Przekaz za pomocą okularów
przekaz-za-pomoca-okularow

 

Mój siostrzeniec Oskar zapytał mnie ostatnio, o co chodzi z okularami jego nauczyciela matematyki? Nosi on bardzo często – niezależnie od pogody – okulary przeciwsłoneczne  na czubku głowy. Koledzy Oskara zapytani o  powód takiego noszenia okularów nie potrafili znaleźć odpowiedzi. Właśnie – dlaczego  ludzie noszą często okulary na czubku głowy lub wykonują nimi inne gesty? Dobre pytanie, prawda?

Mogłoby się wydawać, że robienie gestów okularami nie ma żadnego znaczenia. Jest jednak inaczej. Prawie każdy przedmiot, jakiego używamy, daje możliwość wykonywania różnych gestów, które  ujawniają nasze prawdziwe intencje. Bo co może oznaczyć wkładanie zausznika oprawki okularów do ust?

Wkładanie przedmiotów do ust lub chwytanie ich wargami może oznaczać chwilowy powrót do pierwotnego poczucia bezpieczeństwa podczas ssania piersi matki. Gest wkładania sobie oprawek okularów do ust wyraża potrzebę dodania sobie otuchy. Możesz sam zaobserwować w jakich okolicznościach wkładasz sobie do ust jakiś przedmiot biurowy czy oprawki okularów.

Badania wykazały, że jeśli nosisz okulary, inni postrzegają cię przez to jako osobę bardzo pilną i inteligentną, szczególnie na początku spotkania. Osobom noszącym okulary przypisywano więcej inteligencji niż osobom bez okularów. Jednak już po pięciu minutach takiego efektu nie było. Oskar poczynił w tym miejscu bardzo dobrą uwagę, aby rozważyć wkładanie okularów jedynie na krótkie spotkanie.

Inteligentny wygląd słabnie, kiedy nosi się przesadnie duże okulary, kolorowe oprawki w stylu Eltona Johna, a także oprawki z bardzo dużym logo znanych projektantów.

Noszenie zbyt dużych w stosunku do twarzy okularów powoduje, że młode osoby wyglądają na starsze, bardziej pracowite, ale  też  i apodyktyczne.

W sytuacjach biznesowych, tak jak i w życiu, osoba w okularach postrzegana jest jako pilna, inteligentna, wykształcona i szczera. W środowisku biznesowym okulary stanowią atrybut władzy i dlatego menagerowie często noszą solidne oprawki. Okulary w cienkich, delikatnych oprawkach mogą sugerować bezradność i to, że taka osoba interesuje się modą a nie pracą.

Dlatego specjaliści radzą, aby osoby na kierowniczych stanowiskach nosiły solidniejsze oprawki w celu wywierania silniejszego wrażenia, delikatniejsze oprawki zaś kiedy chcą wyglądać na osobę miłą, otwartą.

Dla Oskara ciekawe były informacje związane z efektem gestów wykonywanych okularami  w trakcie  procesu negocjacji. Co takie gesty mogą znaczyć? Oczywiście gesty okularami w czasie negocjacji mają swoje znaczenie.

Na przykład, aby opóźnić podjęcie decyzji zauszniki oprawek okularów wkłada się do ust. Jest to tak zwana „gra na zwłokę”. Często podczas procesu negocjacji widzę, że taki gest pojawia się u osób przed podjęciem ostatecznej decyzji. Nieustanne zdejmowanie okularów i przecieranie szkieł jest również metodą gry na zwłokę. Kiedy ktoś po raz kolejny nakłada okulary, można domniemywać, że jeszcze raz chce przyjrzeć się faktom. Najlepiej wtedy zachować milczenie. Odłożenie okularów na bok będzie oznaczać chęć zakończenia rozmów, a rzucenie ich na stół symbolizuje odrzucenie propozycji.

A co oznacza zerkanie znad okularów, pyta Oskar? Jest to gest oceny, krytycznego stosunku. Obserwowany czuje się oceniany i  kontrolowany.  Zerkanie znad okularów może  być źle  przyjęte  przez drugą  osobę. Dobrze jest zdjąć okulary, kiedy mówisz i zakładać, kiedy słuchasz osoby, która do ciebie mówi. To pozwala na rozluźnienie twojego rozmówcy i równocześnie pozwala panować nad rozmową.

Przyciemniane szkła i okulary przeciwsłoneczne są nie do przyjęcia w sytuacjach biznesowych.

Jednak Oskar ciągle wracał do kwestii ciemnych okurków na czubku głowy i ”dwóch par oczu”. A może ty wiesz co to znaczy? Obiecałem Oskarowi, że zbadam sprawę i  przedstawię mu odpowiedź. Tobie też wyjaśnię, jeśli sam do tego nie dojdziesz. Może Ci się przyda w twoich działaniach? Tak więc pytaj... 

fot. Bells Design

Tagi

dobra komunikacja jak robić dobre wrażenie na ludziach sztuka negocjacji jak dobrze się zaprezentować komunikacja niewerbalna

Opublikowano: 2014-11-26

Zobacz inne artykuły w kategorii Relacje »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

trzy-klucze-do-serca-buntujacego-sie-dziecka-czesc-1-milosc

Trzy klucze do serca buntującego się dziecka. Część 1: Miłość

Nawet najbardziej spokojnej, poukładanej i wesołej rodzinie może przytrafić się coś, co spędzi sen z powiek rodziców, a dzieci skłoni do pokazania rogów. Pojawiający się bunt dziecka, złość, niezadowolenie ze wszystkiego i wszystkich, czasem jakby bez przyczyny i możliwości nawiązania kontaktu to trudny okres dla całej rodziny. 

czytaj dalej »

wrazliwosc-jak-sie-z-nia-zaprzyjaznic-co-mozesz-zyskac-sprawdz

Wrażliwość - jak się z nią zaprzyjaźnić? Co możesz zyskać? Sprawdź!

Wrażliwość jest we mnie niezależnie od tego, czy chcę, czy nie. To jak filar mojej osobowości, który może być karmiony przeze mnie dobrem i troską, lub regularnie karany i potępiany. Ode mnie zależy, co jej od siebie dam. Dlatego zaprzeczanie mojej wrażliwości przynosiło jej więcej szkody, niż pożytku, a co najgorsze...

czytaj dalej »

trudny-wspolpracownik-oto-kilka-porad-jak-mozesz-sobie-z-nim-poradzic

Trudny współpracownik? Oto kilka porad, jak możesz sobie z nim poradzić

W pracy nie zawsze trafia się na sympatycznych, uczciwych i rzetelnych współpracowników. Każdy przynajmniej raz miał styczność z osobą o trudnym charakterze, który nie tylko nie ułatwia pracy, lecz nawet ją utrudnia. Toksyczny pracownik to zwykle osoba, która ma w sobie sporo nierozwiązanych konfliktów wewnętrznych...

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.