„Jedyną rzeczą, która Cię w życiu ogranicza, jest przekonanie, że coś Cię ogranicza”

Podczas budowania domu o nazwie „Moja Marka”, w kolejnym kroku przyjrzymy się przekonaniom. Są one dla naszej tożsamości i wyborów życiowych równie ważne jak wartości. O ile zrozumienie wartości stanowi fundament naszego domu, o tyle przekonania mogą uwięzić nas w jednym pokoju naszego zamku, podczas gdy moglibyśmy korzystać z całości jego podwojów. Warto więc je poznać i na bieżąco niektóre z nich kwestionować.

 Skąd się biorą przekonania?

 Przekonania – zależnie od źródła pochodzenia – mają różną naturę i siłę. Zostają wpisane w nasze skrypty życiowe przez innych: rodziców, nauczycieli, przyjaciół, media, religię. Przez wszystkich, którzy wywierali lub nadal wywierają na nas wpływ. Formułowane są w dzieciństwie i okresie dorastania.

Przekonania to jakby filtr, przez który dziś patrzymy na świat, wpływający na to kim jesteśmy.

Należą do sfery marki wewnętrznej, bez której nasz przekaz dla świata byłby niekompletny i nieautentyczny.

Z definicji przekonanie to:  

„Zasada lub opinia zaakceptowana i przyjęta za prawdziwą bez jednoznacznego dowodu. Zwykle podbudowana znaczeniem emocjonalnym.   Wierzymy w dane przeświadczenie i działamy zgodnie z nim”.  

 Oto kilka przykładów:

– Nie mam szczęścia do ludzi;

– Życie jest ciężkie;

– Nie jestem dobry w sporcie;

– Pieniądze się mnie nie trzymają;

– Jestem jaka jestem i się nie zmienię;

– Ludzie to wilki;

– Trzeba się napracować żeby zarobić;

– Należy mi się szacunek, etc.

Te idee nie podlegają w naszym mniemaniu dyskusji. Podobnie jak wartości, pozwalają nam łatwiej dokonywać wyborów i iść przez życie własną ścieżką. Tylko co, jeśli ta ścieżka prowadzi donikąd?

 „Wszystkie koty są czarne”

 Nie można podzielić  jednoznacznie przekonań na „dobre” i „złe”. Istnieją tylko takie, które albo nam pozwalają, albo nie pozwalają realizować siebie i zbliżać się do swoich marzeń. Te drugie to tzw. „ograniczające przekonania”. Przypominają kłody drewna na drodze do celu. To właśnie nimi zajmujemy się na sesjach, uwalniając energię i motywację, żeby je usunąć. Dlatego temat przekonań wymaga indywidualnego podejścia i rozpoznania u każdego z klientów. Weźmy dla przykładu takie zdanie jak „czas to pieniądz”.  Na osobę spokojną, raczej wycofaną, może ono mieć wpływ motywujący do działania, podczas gdy u kogoś, kto robi kilka rzeczy naraz i ciągle jest w biegu, spowoduje rozmycie celu i wyczerpanie. Przekonania są personalne i należy je traktować jako założenia odnośnie otaczającej rzeczywistości. Najlepiej, jeśli są jak najbliższe jej realiom.

Kolejny przykład: w przypadku założenia „Jestem za star(a)y na zmianę kariery lub pracy” zawsze znajdziemy argumenty podpierające tę tezę. A gdybyśmy odwrócili to przekonanie i napisali afirmację: „jestem w idealnym czasie swojego życia, żeby wykorzystać swoje doświadczenie i pomyśleć o zmianie” – to jakie argumenty wtedy nasuwają się na myśl?

Czasami potrzeba wiele wysiłku żeby zmienić te założenia o życiu, które nam nie służą. Warto wtedy pamiętać o tym, co powiedział Henry Ford:

 „Jeśli uważasz, że coś potrafisz to masz rację, jeśli uważasz że czegoś nie potrafisz to także masz rację”.

 Pytania do zastanowienia

Dokończ spontanicznie zdania:

Praca to …; Ludzie zwykle …; Jestem zawsze …, lub wypisz swoje ograniczające przekonania, jeśli je znasz.

A teraz zadaj sobie w stosunku do nich kilka pytań:

– Skąd pochodzi to przekonanie? Kto mi je dał?

– Ile mnie ono kosztuje na co dzień? Co utrzymywanie tego przekonania będzie dla mnie znaczyło w długim terminie (za 3- 5 lat)?

– Co się zmieni, jeśli odpuszczę to zdanie? Co się stanie, jeśli podejmę działania wbrew niemu?

Poprzedni artykułJak przełamać bariery w kontaktach?
Następny artykułEmilia Żurek Jak najdalej od narzekania
Kim jestem i co robię: Z wykształcenia jestem ekonomistką (SGH) i strategiem biznesu (MBA) oraz międzynarodowym certyfikowanym coachem z dyplomem londyńskiej The Coaching Academy oraz akredytacją ICF jako Mentor Coach. Jestem właścicielką firmy BrandU specjalizującej się w coachingu zarządczym. Pełnię rolę eksperta w zakresie komunikacji i przywództwa, ze specjalnym uwzględnieniem budowania marki personalnej i marek firmowych. Moje doświadczenie w osiąganiu sukcesów i pracy z ludźmi czerpię z 20 lat kariery w międzynarodowych korporacjach (IKEA, Coty, Statoil), gdzie pełniłam funkcje zarządcze w działach marketingu i strategii zarówno w Polsce, jak i za granicą.           Dlaczego tu jestem? Sama nazwa portalu i zamysł powoduje, że wkład dziedziny coachingu jest tu nieoceniony. Jako coach, strateg i mentor pracuję na codzień z równaniem: Coaching + Motywacja = Zmiana i wiem jak jest ono prawdziwe. Z czego jestem dumna w moim życiu: Jestem dumna z wyważonej relacji i bilansu miedzy pracą i życiem prywatnym oraz czasem na własny rozwój i refleksję. Z mężem i córkami bierzemy od lat udział w Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych. W gronie bliskich przyjaciół zwiedzamy Polskę i najdalsze krańce świata. Podzielają oni moje pasje do podróży, sportu i sztuki. Moje słabości: Lubię dużą aktywność i dążę do doskonałości, co powoduje, że trudno mi się w pełni cieszyć spokojem i uprawiać tzw „dolce farniente”. Staram się to rekompensować, praktykując medytację i sztukę uważności. Mój sprawdzony sposób na zły nastrój: Energiczny spacer, dobra muzyka i rozmowa z ciekawą osobą lub... medytacja, oddech. Nastrój dla mnie to przemijająca chmura, na której się nie koncentruję. Największa zmiana w moim życiu: Zmiany towarzyszą mi przez całe życie. Mieszkałam i pracowałam w wielu krajach, a również rodzina i dzieci ciagle mi dostarczają nowych bodżców i zmian. Natomiast największą zmianę wprowadziłam rezygnując po 20 latach z dalszej bezpiecznej kariery w korporacji i otwierając własną firmę. To doświadczenie daje mi wciąż dużo satysfakcji i radości na co dzień w pracy z Klientami. Miejscowość: Warszawa tel. 601-286-945

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here