Coaching to rodzaj partnerskiej relacji stymulującej myślenie i otwierającej nowe perspektywy. Dzięki zbudowaniu odpowiedniej relacji oraz wykorzystaniu zróżnicowanych narzędzi coachingowych klient może spojrzeć z zewnątrz na swoje życie, relacje i trudności.

Coaching to także pewien proces rozwoju cechujący się własnym, niepowtarzalnym cyklem aktywności i wzrostu świadomości. W efekcie klient podejmuje działania poza przestrzenią coachingową, wykracza poza swój codzienny kontekst. Na chwilę wchodzi w relację z coachem, następnie jednak wraca do własnego świata. 

Coaching pozwala klientowi przyjrzeć się jego działaniom i temu, w jaki sposób wpływają one na inne sfery jego świata: osobiste, systemowe, fizyczne, emocjonalne i rzeczywiste. Podczas sesji klient identyfikuje kluczowe dla siebie kwestie i motywacje leżące u ich podłoża, uczy się opowiadać swoją historię w nowy sposób, myśleć inaczej oraz wykorzystywać zmieniony sposób patrzenia na rzeczywistość w planowaniu i wcielaniu w życie alternatywnych rozwiązań.

Zróżnicowane podejście do coachingu są szczególnie skuteczne na innych etapach procesu, jednak każda z sesji coachingowych ma swój własny cel i pożądany efekt końcowy. Te cele pośrednie stają się kolejnymi krokami prowadzącymi do oczekiwanego rezultatu

Pierwsze minuty pierwszej sesji coachingowej poświęcamy na nawiązanie kontaktu, krótką pogawędkę, a potem skupiamy się na właściwej pracy. 

Na wstępie klient i coach zawierają kontrakt, który ma zapewnić bezpieczeństwo współpracy i ukierunkować ją na poprawę funkcjonowania klienta. Im bardziej przejrzysty kontrakt, tym większe prawdopodobieństwo, że klient osiągnie swoje cele. Praca na tym etapie wymaga dużego skupienia. 

Rozmowa staje się bardziej otwarta – dzięki słuchaniu, dzieleniu się spostrzeżeniami, wyjaśnianiu, analizowaniu, rozważaniu rozmaitych możliwości, przewartościowaniu, wspieraniu i stawianiu wyzwań. Przez cały czas coach jest świadom, w jakim mniej więcej kierunku zmierza rozmowa i ma obowiązek albo przypomnieć o celach sesji, albo zaproponować modyfikację kontraktu, jeśli zauważy, że temat rozmowy odbiega od wstępnych ustaleń. 

Energia i dynamika często zmieniają się pod koniec sesji. Coach sprawdza postępy klienta w odniesieniu do założeń zawartych w kontrakcie i skupia się na domknięciu spotkania. Klient zobowiązuje się do podjęcia określonych działań lub wprowadzenia zmian w myśleniu i decyduje, w jakim kierunku podąży. Coach okazuje zainteresowanie, słucha i jest skoncentrowany na kliencie. Następnie coach i klient wracają do codziennego życia, a wszystko, co wydarzyło się w trakcie sesji, staje się w pełni poufne. 

Aby określić cel zarówno pojedynczej sesji coachingowej, jaki i całego procesu, pomocne mogą się okazać następujące pytania:

  • W jaki miejscu jesteś obecnie?
  • Gdzie chciałbyś się znaleźć?
  • Co chcesz osiągnąć w wyniku sesji coachingowych?
  • Co do tej pory cię hamowało?
  • Co się wydarzy, jeżeli osiągniesz cel?
  • Co się stanie, jeżeli w ciągu pół roku tego nie osiągniesz?
  • Po czym poznasz, że to masz?
  • W którym miejscu jesteś teraz (w skali od 1 do 10)?
  • Co to dla ciebie oznacza?
  • W którym miejscu na skali chciałbyś się znaleźć po sesjach coachingowych?
Poprzedni artykuł5 ważnych rzeczy, które znacznie poprawią relacje w Twoim związku. Wypróbuj!
Następny artykułJak spełniam marzenia, czyli moja podróż do Birmy
SKONTAKTUJ SIĘ ZE MNĄ, JEŚLI : stoisz przed zmianą swojej ścieżki zawodowej lub drogi życiowej chcesz poznać swoje mocne strony  potrzebujesz odzyskać równowagę między życiem zawodowym a prywatnym chcesz realizować się w życiu i pracy zgodnie z własnymi wartościami  chcesz poznać swoje predyspozycje zawodowe pragniesz poprawić swoje relacje z najbliższymi zwiększyć poczucie własnej skuteczności  Kim jestem i co robię:  Jestem psychologiem, coachem, doradcą zawodowym oraz trenerem kompetencji miękkich. Szkolę się również w obszarze terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach.  Specjalizuję się w life coachingu, coachingu rodzicielskim oraz coachingu kariery. Interesuję się również takimi zagadnieniami jak wypalenie zawodowe, work-life balance, radzenie sobie ze stresem,  NVC – porozumienie bez przemocy oraz turkusowe organizacje. Od 2012 roku prowadzę warsztaty rozwijające kompetencje osobiste i zawodowe. Prowadzę również diagnozę predyspozycji zawodowych oraz diagnozę kompetencji menadżerskich. Szczególnie cenię sobie w pracy: empatię, aktywne słuchanie i podążanie za klientem. Dążę do zbudowania partnerskiej relacji i przyjaznej atmosfery, która sprzyja dokonywaniu zmian i odkrywaniu własnej ścieżki rozwoju osobistego.  Zapraszam po więcej informacji na stronę Pracownia Psychologiczna eMOCje. www.pracownia-emocje.pl Dlaczego tu jestem:  Lubię zmiany, nieustannie napędzają mnie one do działania. Ponadto bardzo lubię pisać. Gdy jednocześnie mogę się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z zakresu psychologii i rozwoju osobistego, jest to dla mnie podwójna radość. Z czego jestem dumna w moim życiu:  Dumna jestem ze swojej nieustannej chęci rozwoju i autentycznego zainteresowania historiami każdego człowieka.  Moje słabości:  Czekolada, duże ilości czekolady ☺ Mój sprawdzony sposób na zły humor:  Zły humor staram się rozładować pływając. Wraz z każdym przepłyniętym basenem, czuję jak znika cały zły nastrój, a na jego miejscu pojawia się spokój, czysty umysł i nowa energia do działania. Największa zmiana w moim życiu:  Największe zmiany w moim życiu wydarzyły się w ciągu ostatnich kilku lat. Dzięki nim nieustannie się rozwijam i spełniam zarówno zawodowo, jak i prywatnie. Miejscowość i numer kontaktowy:  Rzeszów, Skype, tel: 785 880 418 www.pracownia-emocje.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here