Powrót do pracy po urlopie
powrot-do-pracy-po-urlopie

 

Lipiec to szczyt sezonu urlopowego. Wkrótce wyjeżdżasz? Poznaj sprawdzone sposoby na bezproblemowy powrót do pracy, gdy wymarzone wakacje się skończą.

Przed wyjazdem

  • Na kilka dni przed urlopem postaraj się zakończyć realizację najważniejszych zadań albo – jeśli masz taką możliwość – przekazać część spraw swoim współpracownikom. Nie będziesz zamartwiać się na wakacjach, że zostawiłeś niepozałatwiane sprawy.
  • Ustaw autoresponder na skrzynce e-mail. Wiadomość powinna zawierać informację, że przebywasz na urlopie, kiedy wracasz (a dokładnie – w jakim dniu zaczniesz odpisywać na e-maile) i z kim podczas twojej nieobecności można się skontaktować w sprawach pilnych.
  • Weź jeden dzień urlopu więcej przeznaczysz go na powrót do rzeczywistości po wakacyjnym wyjeździe. Dzięki temu odpoczniesz po podróży (co jest szczególnie ważne po długim locie z jet lagiem), załatwisz niezbędne sprawy domowe... i jeszcze trochę poleniuchujesz. Pozwoli ci to uniknąć stresującej sytuacji, w której praktycznie prosto po powrocie z plaży musisz usiąść przy służbowym biurku.

Podczas wyjazdu

  • Pamiętaj, że masz prawo nie odbierać telefonów i nie odpisywać na maile, jeśli twoi współpracownicy i klienci są o tym poinformowani. Jeśli sprawdzanie służbowej poczty czy odsłuchiwanie wiadomości pozostawionych na służbowym telefonie podczas urlopu nie jest dla ciebie problemem, a zaniechanie tych obowiązków stresowałoby cię, załatw zdalnie najważniejsze sprawy. Niektóre osoby odpoczywają tylko wtedy, gdy całkowicie odetną się od obowiązków, inne lubią wiedzieć, co dzieje się w fimie. Nie zapominaj jednak, że bycie non stop dostępnym pod telefonem i mailem nie jest twoim obowiązkiem na urlopie.
  • Zadbaj o to, by czas wolny był w dużej części poświęcony aktywnemu wypoczynkowi, wówczas wrócisz do obowiązków pełen energii i zregenerowany psychofizycznie. Spacery, jeżdżenie rowerem czy uprawianie ulubionego wakacyjnego sportu zwiększają wydzielanie endorfin, a duża ich ilość sprzyja wykonywaniu nowych zadań, co przyda się po powrocie do pracy. Natomiast wolne dni spędzone przed telewizorem i paczką chipsów (choć też czasem potrzebne), sprzyjają raczej bierności i spowolnieniu.

Pierwszy dzień po powrocie

  • Zaakceptuj, że stres pourlopowy istnieje i nie przejmuj się rozdrażnieniem, które pojawi się przed powrotem do pracy. Pogodzenie się z nadchodzącym rutynowym charakterem dnia i faktem, że upragnione wakacje dobiegły końca, jest trudnym zadaniem. Po kilku dniach, gdy się przyzwyczaisz, dobry nastrój powinien wrócić.
  • Zaplanuj sobie powrót – najlepiej spisać listę zadań do wykonania z zaznaczeniem,
    co jest pilne i bardzo ważne, a co może poczekać. Pierwszego dnia w pracy, o ile to możliwe, nie wykonuj od razu obowiązków wymagających dużej koncentracji czy wzmożonego wysiłku intelektualnego, z uwagi na wysokie ryzyko popełnienia błędu.
  • Daj sobie nagrodę po zakończeniu pierwszego dnia w pracy po urlopie. Umów się z przyjaciółmi, idź na spacer albo na ulubione lody.

Kilka dni po powrocie

  • Jeśli po urlopie jesteś wypoczęty i pełen energii, wykorzystaj to w pracy na załatwienie spraw, do których wcześniej trudno było ci się zabrać. Jest to też dobry moment na wprowadzanie nowych rozwiązań i pomysłów, szczególnie jeśli masz za sobą długie wakacje i “odświeżoną głowę”.
  • Do swoich obowiązków wracaj stopniowo, ale konsekwentnie. W Stanach Zjednoczonych dopiero w trzecim tygodniu po powrocie z urlopu wydajność pracowników wzrasta do 110%. Wcześniej waha się w granicach 40-80%. Może być ci trudno pracować od razu na najwyższych obrotach, ale tak naprawdę wszystko zależy od tego, na ile wypocząłeś i z jakim nastawieniem wracasz do pracy.
  • Zaplanuj kolejny wyjazd. Może to być nawet krótki wypad na weekend. Da ci to motywację do szybszego powrotu na wysokie obroty w pracy, żeby niedługo móc znowu wyjechać :).
  • Korzystaj z lata w mieście. Jazda na rowerze, pływanie, spacery czy joga w parku pozwolą ci docenić uroki ciepłych miesięcy, które często trudno zauważyć, przesiadując tylko w pracy, samochodzie i w domu. Ponadto ruch pomaga rozładować stres i poprawia nastrój.

Uwaga! Depresja popowrotowa

Z obniżonym nastrojem i stresem pourlopowym mogą zmagać się osoby, które nie czują się spełnione w życiu zawodowym, nie oczuwają satysfakcji z pracy albo zatracają równowagę między pracą a życiem osobistym. Zespół Napięcia Powakacyjnego (Post Holiday Tension, Back To Work Blues) dotyka wielu osób wracających do obowiązków po wakacjach – w Wielkiej Brytanii różne objawy tego zespołu ma aż 80% pracowników. Symptomy to przede wszystkim:

  • poczucie, że zadania są cięższe i trudniejsze niż przed urlopem, a perspektywa spędzenia w pracy najbliższych dni czy tygodni wydaje się nie do zniesienia;
  • problemy z koncentracją, rozdrażnienie, obniżony nastrój;
  • poczucie bycia przeciążonym obowiązkami;
  • brak zainteresowania i zaangażowania w wykonywaną pracę;
  • bóle głowy.

Jeżeli czujesz się w ten sposób po każdym powrocie z wakacji czy weekendowego odpoczynku, jest to sygnał do pochylenia się nad kwestią własnego życia zawodowego. Być może nie odpowiada ci atmosfera w firmie, masz konflikty ze współpracownikami, pracujesz poniżej swoich kwalifikacji lub jesteś przeciążony pracą? Nie lekceważ objawów, takich jak negatywne uczucia w stosunku do klientów, częste przesuwanie terminów spotkań, niechęć do telefonów czy maili, problemy ze snem, obniżona odporność, uporczywe i nawracające bóle głowy lub brzucha. Szukanie pretekstu, by nie być w pracy, poczucie pustki, braku sił i marnowania czasu, a także obniżenie wrażliwości na inne osoby, mogą być oznaką wypalenia zawodowego.  W takiej sytuacji może pomóc wizyta u psychologa.

Tagi

urlop jak wrócić do pracy po urlopie

Opublikowano: 2016-07-15

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

wakacje-czas-dla-siebie-czy-dla-innych

Wakacje: czas dla siebie czy dla innych?

Wakacje zawsze są za krótkie. Jak zmieścić w nich czas na podróż, relaks, chwilę dla od dawna niewidzanych przyjaciół czy wystarczającą ilość czasu dla najbliższych? Musimy decydować co jest ważniejsze i bardziej potrzebne – niestety, z tego powodu niektórzy wpadają w pułapkę myślenia jedynie o potrzebach innych. 

czytaj dalej »

dlaczego-boimy-sie-urlopu-kiedy-zaczyna-sie-pracoholizm

Dlaczego boimy się urlopu? Kiedy zaczyna się pracoholizm

Urlop. Dla większości czas wyczekiwany przez cały rok, skrupulatnie planowany i dający mnóstwo radości. Niestety – nie dla wszystkich... Są i tacy, którzy podczas urlopu przeżywają prawdziwe katusze: pracoholicy.
 
 

czytaj dalej »

jak-wrocic-po-urlopie-do-pracy-i-nie-stracic-energii-ktora-zyskalismy

Jak wrócić po urlopie do pracy i nie stracić energii, którą zyskaliśmy?

Wakacje dobiegły końca, wracamy z urlopu do pracy i codziennych obowiązków.
Jak nie stracić tego, co podczas urlopu zyskaliśmy?

Kluczową kwestią jest odpowiedzenie sobie na pytanie, na jak długo powinno nam starczyć energii, którą zyskaliśmy podczas wypoczynku.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.