Jak słuchać rad innych?
jak-sluchac-rad-innych

 

Kiedy ostatnio usłyszałeś jakąś radę? Nawet jeśli nie prosimy o rady, natrafiamy na nie w różnych sytuacjach. Radą może być sugestia zatroskanej, bliskiej ci osoby, luźna uwaga rzucona podczas rodzinnego spotkania, krótka dyspozycja od przełożonego, instruktaż eksperta w telewizji… W obliczu usłyszanej rady nie chodzi wcale o dylemat: „słuchać czy nie słuchać?”, ale o to „jak słuchać?”.

Jeśli przyjmujesz postawę „nie słucham nikogo poza sobą”, tworzysz asymetryczny stosunek między sobą a innymi. Lokując się w pozycji wyższości („wiem najlepiej”) – nie słyszysz innych i tego, co dla nich ważne.

Jeśli nie słuchasz innych, bo w radach widzisz krytykę swoich poglądów czy działań, lokujesz się w pozycji niższości względem rozmówcy. Podobnie jest, gdy bezkrytycznie przyjmujesz rady innych („Nic nie wiem. Jestem słaby, nieudolny. Niech ktoś mi powie, co mam zrobić”).

Tymczasem prawdziwa komunikacja może odbywać się wyłącznie w relacji partnerskiej. W słuchaniu rad nie chodzi o intencję twojego rozmówcy (o to, czy chce ci pomóc, czy cię zranić), ale o ciebie i twoje słuchanie.

Jak więc słuchać rad?

Gdy ktoś ci radzi

Zastanów się: jakie potrzeby, wartości, przekonania, obawy czy lęki stoją za słowami radzącego? Czy to, co jest ważne dla niego, jest także ważne dla ciebie? Jeśli nie, to co jest ważne dla ciebie? Czego ty naprawdę chcesz? Czego potrzebujesz?

Gdy to ty udzielasz rad

Zastanów się: co w sytuacji twojego rozmówcy jest dla ciebie ważne? Jakie własne potrzeby (wartości) chcesz zaspokoić (umocnić) poprzez tę rozmowę? Czego ci brakuje? Czego potrzebujesz?

W obliczu rady (oczekiwanej czy unikanej) warto uświadomić sobie, że radzący tak naprawdę nie mówi o nas, ale o sobie. Traktuj więc każdą radę jako okazję do poznania swojego rozmówcy. Przez to, co i jak mówi, możesz odkryć rzeczy dla niego najważniejsze, jego motywy, obawy, przekonania o sobie, innych i świecie.

Jak odpowiedzieć radzącemu?

Jeśli naprawdę usłyszysz to, co do ciebie mówi, wystarczą dwa zdania wypowiedziane szczerze i z szacunkiem.

„Słyszę, że ważne jest dla ciebie…

(np. bezpieczeństwo, stałość, pewność, szybkość, sprawność, przewidywalność, tradycja itp.)

„Dla mnie ważna jest…”

(np. wolność, niezależność, samodzielność, jakość, różnorodność itp.)

 

Powodzenia! 

Tagi

dobra komunikacja dobre relacje z ludźmi samoocena porady

Opublikowano: 2016-04-04

Zobacz inne artykuły w kategorii Relacje »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

to-co-jest-miedzy-slowami

To, co jest między słowami

Gdzieś, kiedyś, przeczytałam, że nie sztuką jest słuchać, ale usłyszeć. Myślę, że to stwierdzenie ma duże odzwierciedlenie w naszym życiu. Mnie osobiście jest szczególnie bliskie ze względu na zawód, który wykonuję – jestem psychoterapeutą. 

czytaj dalej »

jak-przelamac-bariery-w-kontaktach

Jak przełamać bariery w kontaktach?

Nieśmiałość niejedno ma imię. Są ludzie, którzy bez problemu zagadują innych jeśli są w małej grupie, ale wystąpienia przed dużą publicznością całkowicie ich paraliżują. Możecie też spotkać takich, którzy z radością opowiedzą coś na scenie, ale jeśli chodzi o nawiązanie kontaktu z drugą osobą, stanowi to dla nich trudność.

czytaj dalej »

co-mozesz-zrobic-gdy-inni-cie-krytykuja

Co możesz zrobić, gdy inni Cię krytykują?

Inni ludzie mogą dostarczać Ci wielu cennych informacji o Tobie. Zgadzam się, że część z nich może nie być dla Ciebie miła w odbiorze, jednak – gdy nauczysz się właściwie je interpretować i na nie reagować – może się okazać, że są to wartościowe treści, na których poznaniu wiele skorzystasz.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.