Destrukcyjna siła bezradności
destrukcyjna-sila-bezradnosci

 

Ten przewrotny tytuł ma pokazać, jak duża moc drzemie w – niestety wszechobecnej – bezradności. Czym jest bezradność?

Bezradność to inaczej bierność, niemoc, słabość czy apatia, która odbiera chęci do życia, zmiany i działania. Jest niebezpieczna, bo może przeobrazić się w nawyk, niekorzystne przekonanie i pesymistyczny styl myślenia. Z pozoru błaha, chwilowa i niewiążąca, powoli i z wyrachowaniem zabiera resztki energii. Pozbawia wpływu oraz kontroli i robi wszystko, aby nie robić nic. Nie znosi zmiany, nowości i odwagi. Nie lubi się z motywacją. Na bakier jej z pracą, aktywnością czy rozwojem. Za przyjaciół obiera sobie smutek, lęk, żal, melancholię, troski, zmartwienia i biedę (jako stan umysłu). Niszczy entuzjazm, wigor, zapał i perfekcyjnie popycha do depresji.

Aaron Beck, słynny psycholog z nurtu psychologii kognitywnej, już dawno napisał o poznawczej triadzie i paraliżu woli, do której może prowadzić. Według Martina Seligmana, brak kontroli własnych działań, które przejawiają się bezradnością, jest idealnym drogowskazem do depresji.

Czy z takiej bezradności jest jeszcze jakieś wyjście? Zawsze jest! Zgodnie z psychologią poznawczą zmiana sposobu myślenia jest kluczem do sukcesu (nawet jeśli nie stuprocentowo skutecznym, to z pewnością przynoszącym ulgę). Terapia kognitywna zaleca pięć etapów w drodze do pozbycia się depresji.

Pierwszym krokiem jest rozpoznanie swoich automatycznych myśli. Na przykładzie: „nie mam pracy, bo jestem do niczego” – uświadomienie sobie tej myśli, która pojawiła się po nieudanej rozmowie o pracę.

Drugim etapem jest stawianie im w kontrze bardziej racjonalnych odpowiedzi. Wracając do naszego przykładu, prawidłowym działaniem jest zatem zaprzeczenie myślom o byciu do niczego, a więc kontrapunkt poparty dowodem dotychczasowych zawodowych sukcesów i projektów, czyli skupienie się na faktach.

Trzecim krokiem są reatrybucje, czyli nowe interpretacje naszych początkowych pesymistycznych myśli. „Pracowałam już, a poprzednią pracę zdobyłam na podobnej rozmowie. Mam kompetencje, doświadczenie i wiedzę, żeby zdobyć nową, jeszcze lepszą posadę. Byłam i jestem dobrym pracownikiem”.

Czwartym etapem jest uwolnienie się od negatywnych myśli i umiejętność ich kontrolowania (poza zwykłą kontrolą, także odłożenie ich w czasie). Wracając do przykładu, że „i tym razem się nie uda – znowu nie otrzymam tej pracy”, lepiej skupić się na rozmowie, a ewentualne czarne scenariusze zostawić na potem.

Ostatnim stadium jest rozpoznanie destrukcyjnych myśli, a dokładniej ich błędnych założeń, które za nimi stoją. „Tylko mnie to spotyka, inni mają łatwiej, w czepku urodzeni, biednemu zawsze wiatr w oczy” – takie myślenie schematami niczemu nie służy. Należy zastąpić je delikatniejszymi stwierdzeniami, które są realne, bardziej naturalne i na pewno mniej szkodliwe. Zamiast „ja mam pecha” można przecież powiedzieć sobie „tym razem się nie udało”, a w miejsce „muszę być perfekcjonistką” tłumaczyć sobie „to co robię, robię najlepiej jak umiem”.

Uważa się, że terapia kognitywna jest skuteczna w 70%. Techniki myślenia prowadzą do zmiany życia, choć samej depresji na zawsze wykluczyć nie mogą. W bardzo dużych tarapatach, a więc głębokiej depresji, zadziałają obok farmakoterapii. Lepiej też sprawdzą się u osób z dużym wglądem i świadomością wpływu myśli na uczucia.

I tak z bezradności szybko przeszłam do tematu depresji. Tak niestety bywa, że nieruszana długotrwała bezsilność do dobrego nie prowadzi. Zmiana jest możliwa i potrzebna tym, którzy stracili nie tylko nadzieję, ale i kontrolę nad swoim życiem. Uświadomienie sobie niepotrzebnej i szkodliwej bezradności jest pierwszym krokiem do zmiany. Po więcej odsyłam do literatury psychologów poznawczych. Nowe odsłony na portalu „Zmiany w życiu” już wkrótce.

Tagi

zdrowie wyuczona bezradność depresja aaron beck jak pokonać wyuczoną bezradność

Opublikowano: 2014-09-16

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-zbudowac-swoje-zycie-na-nowo-lepiej-bezpieczniej-i-po-swojemu

Jak zbudować swoje życie na nowo, lepiej, bezpieczniej i po swojemu?

Od lat pracuję z ludźmi nad porządkowaniem ich życia. Tak to właśnie nazywam - sprzątaniem życia. Sprzątam też firmy, ale to opowiem wam w innym felietonie...

czytaj dalej »

niemozliwe-jest-latwiejsze-niz-myslisz

Niemożliwe jest łatwiejsze niż myślisz!

Każdy z nas ma marzenia. Jednak większość z nas nie wierzy, że można je spełnić i w konsekwencji nie podejmujemy żadnych działań, aby je zrealizować. Co się wtedy dzieje? Dokładnie to, co sobie założyliśmy! Nasze marzenia nie mogą się wydarzyć! Jak wyjść z tego błędnego koła? Posłuchajcie kogoś, kto spełnił swoje marzenie, a było ono naprawdę sporym wyzwaniem...

czytaj dalej »

jak-zaczac-cwiczyc-kiedy-nic-mi-sie-nie-chce-6-waznych-wskazowek

Jak zacząć ćwiczyć, kiedy nic mi się nie chce - 6 ważnych wskazówek

Chcesz zacząć ćwiczyć, ale nie chce ci się ruszyć nogą? Ile razy chciałaś zacząć, a nawet zaczęłaś, ale szybko ci przeszło? Im dłużej o tym myślisz, tym gorzej się czujesz, tym mniej zmotywowana się czujesz, tym bardziej nienawidzisz siebie, tym bardziej jest ci wstyd, tym mniej się ruszasz, tym mniej chce ci się ruszać. Znasz to, prawda?

 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.