Zespół jelita drażliwego - co ukoi Twój brzuch cz.1
zespol-jelita-drazliwego-co-ukoi-twoj-brzuch-cz-1

 

Choć na zespół jelita drażliwego (tzw. IBS) cierpi ok. 20% Polaków, dwukrotnie częściej dotyka to kobiet niż mężczyzn. Takie są dane dotyczące osób zdiagnozowanych; niezdiagnozowanych jest drugie tyle. 

Ta choroba cywilizacyjna to znak naszych czasów. Żyjemy w biegu, jesteśmy coraz bardziej zestresowani, nie mamy czasu na właściwe odżywianie, nie potrafimy właściwie relaksować się ani wypoczywać. Lekarze twierdzą, że należy nauczyć się żyć z tą chorobą, ponieważ jest nieuleczalna. Przepisują kolejne leki i antybiotyki (!), które nie zmniejszają cierpienia pacjentów. 

Rzadko zdarza się, aby lekarze byli również dietetykami lub psychologami, dlatego nie stawiają na pierwszym miejscu właściwej diety i psychoterapii, a wręcz pomijają te aspekty w kontakcie z pacjentem. Tymczasem jest to zasadnicza kwestia, od której należy zacząć – zadbać o organizm od wewnątrz, nie tylko od zewnątrz.

Jeśli cierpisz na bóle brzucha, które pojawiają się nie wiadomo skąd i utrudniają ci życie; jeśli masz uczucie wzdęcia, dokuczają ci gazy, biegunki i/lub zaparcia; jeśli bóle brzucha ustępują po wypróżnieniu; jeśli obserwujesz zmianę rytmu wypróżnień i konsystencji stolca, lekarz prawdopodobnie zdiagnozuje IBS (Irratable Bowel Syndrome)zespół jelita drażliwego (lub nie będzie wiedział, co ci jest).

Cierpisz, żyć ci się nie chce i nie masz ani siły, ani pomysłów, żeby z tym walczyć. Im bardziej się denerwujesz, tym bardziej nasilają się przykre dolegliwości. Nie wiesz, co masz robić, i nie rozumiesz, co dzieje się z twoim ciałem. „Jedna wielka masakra” – tak określają swoje objawy uczestnicy forów internetowych.

Naukowcy już doszli do tego, że jelita to nasz drugi mózg, który odpowiada za nasze samopoczucie i reakcje na otaczający nas świat. Wiele chorób zaczyna się od źle funkcjonujących jelit. Każdą emocję odczuwamy najpierw w brzuchu. Ból to sygnał z ciała, który mówi, że coś jest nie tak w twoim życiu. Często zamiast zastanowić się, co się wydarzyło, bierzemy tabletkę – w ten sposób postępując, nie dajemy sobie szansy na rozwiązanie problemu i związanego z nim stresu. Biegniemy do kolejnych spraw, a problemy i stres kumulują się w naszym ciele, podobnie jak toksyny, które pochłaniamy codziennie wraz z niezdrową żywnością.

Jeśli twoje życie jest nerwowe, pełne stresujących sytuacji, nie masz czasu na relaks i odpoczynek. Wrzucasz do żołądka byle co, jak do śmietnika, i zalewasz wszystko hektolitrami kawy oraz napojów gazowanych i energetycznych. Nie dziw się więc, że twoje ciało broni się i zaczyna ci dokuczać – tak jak ty dokuczasz jemu. Jednak ono robi to wszystko po to, abyś zatrzymał się w biegu i zastanowił, co jest nie tak. Twoje ciało chce ci powiedzieć: „Wyhamuj, bo jeszcze trochę, a zapadniesz na poważną chorobę”. Dopóki nie pomożesz swojemu ciału zdrowo funkcjonować, dopóty ono nie pozwoli ci cieszyć się życiem bez bólu i uciążliwych dolegliwości.

Twoje ciało mówi: „Czas na zmiany w życiu!”.

Co zatem robić? Rozwiązanie jest proste.

  1. Podejmij decyzję o zmianach w życiu!
  2. Zastanów się. co w twoim życiu dzieje się nie tak.
  3. Zastanów się, jak wygląda twój dzień – czy jest pełen stresu, nerwowych sytuacji, bieganiny; czy brakuje ci czasu na odpoczynek, relaks i sen.
  4. Zastanów się, w jaki sposób się odżywiasz. Czy wciąż brakuje ci czasu na odżywczy posiłek? Czy wciąż zajadasz się fast foodem i gotowymi posiłkami ze sklepu, ze stołówki, z baru?
  5. Zastanów się, ile płynów – i jakich – wypijasz w ciągu dnia. Kawa, herbata, napoje słodzone, energetyki, soki? A może niewiele pijesz?

Jeśli zaznaczyłeś wiele spośród wymienionych przeze mnie rzeczy, nic dziwnego, że twoje jelito jest drażliwe.

W kolejnej części opiszę, jak możesz sobie pomóc, by uspokoić swoje jelito odpowiednią dietą, oraz jak uporać się z destrukcyjnymi emocjami.

Jeśli jednak dojdziesz do wniosku, że potrzebujesz pomocy fachowca, nie wahaj się umówić na wizytę do psychodietetyka (psycholog i dietetyk w jednym). Pamiętaj jednak, że najpierw należy wykluczyć choroby przewodu pokarmowego (np. nowotwory). 

Udaj się do lekarza, wykonaj podstawowe badania i upewnij się, że oprócz dolegliwości związanych z IBS nic więcej ci nie dolega.

 I dopiero wtedy zacznij zmieniać swoje życie. Wszystko zależy od ciebie.

Powodzenia!

 

Tagi

zmiany zdrowie zdrowe odżywanie ciało zdrowe nawyki żywieniowe

Opublikowano: 2016-12-12

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

czy-da-sie-oswoic-czas

Czy da się oswoić czas?

Czas – pojęcie, które trudno do końca zdefiniować. Możemy je opisywać, wskazywać na określone jego cechy, dzielić na okresy, przyporządkowywać jego fragmentom konkretne znaczenie.

czytaj dalej »

to-jest-zle-skonstruowane

To jest źle skonstruowane

To jest źle skonstruowane. Od samego początku. Jeszcze się człowiek nie przyzwyczai, że wyskoczył z ciepłego, a już go leją po tyłku. I co z tego, że protestuje? Później trzeba się nauczyć chodzić. To druga duża zmiana. Niejednokrotnie związana z wysiłkiem, potknięciami, siniakami. Jakby ewolucja od razu nie mogła o to zadbać. A potem kolejne.

czytaj dalej »

zyciowe-decyzje

Życiowe decyzje

Chyba każdy z nas, kiedy był dzieckiem, marzył czasami o tym, aby być dorosłym. Wydawało się nam, że będziemy mogli wtedy robić dosłownie wszystko, na co przyjdzie nam ochota.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.