Nowa Marka o nazwie Ty Lekcja 5. Klucz do zamku - poznaj swoje przekonania
nowa-marka-o-nazwie-ty-lekcja-5-klucz-do-zamku-poznaj-swoje-przekonania

 

 „Jedyną rzeczą, która Cię w życiu ogranicza, jest przekonanie, że coś Cię ogranicza”

Podczas budowania domu o nazwie "Moja Marka", w kolejnym kroku przyjrzymy się przekonaniom. Są one dla naszej tożsamości i wyborów życiowych równie ważne jak wartości. O ile zrozumienie wartości stanowi fundament naszego domu, o tyle przekonania mogą uwięzić nas w jednym pokoju naszego zamku, podczas gdy moglibyśmy korzystać z całości jego podwojów. Warto więc je poznać i na bieżąco niektóre z nich kwestionować.

 Skąd się biorą przekonania?

 Przekonania – zależnie od źródła pochodzenia – mają różną naturę i siłę. Zostają wpisane w nasze skrypty życiowe przez innych: rodziców, nauczycieli, przyjaciół, media, religię. Przez wszystkich, którzy wywierali lub nadal wywierają na nas wpływ. Formułowane są w dzieciństwie i okresie dorastania.

Przekonania to jakby filtr, przez który dziś patrzymy na świat, wpływający na to kim jesteśmy.

Należą do sfery marki wewnętrznej, bez której nasz przekaz dla świata byłby niekompletny i nieautentyczny.

Z definicji przekonanie to:  

„Zasada lub opinia zaakceptowana i przyjęta za prawdziwą bez jednoznacznego dowodu. Zwykle podbudowana znaczeniem emocjonalnym.   Wierzymy w dane przeświadczenie i działamy zgodnie z nim”.  

 Oto kilka przykładów:

- Nie mam szczęścia do ludzi;

- Życie jest ciężkie;

- Nie jestem dobry w sporcie;

- Pieniądze się mnie nie trzymają;

- Jestem jaka jestem i się nie zmienię;

- Ludzie to wilki;

- Trzeba się napracować żeby zarobić;

- Należy mi się szacunek, etc.

Te idee nie podlegają w naszym mniemaniu dyskusji. Podobnie jak wartości, pozwalają nam łatwiej dokonywać wyborów i iść przez życie własną ścieżką. Tylko co, jeśli ta ścieżka prowadzi donikąd?

 „Wszystkie koty są czarne”

 Nie można podzielić  jednoznacznie przekonań na „dobre” i „złe”. Istnieją tylko takie, które albo nam pozwalają, albo nie pozwalają realizować siebie i zbliżać się do swoich marzeń. Te drugie to tzw. „ograniczające przekonania”. Przypominają kłody drewna na drodze do celu. To właśnie nimi zajmujemy się na sesjach, uwalniając energię i motywację, żeby je usunąć. Dlatego temat przekonań wymaga indywidualnego podejścia i rozpoznania u każdego z klientów. Weźmy dla przykładu takie zdanie jak „czas to pieniądz”.  Na osobę spokojną, raczej wycofaną, może ono mieć wpływ motywujący do działania, podczas gdy u kogoś, kto robi kilka rzeczy naraz i ciągle jest w biegu, spowoduje rozmycie celu i wyczerpanie. Przekonania są personalne i należy je traktować jako założenia odnośnie otaczającej rzeczywistości. Najlepiej, jeśli są jak najbliższe jej realiom.

Kolejny przykład: w przypadku założenia „Jestem za star(a)y na zmianę kariery lub pracy” zawsze znajdziemy argumenty podpierające tę tezę. A gdybyśmy odwrócili to przekonanie i napisali afirmację: „jestem w idealnym czasie swojego życia, żeby wykorzystać swoje doświadczenie i pomyśleć o zmianie” – to jakie argumenty wtedy nasuwają się na myśl?

Czasami potrzeba wiele wysiłku żeby zmienić te założenia o życiu, które nam nie służą. Warto wtedy pamiętać o tym, co powiedział Henry Ford:

 „Jeśli uważasz, że coś potrafisz to masz rację, jeśli uważasz że czegoś nie potrafisz to także masz rację”.

 Pytania do zastanowienia

Dokończ spontanicznie zdania:

Praca to …; Ludzie zwykle …; Jestem zawsze …, lub wypisz swoje ograniczające przekonania, jeśli je znasz.

A teraz zadaj sobie w stosunku do nich kilka pytań:

- Skąd pochodzi to przekonanie? Kto mi je dał?

- Ile mnie ono kosztuje na co dzień? Co utrzymywanie tego przekonania będzie dla mnie znaczyło w długim terminie (za 3- 5 lat)?

- Co się zmieni, jeśli odpuszczę to zdanie? Co się stanie, jeśli podejmę działania wbrew niemu?

Tagi

jak pokonać własne ograniczenia autoprezentacja samoświadomość przekonania personal branding

Opublikowano: 2014-09-04

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

tadeusz-niwinski-zyjmy-madrze

Tadeusz Niwiński. Żyjmy mądrze

Tadeusz Niwiński – jeden z pierwszych propagatorów wiedzy o sukcesie życiowym w Polsce, znany jako autor książek Ja, Ty i My. Uważa, iż mądre życie składa się z mądrych decyzji, dlatego od lat naucza, jak te decyzje podejmować. Zmiana towarzyszy mu na co dzień, ponieważ mieszka w trzech krajach: w Vancouver, w Warszawie i na Hawajach.

czytaj dalej »

filmik-motywacyjny-uzyj-swojego-umyslu-i-zmien-swoj-swiat

Filmik motywacyjny - użyj swojego umysłu i zmień swój świat!

Nie ma nic potężniejszego niż Twój umysł. Jeśli zmienisz sposób myślenia, możesz kompletnie zmienić swoje życie. Twoje myśli kreują Twój świat od początku do końca. Na zewnątrz może zmienić się wszystko, ale nic nie ruszy bez zmiany tego, co jest wewnątrz. Jeśli nie doświadczyłeś jeszcze potęgi swoich myśli, to znaczy, że tak naprawdę jeszcze nic nie zmieniłeś. 

czytaj dalej »

nalogowa-milosc-jak-sie-pozegnac-z-uzaleznieniem

Nałogowa miłość - jak się pożegnać z uzależnieniem?

stnieje grupa kobiet, która bez mężczyzny u swojego boku nie widzi sensu spełnienia i szczęśliwego życia.Zakochują się szybko, do tego stopnia, że po pierwszej randce zawieszają firanki w ich wspólnej sypialni. Bardzo często „wpadają jak śliwka w kompot” z romansu w romans, po czym zniesmaczone i emocjonalnie sponiewierane, czasami nawet z oczyszczonym kontem w banku, poddają się i zaczynają abstynenckie życie z dala od mężczyzn...

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.