ODCZAROWAĆ COACHING: Czy jesteś coachable? Czyli o tym, że nie każdy nadaje się do coachingu
odczarowac-coaching-czy-jestes-coachable-czyli-o-tym-ze-nie-kazdy-nadaje-sie-do-coachingu

 

Wokół coachingu narosło wiele różnych, niekoniecznie prawdziwych przekonań. Jednym z moich ulubionych mitów w tematyce rozwoju osobistego jest ten, że każdy może być coachowanym, o ile tylko ma cel. Tymczasem badania nad skutecznością coachingu wskazują, że istnieje szereg predyspozycji do bycia klientem w coachingu. Zostały one ukryte za jednym pojęciem – coachability

Coachability jest mieszanką gotowości, woli i predyspozycji do bycia klientem w procesie coachingowym. Za kluczowe właściwości klienta, które czynią go zdolnym do coachingu, uznaje się gotowość na zmiany i aktywne zaangażowanie. Jasność odnośnie własnych celów ma trzykrotnie mniejsze znaczenie niż wspomniane wyżej dwie cechy[1].

Coachability jest umiejętnością, którą można w sobie rozwinąć tylko częściowo. Wbrew temu, co się powtarza (np. promując coaching jako metodę nauki i rozwoju), coaching nie jest dla każdego. Istnieją osoby, które ze względów osobowościowych nie mogą być klientami w coachingu.

Kto nie?

Najniższy poziom coachability dotyczy osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi, osobowością narcystyczną i arogantów[2]. Niewolnicy własnego ego, dla których osobiste przekonania i działania są jedynymi słusznymi, nie będą w stanie odnaleźć się w sytuacji wymagającej spojrzenia na rzeczywistość „z innego punktu widzenia”, oporując lub wręcz negując sens takich działań. Podobnie możne skończyć się podjęcie pracy z osobą, która nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swoje działania, obwiniając za zaistniałą sytuację wszystkich i wszystko poza sobą.

Aby być klientem w procesie coachingowym, nie trzeba wcale wierzyć w niezwykłą moc coachingu czy być optymistycznie nastawionym do jego efektów. Osoby, które początkowo doświadczają wątpliwości związanych z nieznajomością coachingu jako metody niedyrektywnej, dość szybko (zazwyczaj jeszcze na pierwszej sesji) weryfikują własne oczekiwania odnośnie tej formy wsparcia lub osoby coacha.

Kto tak?

Idealny klient to osoba, która dobrowolnie i świadomie chce wziąć udział w procesie. Nie wyklucza to posiadania przez nią wątpliwości odnośnie samego coachingu czy niejasności odnośnie własnego celu. Najwyższy poziom coachability wykazują osoby świadomie zaangażowane w proces coachingowy, które nie tylko mają realistyczne oczekiwania wobec coacha i samego procesu, ale także rozumieją jego istotę i ograniczenia (np. nieterapeutyczny charakter sesji).

Gotowość klienta do coachingu wyraża się poprzez jego świadome i aktywne uczestnictwo w zadaniach i ćwiczeniach proponowanych przez coacha, a także rzetelne wypełnianie samodzielnie podjętych w procesie zobowiązań. Wyrazem bycia coachable jest także odwaga w artykułowaniu własnych potrzeb, przekonań czy obaw.

Gotowy czy nie?

Klient gotowy na proces coachingowy nie musi wcale pragnąć zmian, ale powinien wykazywać otwartość na to, co przyniesie praca z coachem. Osoba, która decyduje się wziąć udział w procesie coachingowym, nie może oszukiwać sama siebie albo oczekiwać, że coach w jakiś czarodziejski sposób ją naprawi. Rolą coacha nie jest bowiem zmiana klienta, ale towarzyszenie mu w procesie wglądu we własne pragnienia, w samodzielnym formułowaniu celów i osiąganiu ich – w oparciu o naturalne zasoby, w zgodzie z wewnętrznym światem wartości klienta.

 

PRZYPISY: 

[1] C. Kauffman, D. Coutu, The Realities of Executive Coaching, „Harvard Business Review. Research Raport”, January 2009, s.18.

[2] T. Bacon, L. Voss, Adaptive Coaching: The Art and Practice of a Client-Centered Approach to Performance Improvement, Boston 2012, s. 83-86 (tabela).

Tagi

coaching odczarowaccoaching

Opublikowano: 2016-07-20

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

coaching-kariery-droga-do-twojego-sukcesu-czesc-2-dynamika-i-trwalosc-zmiany

Coaching kariery - droga do Twojego sukcesu! Część 2: Dynamika i trwałość zmiany

Coaching to nie tylko spotkanie z coachem. Ważną częścią coachingu jest czas między sesjami (średnio 7-21 dni). Klient ma czas, aby wglądy, które pojawiły się podczas sesji, miały szansę osiąść w nim, zostać zweryfikowane przez czas i nowe emocje.

czytaj dalej »

sprawdz-jak-w-prosty-sposob-mozesz-nauczyc-sie-pokonywac-problemy-kilka-waznych-zasad

Sprawdź, jak w prosty sposób możesz nauczyć się pokonywać problemy. Kilka ważnych zasad

Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (SFA – Solution-Focused Approach) to metoda pracy z klientem, która polega na poszukiwaniu najbardziej optymalnych rozwiązań dla sytuacji problemowej (niezależnie od tego, czego dotyczy problem) bez odwoływania się do analizy przyczyn i natury danego problemu.

czytaj dalej »

odczarowac-coaching-3-mity-na-temat-coachingu

ODCZAROWAĆ COACHING: 3 mity na temat coachingu

Coaching to ostatnio bardzo popularny temat. Zaczęliśmy bardziej o siebie dbać, więc trudno się dziwić, że sfera rozwoju osobistego stała się dla nas ważna. Posiadanie coacha jest modne, jednak z jakichś powodów wielu z nas przestało ufać w sens tej formy samorozwoju lub zraziło się do niej, zanim zdążyło jej doświadczyć…

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.