dla każdego. Istnieją osoby, które ze względów osobowościowych nie mogą być klientami w coachingu.

Kto nie?

Najniższy poziom coachability dotyczy osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi, osobowością narcystyczną i arogantów[2]. Niewolnicy własnego ego, dla których osobiste przekonania i działania są jedynymi słusznymi, nie będą w stanie odnaleźć się w sytuacji wymagającej spojrzenia na rzeczywistość „z innego punktu widzenia”, oporując lub wręcz negując sens takich działań. Podobnie możne skończyć się podjęcie pracy z osobą, która nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swoje działania, obwiniając za zaistniałą sytuację wszystkich i wszystko poza sobą.

Aby być klientem w procesie coachingowym, nie trzeba wcale wierzyć w niezwykłą moc coachingu czy być optymistycznie nastawionym do jego efektów. Osoby, które początkowo doświadczają wątpliwości związanych z nieznajomością coachingu jako metody niedyrektywnej, dość szybko (zazwyczaj jeszcze na pierwszej sesji) weryfikują własne oczekiwania odnośnie tej formy wsparcia lub osoby coacha.

Kto tak?

Idealny klient to osoba, która dobrowolnie i świadomie chce wziąć udział w procesie. Nie wyklucza to posiadania przez nią wątpliwości odnośnie samego coachingu czy niejasności odnośnie własnego celu. Najwyższy poziom coachability wykazują osoby świadomie zaangażowane w proces coachingowy, które nie tylko mają realistyczne oczekiwania wobec coacha i samego procesu, ale także rozumieją jego istotę i ograniczenia (np. nieterapeutyczny charakter sesji).

Gotowość klienta do coachingu wyraża się poprzez jego świadome i aktywne uczestnictwo w zadaniach i ćwiczeniach proponowanych przez coacha, a także rzetelne wypełnianie samodzielnie podjętych w procesie zobowiązań. Wyrazem bycia coachable jest także odwaga w artykułowaniu własnych potrzeb, przekonań czy obaw.

Gotowy czy nie?

Klient gotowy na proces coachingowy nie musi wcale pragnąć zmian, ale powinien wykazywać otwartość na to, co przyniesie praca z coachem. Osoba, która decyduje się wziąć udział w procesie coachingowym, nie może oszukiwać sama siebie albo oczekiwać, że coach w jakiś czarodziejski sposób ją naprawi. Rolą coacha nie jest bowiem zmiana klienta, ale towarzyszenie mu w procesie wglądu we własne pragnienia, w samodzielnym formułowaniu celów i osiąganiu ich – w oparciu o naturalne zasoby, w zgodzie z wewnętrznym światem wartości klienta.

 

PRZYPISY: 

[1] C. Kauffman, D. Coutu, The Realities of Executive Coaching, „Harvard Business Review. Research Raport”, January 2009, s.18.

[2] T. Bacon, L. Voss, Adaptive Coaching: The Art and Practice of a Client-Centered Approach to Performance Improvement, Boston 2012, s. 83-86 (tabela).

Tagi

coaching odczarowaccoaching

Opublikowano: 2016-07-20

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

odczarowac-coaching-coaching-jako-madry-przewodnik-po-zyciu

ODCZAROWAĆ COACHING: Coaching jako mądry przewodnik po życiu

Odwiedziłam wiele miejsc, szkoleń, konferencji, warsztatów, korzystałam z sesji coachingowych i… nie ukrywam, że zmartwiło mnie to, co zobaczyłam. Coachowie byli wszędzie – niestety często zajmowali się coachingiem tylko z nazwy. Dlatego postanowiliśmy przygotować na portalu cykl, mający na celu pokazanie zalet coachingu i wytłumaczenie, czym tak właściwie coaching jest.

czytaj dalej »

odmien-swoje-zycie-pytania-ktore-warto-sobie-zadac

Odmień swoje życie. Pytania, które warto sobie zadać

Umysł człowieka nigdy nie próżnuje, zawsze ma coś do przemyślenia, zastanowienia, wymyślenia, ocenienia, porównania, wyobrażenia itd. Nie zasypia także w nocy – taki jest pracowity! Nie byłoby w tym niczego, na co warto zwracać uwagę, gdyby nie fakt, że nie zawsze jesteśmy zadowoleni z efektów pracy naszego umysłu...

czytaj dalej »

odczarowac-coaching-czy-coaching-daje-gwarancje-na-sukces

ODCZAROWAĆ COACHING: Czy coaching daje gwarancję na sukces?

Coaching jest metodą dobrowolną – oznacza, to, że to klient podejmuje decyzję, czy na tym etapie swojego życia chce skorzystać z tej metody wspierania siebie. To o tyle istotne, że główną odpowiedzialnością klienta w procesie coachingowym jest to, jak bardzo chce być szczery w stosunku do siebie. 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.