Coaching to rodzaj partnerskiej relacji stymulującej myślenie i otwierającej nowe perspektywy. Dzięki zbudowaniu odpowiedniej relacji oraz wykorzystaniu zróżnicowanych narzędzi coachingowych klient może spojrzeć z zewnątrz na swoje życie, relacje i trudności.
Coaching to także pewien proces rozwoju cechujący się własnym, niepowtarzalnym cyklem aktywności i wzrostu świadomości. W efekcie klient podejmuje działania poza przestrzenią coachingową, wykracza poza swój codzienny kontekst. Na chwilę wchodzi w relację z coachem, następnie jednak wraca do własnego świata.
Coaching pozwala klientowi przyjrzeć się jego działaniom i temu, w jaki sposób wpływają one na inne sfery jego świata: osobiste, systemowe, fizyczne, emocjonalne i rzeczywiste. Podczas sesji klient identyfikuje kluczowe dla siebie kwestie i motywacje leżące u ich podłoża, uczy się opowiadać swoją historię w nowy sposób, myśleć inaczej oraz wykorzystywać zmieniony sposób patrzenia na rzeczywistość w planowaniu i wcielaniu w życie alternatywnych rozwiązań.
Zróżnicowane podejście do coachingu są szczególnie skuteczne na innych etapach procesu, jednak każda z sesji coachingowych ma swój własny cel i pożądany efekt końcowy. Te cele pośrednie stają się kolejnymi krokami prowadzącymi do oczekiwanego rezultatu.
Pierwsze minuty pierwszej sesji coachingowej poświęcamy na nawiązanie kontaktu, krótką pogawędkę, a potem skupiamy się na właściwej pracy.
Na wstępie klient i coach zawierają kontrakt, który ma zapewnić bezpieczeństwo współpracy i ukierunkować ją na poprawę funkcjonowania klienta. Im bardziej przejrzysty kontrakt, tym większe prawdopodobieństwo, że klient osiągnie swoje cele. Praca na tym etapie wymaga dużego skupienia.
Rozmowa staje się bardziej otwarta – dzięki słuchaniu, dzieleniu się spostrzeżeniami, wyjaśnianiu, analizowaniu, rozważaniu rozmaitych możliwości, przewartościowaniu, wspieraniu i stawianiu wyzwań. Przez cały czas coach jest świadom, w jakim mniej więcej kierunku zmierza rozmowa i ma obowiązek albo przypomnieć o celach sesji, albo zaproponować modyfikację kontraktu, jeśli zauważy, że temat rozmowy odbiega od wstępnych ustaleń.
Energia i dynamika często zmieniają się pod koniec sesji. Coach sprawdza postępy klienta w odniesieniu do założeń zawartych w kontrakcie i skupia się na domknięciu spotkania. Klient zobowiązuje się do podjęcia określonych działań lub wprowadzenia zmian w myśleniu i decyduje, w jakim kierunku podąży. Coach okazuje zainteresowanie, słucha i jest skoncentrowany na kliencie. Następnie coach i klient wracają do codziennego życia, a wszystko, co wydarzyło się w trakcie sesji, staje się w pełni poufne.
Aby określić cel zarówno pojedynczej sesji coachingowej, jaki i całego procesu, pomocne mogą się okazać następujące pytania:
- W jaki miejscu jesteś obecnie?
- Gdzie chciałbyś się znaleźć?
- Co chcesz osiągnąć w wyniku sesji coachingowych?
- Co do tej pory cię hamowało?
- Co się wydarzy, jeżeli osiągniesz cel?
- Co się stanie, jeżeli w ciągu pół roku tego nie osiągniesz?
- Po czym poznasz, że to masz?
- W którym miejscu jesteś teraz (w skali od 1 do 10)?
- Co to dla ciebie oznacza?
- W którym miejscu na skali chciałbyś się znaleźć po sesjach coachingowych?