Pozwól swoim podwładnym stać się przywódcami
pozwol-swoim-podwladnym-stac-sie-przywodcami

 

Jim Collins, amerykański ekspert w dziedzinie zarządzania, przez pięć lat analizował sposoby prowadzenia biznesu w najlepszych międzynarodowych korporacjach, takich jak Gilette czy Kimberly Clark, próbując dociec, co było czynnikiem decydującym o ich rynkowym sukcesie. Po latach badań doszedł do jednego wniosku: to, co różni wspaniałą firmę od jedynie dobrej firmy, to wspaniałe przywództwo1. Efektywni przywódcy odnoszą sukcesy zarówno w korzystnych jak i niekorzystnych okolicznościach biznesowych, stąd firmy, na których czele stoją wielcy liderzy, zazwyczaj przeszły suchą stopą przez kryzys, a nawet umocniły w tym okresie swoją rynkową pozycję.

Siła przywódcy tkwi nie tylko w nim samym, ale w ludziach, którymi się otacza. Przywódcy też mają wady i są niedoskonali, jak wszyscy ludzie. Liderzy są dla firmy cenni nie wtedy, gdy są dobrzy w wielu dziedzinach, lecz wtedy gdy są wybitni w zaledwie kilku obszarach. Ale to, co ich wyróżnia, to odwaga by rozpoznawać swoje słabości i przekazać odpowiedzialność za to, czego nie potrafią, w ręce tych, którzy mogą zrobić to lepiej.  Jednym z atutów prawdziwego przywództwa jest umiejętność przyciągania do organizacji utalentowanych ludzi i ukierunkowywanie ich działań na wspólny cel. Inne osoby mogą być potężnym źródłem pomysłów, motywacji, kontaktów biznesowych - jeśli zostaną zachęcene do zaangażowanego uczestnictwa w zadaniu. Ludzie chcą czuć się potrzebni, a ten kto zaspokoi w nich to pragnienie, otrzyma od nich lojalność, szacunek i współpracę.

Anne Mulcahy została szefową Xeroxa, gdy firma stała u progu bankructwa. Po objęciu stanowiska postanowiła odbyć serię spotkań w cztery oczy z setką najważniejszych menedżerów, aby otwarcie porozmawiać o wyzwaniach, jakie stoją przed firmą i zyskać ich poparcie dla zmian. Przez wiele lat spędzonych w firmie budowała z nimi relacje, które w tym trudnym momencie pozwoliły jej na szczerą rozmowę. Tylko dwóch postanowiło odejść, a pozostałych dziewięćdziesięciu ośmiu zadeklarowało, że będzie towarzyszyć jej w restrukturyzacji firmy. Następnie pozwoliła im przejąć na siebie znacznie większą odpowiedzialność, wykraczającą poza standardowy zakres zajmowanych stanowisk, hołdując zasadzie, że usamodzielnianie pracowników daje im możliwość ujawnienia w działaniu swoich talentów.2  Dzięki tym ruchom w ciągu kilku lat uzdrowiła firmę i umocniła jej pozycję w branży. Od dawna wiadomo, że dobrym sposobem na poprawę zaangażowania pracowników i zwiększenie innowacyjności jest obdarzenie ich autonomią i ograniczenie funkcji kontrolnych.

Jedną z podstawowych cech dobrego lidera jest darzenie zaufaniem swojego zespołu i okazywanie mu wiary w jego umiejętności.  Autentyczni liderzy dają możliwość objęcia ról przywódczych swoim podwładnym, tak jak zrobiła to Anne Mulcahy i wspierają ich w tym, aby przejmowali coraz więcej odpowiedzialności za swoją pracę. W obecnych czasach firmy coraz częściej rezygnują z tradycyjnych struktur hierarchicznych na rzecz coraz bardziej płaskich, a to daje możliwość bycia liderem znacznie większej ilości pracowników.

W przywództwie kluczowe jest nie tylko zaufanie podwładnych do lidera, ale także zaufanie lidera do podwładnych. Tylko przepływ zaufania w obie strony tworzy atmosferę współpracy i buduje lojalność. Ludzie chcą ci pomóc tylko wtedy, gdy pokazujesz im szczere uznanie i doceniasz ich wysiłki. Przywództwo nie polega na delegowaniu zadań i monitorowaniu wyników, choć tak nadal sądzi wielu prezesów. Jego istotę stanowi promowanie wśród pracowników poczucia odpowiedzialności za firmę. Gdy lider przekazuje swoim podwładnym informację o zadaniu, zawsze określa jaki jest jego cel i jakie korzyści odniesie z tego organizacja.

Praca skutecznego przywódcy skupia się w dzisiejszych czasach na budowaniu relacji wewnątrz firmy. Do dyspozycji jest wiele narzędzi, które mogą w tym pomóc, ale ich użycie zawsze musi się wiązać z autentycznym zainteresowaniem drugim człowiekiem i prawdziwą wiarą w umiejętności ludzi, z którymi się pracuje. Tylko autentyczne działania przekładają się na zaufanie i budują atmosferę współpracy. 

  1. Collins J., Level 5 Leadership, Harvard Business Review.
  2. George B., Sims P., McLean A.N., Mayer D., Przywódźtwo oparte na autentyczności, Harvard Business Review Polska.
Tagi

komunikacja w pracy jak być dobrym liderem skuteczne zarządzanie zespołem sukces zawodowy kariera

Opublikowano: 2014-11-04

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-dobre-procedury-odstraszaja-twojego-klienta

Jak dobre procedury odstraszają Twojego klienta

Żyjemy w XXI wieku. Mimo zwiększającej się świadomości naszych potrzeb w wielu miejscach wciąż można zaobserwować chaos informacyjny i klasyczny brak logicznego myślenia. Niedawno chciałam popracować przy kawie, więc miałam okazję poobserwować sposób, w jaki funkcjonują kawiarnie... 

czytaj dalej »

dlaczego-przytrafiaja-nam-sie-zle-rzeczy-czyli-jak-wykorzystac-porazki-w-rozwoju-zawodowym-cz-2

Dlaczego przytrafiają nam się złe rzeczy, czyli jak wykorzystać porażki w rozwoju zawodowym - cz. 2

Jeżeli z lotu ptaka spojrzymy na nasze porażki w życiu zawodowym, można pokusić się o podzielenie ich na dwie główne kategorie: „drabina przystawiona do niewłaściwej ściany” i „drabina przystawiona do dobrej ściany, ale coś (pytanie: co?) nie wychodzi”. 

czytaj dalej »

godnosc-i-zaufanie-jako-fundament-biznesu-przyszlosci-prof-andrzej-jacek-blikle

Godność i zaufanie jako fundament biznesu przyszłości - Prof. Andrzej Jacek Blikle

Prof. Andrzej Blikle – przedsiębiorca, informatyk, profesor nauk matematycznych, członek Rady Języka Polskiego, pracownik naukowy, specjalista w zakresie matematycznych podstaw informatyki. W rozmowie z Anną Węgrzyn opowiada o idei zarządzania opartego na wartościach.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.