Przejdź do treści

Zmiany w Życiu

Strona główna » Trudny współpracownik? Oto kilka porad, jak możesz sobie z nim poradzić

Trudny współpracownik? Oto kilka porad, jak możesz sobie z nim poradzić

W pracy nie zawsze trafia się na sympatycznych, uczciwych i rzetelnych współpracowników. Każdy przynajmniej raz miał styczność z osobą o trudnym charakterze, który nie tylko nie ułatwia pracy, lecz nawet ją utrudnia. Toksyczny pracownik to zwykle osoba, która ma w sobie sporo nierozwiązanych konfliktów wewnętrznych, złości, lęku i niezadowolenia; jest wrogo nastawiona do innych ludzi i nie szanuje ich.

Jak poradzić sobie z trudną osobą w biurze?

Negatywne skutki pracy z toksyczną osobą

Długotrwała praca z toksyczną osobą jest uciążliwa, a wręcz niemożliwa. Doszukiwanie się błędów w pracy, krytykowanie, plotki, negowanie osiągnięć, spoufalanie się, wywoływanie konfliktów – to wszystko negatywnie wpływa na pracę pozostałych członków zespołu. Może również powodować zmęczenie, apatię, przygnębienie, złość, dolegliwości fizyczne oraz skutkować brakiem energii do podejmowania nowych wyzwań. Toksyczne środowisko nie zachęca do wydajnej, pełnej zaangażowania pracy, a raczej sprawia, że ludzie pracują, bo muszą. Praca nie sprawia przyjemności i staje się mniej wydajna.

Opanuj odrzucenie

Naturalnymi odruchami w kontaktach z osobami, które są niesympatyczne, są impulsy odrzucania, ignorowania, niezgadzania się z ich opiniami. Kiedy poczujesz taki impuls (szczególnie gdy wypływa on z Twoich osobistych odczuć w stosunku do danej osoby), ważne, abyś umiał nad nim zapanować. Przyjmij, że Twój rozmówca ma coś wartościowego do powiedzenia, zaś po stłumieniu impulsu odrzucenia postaraj się zadać mu pytania wyjaśniające i sprawdzające, aby upewnić się, że rozumiesz jego punkt widzenia.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

"Wciąż nie wiem, czym chcę się zajmować". Czy to na pewno źle?

Podejmij wysiłek uważnego słuchania

W kontakcie z osobami, których nie lubimy, zdarza nam się słuchać jednym uchem – nieuważnie i wybiórczo. Ważne jest wtedy podjęcie świadomego wysiłku rzeczywistego słuchania, z otwartym umysłem. Unikaj zadawania pytań tylko po to, aby zdobyć argumenty „przeciwko” i odrzucić to, co rozmówca ma Ci do powiedzenia. Jeśli konsekwentnie i szczerze będziesz próbował, wkrótce stanie się to Twoim naturalnym odruchem, który z upływem czasu może pozytywnie wpłynąć na Waszą relację (a nawet jeśli nie ulegnie ona zmianie, utrzymasz konstruktywne więzi zawodowe).

Krytykuj konstruktywnie

Naturalnie pojawią się chwile, w których zdecydujesz się na krytyczny komentarz dotyczący tego, co Twój współpracownik powiedział lub zrobił. Gdy masz do czynienia z kimś, kogo nie lubisz, istotne jest podjęcie świadomego wysiłku, aby przeprowadzić konstruktywną krytykę. Pamiętaj, że dobrze przeprowadzona konstruktywna krytyka powinna zarówno zawierać aspekty pozytywne, dotyczące działania lub wypowiedzi rozmówcy, które chcemy zachować, jak i zwracać uwagę na to, co nas niepokoi i należy zmienić. Fakt, że mówisz o pozytywnych aspektach działania i propozycji tej osoby, potwierdzi Twój obiektywizm i Twoją uczciwość, udowadniając jednocześnie, że można na Tobie polegać i że oceniasz sprawy pod kątem ich plusów i minusów, zamiast polegać na osobistych odczuciach.

Niweluj różnice zdań

Może się również zdarzyć, że między Tobą a rozmówcą istnieją wyraźne różnice potrzeb, celów, priorytetów – różnice merytoryczne – które nie są związane z Twoimi osobistymi odczuciami i które na dodatek mogą ulec zintensyfikowaniu w wyniku wzajemnej niechęci. W takich wypadkach absolutnie niezbędne jest skorzystanie z umiejętności niwelowania różnicy zdań.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *