Po co firmom prawdziwi przywódcy?
po-co-firmom-prawdziwi-przywodcy

 

Leadership is more art than science 

Gdy David McClelland i Daniel Goleman* porównali ze sobą dwie grupy top menedżerów w jednej z największych światowych korporacji – grupę osiągającą co najwyżej średnie wyniki z grupą osób uważanych za prawdziwych liderów i osiągającą ponadprzeciętne rezultaty - okazało się, że obie grupy nie różniły się między sobą ani pod względem umiejętności menedżerskich ani inteligencji.

To, co charakteryzowało szefów najlepszych zespołów to wysoka inteligencja społeczna, opisywana też przez niektórych jako umiejętności interpersonalne. Im wyższy szczebel na organizacyjnej drabinie, tym mniejsze było znaczenie kompetencji technicznych i menedżerskich, a większe umiejętności społecznych.

Firmę bez prawdziwego lidera można porównać do orkiestry bez dyrygenta. Każdy z muzyków, wie, co i jak zagrać, ale jakość całego wykonania zależy od tego, jak pokieruje nimi dyrygent. Rolą liderów jest kreślenie wizji, inspirowanie i motywowanie pracowników oraz nadawanie sensu ich codziennej pracy. Od lidera należy oczekiwać, że wyznaczy organizacji cele i kierunki działania, ale sposób dotarcia do celu pozostawi swoim menedżerom, tak jak od dyrygenta nie oczekuje się, aby grał na jakimkolwiek instrumencie. Firmy, na czele których stoją przywódcy, a nie jedynie sprawni menedżerowie, osiągają w trudnych czasach prawdziwą przewagę konkurencyjną, opartą na kapitale ludzkim, która jest niemożliwa do powielenia przez konkurencję. Zespoły, którymi kierują, osiągają ponadprzeciętne wyniki,  ponieważ ich pracy towarzyszy pozytywny klimat - ludzie znają i rozumieją cele organizacji, działają według przejrzystych reguł, ufają swoim przełożonym i szanują się nawzajem, czują się zmotywowani, a także, co jest nie bez znaczenia, lubią przychodzić do pracy.

Pomiędzy „morale” pracowników, w szczególności poczuciem sensu wykonywanych zadań, a efektywnością pracy, istnieje silna korelacja. Anne Kreamer w swojej książce It’s Always Personal** cytuje badania Wharton School of Business, z których wynika, że pozytywna atmosfera i pozytywne nastawienie do pracy przekładają się na "większą elastyczność w podejmowaniu decyzji, większą precyzję analityczną i wzmożoną kreatywność przy szukaniu rozwiązań problemów”. W konsekwencji cała firma staje się bardziej otwarta na nowe możliwości, bardziej innowacyjna i skłonna do ryzyka.

W czasach hiperkonkurencji sprawne przywództwo przekłada się także na efektywność organizacji, innowacyjność, elastyczność i szybkość reagowania.

 

*Daniel Goleman, What Makes a Leader?, Harvard Business Review, January 2004.

**Anne Kreamer, It's Always Personal: Navigating Emotion in the New Workplace; Random House, 2013.

Tagi

jak być dobrym liderem skuteczne zarządzanie zespołem sukces zawodowy kariera

Opublikowano: 2014-09-29

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-pracowac-z-motywacja-klienta-w-coachingu-kariery-czesc-2

Jak pracować z motywacją klienta w coachingu kariery? Część 2

Brak presji i przymusu w działaniu wiąże się z większymi możliwościami samoregulacji. Innymi słowy, im mniejszy nacisk z zewnątrz, tym łatwiej jest nam znaleźć wewnętrzną motywację do działania. Jednym z narzędzi psychologicznych wspomagających pracę z motywacją klienta jest model R. Ryana i E. Deciego. 

czytaj dalej »

antyporadnik-5-sposobow-na-zrobienie-zlego-wrazenia-pierwszego-dnia-w-nowej-pracy

Antyporadnik: 5 sposobów na zrobienie złego wrażenia pierwszego dnia w nowej pracy

Przed spotkaniem z nowymi kolegami z firmy starannie przygotowałeś strój, zadbałeś o odpowiednią fryzurę i wyczyściłeś buty, aby wywrzeć na wszystkich dobre wrażenie. Wydaje ci się, że zadbałeś o najdrobniejsze szczegóły – w końcu wizerunek jest ważny, bo decyduje o wrażeniu, jakie wywołasz na nowo poznanych ludziach. Pamiętaj jednak, że to nie wystarczy. Na pozór błahe błędy szybko mogą zamienić pierwsze wrażenie na negatywne i już na wejściu utrudnić ci zbudowanie dobrych relacji ze współpracownikami. 

czytaj dalej »

czym-jest-coaching-kariery

Czym jest coaching kariery?

Coaching kariery to proces, który pomaga klientowi znaleźć i osiągnąć satysfakcję z wykonywanej pracy. Korzystając z coachingu kariery, klient może uświadomić sobie, że kariera marzeń tak naprawdę nie istnieje oraz że jest wiele dróg do osiągnięcia tego samego celu.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.