6

Wszyscy dobrze to znamy: ciągłe spotkania i narady, z których najczęściej niewiele wynika, przepracowanie, gigantyczne zaległości, stres i kłopoty z koncentracją. Tak właśnie wygląda życie przeciętnego menedżera. Czy można temu zaradzić? 

Dobra organizacja pracy jest w dzisiejszych czasach prawdziwym wyzwaniem. Badanie przeprowadzone w Polsce i Kanadzie m.in. przez prof. Witolda Kieżuna pokazało, że osoby zajmujące kluczowe stanowiska w firmach pracują zbyt długo, nawet do ponad 14 godzin dziennie, zamiast 8-9 godzin. Przy tym wykonują od 43 do 583 (!) różnych czynności – zamiast 10-15. Poważnym popełnianym przez nich błędem jest też niski stopień świadomego planowania pracy, przez co zaledwie 20% (zamiast 60-70%) zaplanowanych czynności udaje się zrealizować.

Nic dziwnego, że przy takim trybie pracy wielu szefów przepracowuje się, skupia na spontanicznych działaniach, odsuwając te zaplanowane. Nie mówiąc już o spychaniu życia prywatnego i rozwoju osobistego na drugi, a może nawet jeszcze dalszy plan. 

Jak temu zaradzić? Według Stephena R. Coveya, kluczem do sukcesu jest trwała zmiana nawyków – z tych złych na dobre. 

Swoją teorię zawarł w książce „7 nawyków skutecznego działania”. Ten biznesowy bestseller sprzedał się na całym świecie w kilkudziesięciu milionach egzemplarzy. Stał się biblią również naszych rodzimych menedżerów. Gdy Think Tank zadał polskim liderom pytanie, jakie książki inspirują ich i kształtują, numerem 1 okazała się właśnie pozycja Coveya radząca, jak sprawnie funkcjonować nie tylko w biznesie, ale także w innych życiowych sferach. Liderzy stwierdzili, że publikacja ta pobudziła ich kreatywność i wyzwoliła siły, o jakie wcześniej się nie podejrzewali.

Covey w „7 nawykach skutecznego działania” podkreśla konieczność nadawania sprawom priorytetów, koncentrowania się na działaniach, które najlepiej przekładają się na realizację celów, uświadamiania sobie, co jest dla nas najważniejsze, identyfikowania swoich mocnych stron i delegowania zadań oraz odpowiedzialności nie mieszczących się w tym obszarze. Należy też nauczyć się umiejętnego słuchania, by lepiej rozumieć istotę problemów i móc tym samym podejmować trafniejsze decyzje, a także kreatywnego wykorzystywania różnic między ludźmi, zespołami czy firmami. Istotnym jest również działanie według strategii „wygrana-wygrana”, by budować relacje oparte na zaufaniu. W realizacji celów organizacji pomaga zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym – chodzi tu nie tylko o szefa, ale też pozostałych pracowników – bo przepracowanie i wieczny brak czasu prowadzi do frustracji, spadku koncentracji i obniżenia efektywności pracy. Covey szczególną wagę przykłada też do konieczności odbudowy fizycznej i mentalnej. Zauważa, że regularne ćwiczenia fizyczne, medytacja czy praca na rzecz społeczeństwa skutecznie przywracają witalność nawet szefom zaawansowanym wiekiem.

Zmiana nawyków wśród pracowników pomogła tysiącom organizacji na całym świecie. Podczas szkoleń z tego zakresu wielokrotnie okazywało się, że jednym z głównych problemów firm jest nastawienie pracujących w nich ludzi, którzy nie potrafili codziennych działań podporządkować głównym celom i wizjom przedsiębiorstwa. Zastosowanie „kuracji” Covey’a szybko przekładało się na sprawniejsze funkcjonowanie i wzrost zysków. 

Słowem-kluczem jest jednak „nawyk”. Zasady, o których pisze autor bestselleru muszą wejść w krew, stać się częścią osobowości i natury szefa. Peter Drucker już w 1966 r. pisał, że efektywności trzeba się nauczyć, a wszyscy, którzy pracowali nad tym, by stać się skutecznymi szefami, odnieśli w tym względzie sukcesy. Może więc warto spróbować?

 

Agnieszka Złotek / FranklinCovey 

4
Poprzedni artykułMirosław Jękot. Życie to nie teatr…
Następny artykułZmiana: Ariel
FranklinCovey – swym rosnącym zasięgiem obejmuje obecnie ponad 150 krajów. Jesteśmy światowym liderem w siedmiu kluczowych obszarach: przywództwo, dyscyplina realizacji, produktywność, zaufanie, efektywność sprzedaży, lojalność klienta i edukacja. Ponad 1 mln osób bierze udział w naszych programach rozwojowych każdego roku, a ponad 100 mln klientów korzysta z naszych produktów. W Polsce jesteśmy obecni od ponad 10 lat, nasze biuro jest centralą na 10 krajów Centralnej i Wschodniej Europy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here