7 nawyków szczęśliwych ludzi
7-nawykow-szczesliwych-ludzi

 

Według encyklopedii PWN szczęście jest pojęciem niejednolicie definiowanym zarówno w aspekcie filozoficznym, jak i psychologicznym. Oznacza zdobycie najwyżej cenionych społecznie dóbr i przymiotów, trwałe zadowolenie z życia połączone z pogodą ducha i optymizmem, poznawczą ocenę własnego życia jako udanego, wartościowego i sensownego oraz pomyślny bilans doświadczeń życiowych.

Co na to psychologia pozytywna?

Psychologia pozytywna skupia całą swoją uwagę na mocnych stronach człowieka, jego cnotach, wyzwoleniu i pogłębieniu pozytywnych emocji (w tym również szczęścia) oraz osiąganiu dobrostanu. Według definicji prof. dr hab. Ewy Trzebińskiej z Uniwersytetu SWPS w Warszawie szczęście to stopień, w jakim lubimy swoje własne życie. Patrząc w te sposób na definicję szczęścia, dostrzegamy dwie składowe konieczne w jego konceptualizacji: ocenę własnego życia i odczuwanie pozytywnych emocji. Idąc dalej tym tropem, dochodzimy do modelu szczęścia stworzonego przez Martina Seligmana – amerykańskiego psychologa, twórcę pojęcia „psychologia pozytywna”, profesora Uniwersytetu w Pensylwanii, który wyodrębnił trzy elementy:

  • przyjemność;
  • poczucie sensu;
  • zaangażowanie.

Czym jest nawyk?

W terminologii psychologii nawyk to zautomatyzowana czynność (sposób zachowania, reagowania), którą nabywa się w wyniku ćwiczenia (głownie poprzez powtarzanie). Nawyki dzieli się na:

  • ruchowe;
  • językowe;
  • myślowe;
  • poznawcze.

Jak pisze Charles Duhigg w swojej książce „Siła nawyku”, nawyki nie są przeznaczeniem. Powodem, dla którego odkrycie pętli nawyku jest tak ważne, jest fakt, że ukazuje ona pewną podstawową prawdę: kiedy rodzi się nawyk, mózg przestaje w pełni uczestniczyć w podejmowaniu decyzji. Zatem o ile nie będziesz świadomie pracował nad nawykiem, czyli nie zastąpisz go innym, wzorzec będzie ujawniał się automatycznie.

Barbara Fredrickson, psycholog społeczny, która również prowadzi badania w zakresie emocji i psychologii pozytywnej, twierdzi, że mała zmiana odpowiada często za dużą różnicę, bowiem nawet najdrobniejsze modyfikacje myślenia czy działania mogą być potrzebne do zmiany tych obszarów w naszym życiu, których modyfikacja początkowo wydaje się niemożliwa. Nawet jeśli nie jesteśmy w stanie w ciągu jednego dnia wykorzenić wszystkie negatywne nawyki i pozbyć się obciążających nas przekonań, już dzisiaj możemy wprowadzić do naszego życia drobne poprawki, które za jakiś czas zaowocują umocnieniem się nowych, zdrowszych działań podejmowanych przez nas w życiu.

Co zrobić z tą wiedzą?

Twoja głowa dostała zastrzyk wiedzy w odniesieniu do tego, czym są szczęście i nawyk. Te dwa elementy możemy sprytnie połączyć za pomocą działania, ponieważ to, co jest najważniejsze w mówieniu o sobie: „jestem szczęśliwy”, to stworzenie własnej definicji szczęścia. 

Gdy znam odpowiedź na pytanie: „Czym jest dla mnie szczęście?”, mogę przystąpić do kolejnego elementu, tj. określić, jak to, co wymyśliłem, sprawdza się w moim przypadku. Z pomocą przychodzi działanie i doświadczanie naszych własnych definicji; im więcej przestrzeni dasz sobie na działanie i doświadczanie, tym więcej pojawi się w Tobie wniosków i refleksji. Dzięki tej informacji zwrotnej możesz bardziej świadomie wzmacniać w sobie te nawyki, które uznasz za pozytywne i bardziej przybliżające Cię do realizacji Twoich celów.

Poniżej kilka podpowiedzi związanych z tworzeniem się nawyków, które mogą okazać się pomocne
w budowaniu własnej definicji szczęścia:

  • ciesz się życiem
  • nie przestawaj się uczyć
  • rób to, co kochasz
  • śmiej się
  • inwestuj w relacje
  • bądź wdzięczny
  • dbaj o siebie

Co możesz zrobić teraz?

Weź kartkę papieru i długopis. Usiądź w ciszy w swoim ulubionym miejscu i odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania:

  1. Czym dla mnie jest szczęście?
  2. Czym dla mnie jest nawyk?
  3. Jak chcę budować pozytywne nawyki w swoim życiu?
  4. Co jest mi do tego potrzebne?
  5. Co dzieje się we mnie teraz, gdy piszę te słowa?

Tagi

zmiany rozwój osobisty szczęście sukces

Opublikowano: 2017-01-09

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

co-powinno-sklonic-nas-do-zmiany-pracy

Co powinno skłonić nas do zmiany pracy?

Rezygnacja z pracy z niewłaściwych powodów to błąd, który bardzo często popełniamy rozwijając swoją karierę. Niestety, niewłaściwe powody mają to do siebie, że trudno je rozpoznać. W rezultacie decyzja, która wydaje się doskonałym pomysłem, może z czasem okazać się błędem nie do naprawienia. Jak zatem rozpoznać, które argumenty przemawiające za zmianą pracy są tymi właściwymi?

czytaj dalej »

zaprzyjaznij-sie-ze-zmiana

Zaprzyjaźnij się ze zmianą

Często w swoim otoczeniu słyszę słowo „zmiana”. Sama z niego bardzo często korzystam. Również z historii znanych mi ludzi wiem, że to słowo ułatwia opis wielu sytuacji, jest pomocne w określaniu różnych kontekstów i aspektów naszego życia.

czytaj dalej »

zmienic-na-dluzej

Zmienić na dłużej

Są takie momenty w roku, kiedy zaczynamy działać na wielu płaszczyznach, wypisujemy długą listę naszych postanowień i zabieramy się jednocześnie za wiele z nich. To tradycyjnie początek roku – moment, który tak bardzo utożsamiamy ze zmianami.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.