Prawdziwe przywództwo to siła relacji z ludźmi
prawdziwe-przywodztwo-to-sila-relacji-z-ludzmi

 

     Pierwszy raz doświadczyłem, czym jest prawdziwe przywództwo, kiedy jako kilkuletni chłopak wprowadziłem się z rodzicami na nowe osiedle. Pierwszą osobą, którą wraz z innymi nowymi dzieciakami spotkałem na podwórku, był Antek, który szybko zadbał o to, żeby dowiedzieć się, jak mamy na imię, a następnie skrzyknął nas wszystkich, nowych i starych, abyśmy poznali się nawzajem. Potem nauczył nas zasad gry, w którą wszyscy wtedy grali, upewnił się, że będziemy uczestniczyć w zabawie i że nikt nie pozostanie poza grupą. Wkrótce stało się jasne, że to Antek kieruje naszą nową paczką – nikt nigdy nie wypowiedział tego na głos, nikt nie mianował go szefem, ale dla wszystkich było to oczywiste. Darzyliśmy go zaufaniem, bo gdy tylko któryś z nas pakował się w kłopoty (a to zdarzało się nader często), Antek zawsze krył nas przed dorosłymi. To był wspaniały czas, w którym nie tylko świetnie się bawiliśmy i odkrywaliśmy świat, ale także czuliśmy się bezpiecznie.
     Antka na pierwszy rzut oka nic nie różniło od reszty chłopaków – nie był ani starszy, ani wyższy, ani silniejszy. W tamtych czasach nikogo nie wyróżniał status majątkowy czy marka roweru. Antek dysponował za to ponadprzeciętną inteligencją społeczną (określaną też przez niektórych jako umiejętności interpersonalne), które czyniły go urodzonym liderem.
      Nie wiem, co dziś robi Antek, ale śmiało mogę sobie wyobrazić, że kieruje zespołem, w którym ludzie szanują się nawzajem, pracują efektywnie, są kreatywni i osiągają doskonałe wyniki. A także, co jest nie bez znaczenia, lubią przychodzić do pracy. Dzięki temu cała firma osiąga ponadprzeciętne wyniki i jest konkurencyjna na rynku. Taką atmosferę pracy potrafią stworzyć jedynie prawdziwy, autentyczni przywódcy – nie ci mianowani na wysokie stanowiska, ale ci, za którymi ludzie sami podążają i których sami uważają za swoich liderów.
     Kompetencje menedżerów zwykło się oceniać na podstawie ich wiedzy i umiejętności technicznych, inteligencji oraz cech niezbędnych w zarządzaniu, takich jak myślenie strategiczne, umiejętność dostrzegania całości (tzw. „big picture thinking”) czy umiejętności planowania. Gdy jednak w jednym z badań nad przywództwem porównano ze sobą dwie grupy top menedżerów w największych światowych korporacjach – grupę osiągającą co najwyżej średnie wyniki z grupą osób uważanych za prawdziwych liderów i osiągającą ponadprzeciętne wyniki – okazało się, że pod względem wspomnianych wyżej kompetencji nie różniły się ani trochę, tak jak Antka pozornie nic nie odróżniało od reszty chłopaków.
     To, co charakteryzowało ponadprzeciętnych szefów, uważanych przez swoje otoczenie za liderów, to właśnie wysoka inteligencja społeczna. Roczne wyniki zespołów, którymi zarządzali tacy szefowie przekraczały stawiane im cele średnio o 20%. Co ciekawe szefowie, którym tych cech brakowało, zazwyczaj osiągali wyniki poniżej targetów.
     Silni, autentyczni liderzy stoją na czele firm i działów nie tylko po to, żeby zaspokajać swoje ego. Dzięki umiejętnościom społecznym, są w stanie stworzyć atmosferę pracy, która mobilizuje do działania, pobudza kreatywność i inspiruje, a to przekłada się na efektywność organizacji, elastyczność, szybkość reagowania. Promujmy więc w polskich firmach prawdziwe przywództwo, oparte na inteligencji społecznej, a nie tylko na kompetencjach technicznych – by wszystkim nam pracowało się lepiej.

Tagi

dobre relacje z ludźmi komunikacja w pracy zadowolenie z pracy jak być dobrym liderem skuteczne zarządzanie zespołem

Opublikowano: 2014-08-25

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

czy-zawsze-warto-byc-szczerym

Czy zawsze warto być szczerym?

Od małego wpaja się nam, że szczerość i uczciwość są bardzo ważne. Nie należy kłamać, trzeba mówić prawdę i cieszyć się, gdy ktoś jest szczery wobec nas. Zgadzam się z tym, jednak wydaje mi się, że wiele osób traktuje to trochę zbyt dosłownie…

czytaj dalej »

kontrolowanie-swoich-zachowan

Kontrolowanie swoich zachowań

To, że szef poprosił cię o zostanie po godzinach, popsuł ci się samochód, a znajomy spóźnił się na spotkanie, to nie znaczy, że musisz się denerwować. Są osoby, które niezależnie od sytuacji czują się wartościowe, spełnione lub nie dają się wyprowadzić z równowagi. Jak oni to robią? 

czytaj dalej »

co-mozesz-zrobic-gdy-inni-cie-krytykuja

Co możesz zrobić, gdy inni Cię krytykują?

Inni ludzie mogą dostarczać Ci wielu cennych informacji o Tobie. Zgadzam się, że część z nich może nie być dla Ciebie miła w odbiorze, jednak – gdy nauczysz się właściwie je interpretować i na nie reagować – może się okazać, że są to wartościowe treści, na których poznaniu wiele skorzystasz.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.