Destrukcyjna siła bezradności
destrukcyjna-sila-bezradnosci

 

Ten przewrotny tytuł ma pokazać, jak duża moc drzemie w – niestety wszechobecnej – bezradności. Czym jest bezradność?

Bezradność to inaczej bierność, niemoc, słabość czy apatia, która odbiera chęci do życia, zmiany i działania. Jest niebezpieczna, bo może przeobrazić się w nawyk, niekorzystne przekonanie i pesymistyczny styl myślenia. Z pozoru błaha, chwilowa i niewiążąca, powoli i z wyrachowaniem zabiera resztki energii. Pozbawia wpływu oraz kontroli i robi wszystko, aby nie robić nic. Nie znosi zmiany, nowości i odwagi. Nie lubi się z motywacją. Na bakier jej z pracą, aktywnością czy rozwojem. Za przyjaciół obiera sobie smutek, lęk, żal, melancholię, troski, zmartwienia i biedę (jako stan umysłu). Niszczy entuzjazm, wigor, zapał i perfekcyjnie popycha do depresji.

Aaron Beck, słynny psycholog z nurtu psychologii kognitywnej, już dawno napisał o poznawczej triadzie i paraliżu woli, do której może prowadzić. Według Martina Seligmana, brak kontroli własnych działań, które przejawiają się bezradnością, jest idealnym drogowskazem do depresji.

Czy z takiej bezradności jest jeszcze jakieś wyjście? Zawsze jest! Zgodnie z psychologią poznawczą zmiana sposobu myślenia jest kluczem do sukcesu (nawet jeśli nie stuprocentowo skutecznym, to z pewnością przynoszącym ulgę). Terapia kognitywna zaleca pięć etapów w drodze do pozbycia się depresji.

Pierwszym krokiem jest rozpoznanie swoich automatycznych myśli. Na przykładzie: „nie mam pracy, bo jestem do niczego” – uświadomienie sobie tej myśli, która pojawiła się po nieudanej rozmowie o pracę.

Drugim etapem jest stawianie im w kontrze bardziej racjonalnych odpowiedzi. Wracając do naszego przykładu, prawidłowym działaniem jest zatem zaprzeczenie myślom o byciu do niczego, a więc kontrapunkt poparty dowodem dotychczasowych zawodowych sukcesów i projektów, czyli skupienie się na faktach.

Trzecim krokiem są reatrybucje, czyli nowe interpretacje naszych początkowych pesymistycznych myśli. „Pracowałam już, a poprzednią pracę zdobyłam na podobnej rozmowie. Mam kompetencje, doświadczenie i wiedzę, żeby zdobyć nową, jeszcze lepszą posadę. Byłam i jestem dobrym pracownikiem”.

Czwartym etapem jest uwolnienie się od negatywnych myśli i umiejętność ich kontrolowania (poza zwykłą kontrolą, także odłożenie ich w czasie). Wracając do przykładu, że „i tym razem się nie uda – znowu nie otrzymam tej pracy”, lepiej skupić się na rozmowie, a ewentualne czarne scenariusze zostawić na potem.

Ostatnim stadium jest rozpoznanie destrukcyjnych myśli, a dokładniej ich błędnych założeń, które za nimi stoją. „Tylko mnie to spotyka, inni mają łatwiej, w czepku urodzeni, biednemu zawsze wiatr w oczy” – takie myślenie schematami niczemu nie służy. Należy zastąpić je delikatniejszymi stwierdzeniami, które są realne, bardziej naturalne i na pewno mniej szkodliwe. Zamiast „ja mam pecha” można przecież powiedzieć sobie „tym razem się nie udało”, a w miejsce „muszę być perfekcjonistką” tłumaczyć sobie „to co robię, robię najlepiej jak umiem”.

Uważa się, że terapia kognitywna jest skuteczna w 70%. Techniki myślenia prowadzą do zmiany życia, choć samej depresji na zawsze wykluczyć nie mogą. W bardzo dużych tarapatach, a więc głębokiej depresji, zadziałają obok farmakoterapii. Lepiej też sprawdzą się u osób z dużym wglądem i świadomością wpływu myśli na uczucia.

I tak z bezradności szybko przeszłam do tematu depresji. Tak niestety bywa, że nieruszana długotrwała bezsilność do dobrego nie prowadzi. Zmiana jest możliwa i potrzebna tym, którzy stracili nie tylko nadzieję, ale i kontrolę nad swoim życiem. Uświadomienie sobie niepotrzebnej i szkodliwej bezradności jest pierwszym krokiem do zmiany. Po więcej odsyłam do literatury psychologów poznawczych. Nowe odsłony na portalu „Zmiany w życiu” już wkrótce.

Tagi

zdrowie wyuczona bezradność depresja aaron beck jak pokonać wyuczoną bezradność

Opublikowano: 2018-08-29

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

zima-latwo-stracic-motywacje-do-cwiczen-i-diety-jak-utrzymac-zdrowy-styl-zycia

Zimą łatwo stracić motywację do ćwiczeń i diety. Jak utrzymać zdrowy styl życia?

Za oknem szaro, buro, zimno, breja, pada śnieg, nie chce ci się ruszać z domu. Najchętniej opatuliłabyś się kocem i z kubkiem herbaty posiedziała na kanapie. Serial, książka, Facebook…

czytaj dalej »

zdrowa-dieta-droga-do-szczesliwego-zycia-zespol-jelita-drazliwego-cz-2

Zdrowa dieta drogą do szczęśliwego życia. Zespół jelita drażliwego cz. 2

Jeśli posłuchałaś swojego ciała i podjęłaś decyzję o zmianach w życiu (5 punktów z I części artykułu), planując wprowadzić w swoje życie trochę więcej uważności chociażby w obszarze odżywiania, zwiększenia czasu na odpoczynek i relaks, mam dla Ciebie kilka praktycznych rad na temat tego, co konkretnie masz robić, żeby twoje jelita się uspokoiły i żebyś poczuła się wspaniale.

czytaj dalej »

chcesz-miec-piekna-skore-zdziwisz-sie-jak-wiele-rzeczy-ma-na-nia-wplyw

Chcesz mieć piękną skórę? Zdziwisz się, jak wiele rzeczy ma na nią wpływ!

Suche miejsca na łokciach, kolanach i kostkach oraz szara, zwiotczała skóra na całym ciele i twarzy, która błaga o uwagę i nawilżenie. Biegniesz do kosmetyczki i wydajesz fortunę, żeby swoją skórę doprowadzić do dawnej świetności, a jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Na niewiele zda się wydawanie dużych pieniędzy na zabiegi upiększające, jeśli...

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.