Zmień nawyki
zmien-nawyki

 

Wszyscy dobrze to znamy: ciągłe spotkania i narady, z których najczęściej niewiele wynika, przepracowanie, gigantyczne zaległości, stres i kłopoty z koncentracją. Tak właśnie wygląda życie przeciętnego menedżera. Czy można temu zaradzić? 

Dobra organizacja pracy jest w dzisiejszych czasach prawdziwym wyzwaniem. Badanie przeprowadzone w Polsce i Kanadzie m.in. przez prof. Witolda Kieżuna pokazało, że osoby zajmujące kluczowe stanowiska w firmach pracują zbyt długo, nawet do ponad 14 godzin dziennie, zamiast 8-9 godzin. Przy tym wykonują od 43 do 583 (!) różnych czynności – zamiast 10-15. Poważnym popełnianym przez nich błędem jest też niski stopień świadomego planowania pracy, przez co zaledwie 20% (zamiast 60-70%) zaplanowanych czynności udaje się zrealizować.

Nic dziwnego, że przy takim trybie pracy wielu szefów przepracowuje się, skupia na spontanicznych działaniach, odsuwając te zaplanowane. Nie mówiąc już o spychaniu życia prywatnego i rozwoju osobistego na drugi, a może nawet jeszcze dalszy plan. 

Jak temu zaradzić? Według Stephena R. Coveya, kluczem do sukcesu jest trwała zmiana nawyków – z tych złych na dobre. 

Swoją teorię zawarł w książce „7 nawyków skutecznego działania”. Ten biznesowy bestseller sprzedał się na całym świecie w kilkudziesięciu milionach egzemplarzy. Stał się biblią również naszych rodzimych menedżerów. Gdy Think Tank zadał polskim liderom pytanie, jakie książki inspirują ich i kształtują, numerem 1 okazała się właśnie pozycja Coveya radząca, jak sprawnie funkcjonować nie tylko w biznesie, ale także w innych życiowych sferach. Liderzy stwierdzili, że publikacja ta pobudziła ich kreatywność i wyzwoliła siły, o jakie wcześniej się nie podejrzewali.

Covey w „7 nawykach skutecznego działania” podkreśla konieczność nadawania sprawom priorytetów, koncentrowania się na działaniach, które najlepiej przekładają się na realizację celów, uświadamiania sobie, co jest dla nas najważniejsze, identyfikowania swoich mocnych stron i delegowania zadań oraz odpowiedzialności nie mieszczących się w tym obszarze. Należy też nauczyć się umiejętnego słuchania, by lepiej rozumieć istotę problemów i móc tym samym podejmować trafniejsze decyzje, a także kreatywnego wykorzystywania różnic między ludźmi, zespołami czy firmami. Istotnym jest również działanie według strategii „wygrana-wygrana”, by budować relacje oparte na zaufaniu. W realizacji celów organizacji pomaga zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym – chodzi tu nie tylko o szefa, ale też pozostałych pracowników – bo przepracowanie i wieczny brak czasu prowadzi do frustracji, spadku koncentracji i obniżenia efektywności pracy. Covey szczególną wagę przykłada też do konieczności odbudowy fizycznej i mentalnej. Zauważa, że regularne ćwiczenia fizyczne, medytacja czy praca na rzecz społeczeństwa skutecznie przywracają witalność nawet szefom zaawansowanym wiekiem.

Zmiana nawyków wśród pracowników pomogła tysiącom organizacji na całym świecie. Podczas szkoleń z tego zakresu wielokrotnie okazywało się, że jednym z głównych problemów firm jest nastawienie pracujących w nich ludzi, którzy nie potrafili codziennych działań podporządkować głównym celom i wizjom przedsiębiorstwa. Zastosowanie „kuracji” Covey’a szybko przekładało się na sprawniejsze funkcjonowanie i wzrost zysków. 

Słowem-kluczem jest jednak „nawyk”. Zasady, o których pisze autor bestselleru muszą wejść w krew, stać się częścią osobowości i natury szefa. Peter Drucker już w 1966 r. pisał, że efektywności trzeba się nauczyć, a wszyscy, którzy pracowali nad tym, by stać się skutecznymi szefami, odnieśli w tym względzie sukcesy. Może więc warto spróbować?

 

Agnieszka Złotek / FranklinCovey 

Tagi

Franklin Covey zarządzanie energią zadowolenie z pracy zarządzanie czasem sukces zawodowy

Opublikowano: 2014-09-22

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-sie-motywowac-by-osiagac-cele

Jak się motywować, by osiągać cele?

Umiejętne wyznaczanie celów to kluczowa kwestia, gdy chcemy osiągnąć to, czego pragniemy. Okazuje się jednak, że utrzymanie motywacji na poziomie, który pozwoli wytrwale dążyć do tego, co sobie zaplanujemy czy wymarzymy, nie jest wcale takie łatwe. 

czytaj dalej »

spokojnie-to-tylko-praca-jak-nabrac-dystansu-do-swojej-pracy-i-nie-dac-sie-zwariowac

Spokojnie, to tylko praca. Jak nabrać dystansu do swojej pracy i nie dać się zwariować?

Najczęściej do zawodowej zmiany w życiu dojrzewamy powoli. To proces, który może trwać kilka lat. Często budujemy swój „pancerz”, pracując ciągle w tym samym w miejscu, które nie daje nam spełnienia. Jak przetrwać ten czas? Jak nabrać dystansu do swojej pracy i nie dać się zwariować?

czytaj dalej »

jak-byc-produktywnym-zamiast-ciagle-zajetym

Jak być produktywnym, zamiast ciągle zajętym?

Coraz więcej osób mówi o tym, że doskwiera im ciągły brak czasu i nie wiedzą jak sobie z tym poradzić. Czują się tak, jakby żyli w chaosie lub w ciągłym pędzie. W praktyce okazuje się jednak, że ich główny problem to nie brak czasu, a zapętlenie się w złe nawyki.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.