Emocje w przywództwie
emocje-w-przywodztwie

 

To mit, że przywództwo powinno być pozbawione emocji i oparte wyłącznie na merytoryce. W przywództwie jak najbardziej jest miejsce na emocje, ale kontrolowane i okazywane w sposób inteligentny. Inteligencja emocjonalna to jeden z fundamentów skutecznego przywództwa.

Emocje w biznesie nie są najlepszym doradcą i należy ograniczać ich wpływ na decyzje, ale przywództwo wymyka się tej zasadzie. Nie da się bez emocji inspirować innych i motywować do działania – to są stany, które mają czysto emocjonalny charakter i nie podlegają logice ani racjonalności. Słowa, które wypowiadają liderzy do swoich podwładnych, niosą ważne treści, ale to ich ładunek emocjonalny nadaje im moc i siłę. Nie ma bez niego możliwości oddziaływania na ludzi. Dzięki emocjom informacje stają się wiarygodne, a lider autentyczny.

Emocje działają na korzyść osób, które używają ich w sposób inteligentny. Inteligencja emocjonalna, to według wielu badań jedna z najważniejszych cech wyróżniających wielkich liderów. Jest to zdolność rozumienia swoich emocji i zarządzania nimi oraz emocjami ludzi wokół. Osoby z wysokim stopniem takiej inteligencji wiedzą, co czują, jaki jest powód tego, że tak się właśnie czują i zdają sobie sprawę, jak te emocje mogą wpływać na innych. Dzięki temu potrafią także kontrolować ich ekspresję.

Inspirowanie i motywowanie to głównie praca z emocjami pozytywnymi. Wielu szefów (i nie tylko) ma tendencję do przyłapywania innych na tym, co robią źle i wytykaniu błędów. O zgrozo, niektórzy z nich błędnie nazywają to coachingiem lub feedbackiem. Radzimy jednak zacząć przyłapywać ludzi na tym, co robią dobrze – myśleć o nich i mówić do nich w sposób pozytywny. Gdy ktoś słyszy jeden negatywny komentarz wśród kilku pozytywnych, ze szczerą chęcią będzie chciał się poprawić. Gdy proporcje są odwrotne, z dużym prawdopodobieństwem poczuje się bezwartościowy i zdemotywowany do jakiejkolwiek zmiany i pracy nad sobą.

Emocje towarzyszą wielu liderskim zadaniom: budowaniu zaufania, wzmacnianiu relacji, ustalaniu wizji, przekazywaniu ludziom energii do działania, aż w końcu podejmowaniu trudnych decyzji i wyciąganiu wniosków z porażek. Ukrywanie emocji pozbawia liderów kontroli i odbiera bardzo silne narzędzie, dzięki któremu mają możliwość wpływać na innych.

Tagi

emocje jak być dobrym liderem skuteczne zarządzanie zespołem sukces zawodowy kariera

Opublikowano: 2015-03-12

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

nic-nie-robie-bo-boje-sie-oceny-jak-wygrac-z-lekiem

Nic nie robię, bo... boję się oceny. Jak wygrać z lękiem?

Bardzo często, podczas licznych spotkań i rozmów dochodzi do nieporozumień związanych z niezrozumieniem drugiej osoby, a dokładniej – innego definiowania znaczeń poszczególnych słów. Lęk i strach – mimo iż na pierwszy rzut oka są tym samym - w rzeczywistości dotyczą zupełnie innych sytuacji.

czytaj dalej »

dlaczego-warto-sie-klocic-i-jak-to-robic

Dlaczego warto się kłócić i jak to robić?

Każdy z nas się kłóci, ale nie każdy z nas robi to dobrze. Czy zatem w ogóle warto się kłócić? A jeśli tak, to czy można nauczyć się robić to dobrze?

czytaj dalej »

przywodztwo-sytuacyjne-sila-elastycznosci

Przywództwo sytuacyjne - siła elastyczności

Paul Hersey i Ken Blanchard już wiele lat temu zaproponowali model przywództwa sytuacyjnego, opartego na założeniu, że skuteczny lider nie ogranicza się do jednego stylu zarządzania i reaguje różnymi zachowaniami na różne sytuacje – potrafi zmieniać swój styl przewodzenia w zależności od potrzeby chwili.

czytaj dalej »

 


 

                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.