Humor szefa, czyli po co nam inteligencja emocjonalna?

Każdy, kto choć raz był zależny w pracy od humoru swojego szefa wie, jak ważny jest emocjonalny styl pracy liderów. Opryskliwa, nieempatyczna osoba stworzy toksyczną atmosferę, w której nikt nie będzie czuł się dobrze i pracował efektywnie. Natomiast otwarty i uważny na innych człowiek może zainspirować i pociągnąć za sobą tłumy.

Swego czasu karierę zrobiło zjawisko inteligencji emocjonalnej. Nowy rodzaj inteligencji skupiony wokół rozpoznania stanów emocjonalnych zarówno swoich, jak i innych oraz wykorzystywania ich w kontaktach społecznych został zestawiony z tradycyjnym ilorazem, mierzącym głównie umiejętności wzrokowo-przestrzenne, logiczno-matematyczne oraz lingwistyczne.  Okazało się, że inteligencja emocjonalna nie zawsze idzie w parze z wysokim IQ. Wybitny naukowiec, odnoszący wyniki zawodowe może kompletnie nie radzić sobie z kontaktami z innymi ludźmi.  Tymczasem to właśnie umiejętności  inteligencji emocjonalnej  są nam potrzebne do odnoszenia sukcesów i szczęśliwego życia.

Dziś dysponujemy już dość dużą pulą rzetelnych danych empirycznych wskazujących na znaczenie inteligencji emocjonalnej dla dobrostanu człowieka. Wyniki badań wskazują, że dzieci o wyższej zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych i innych osób lepiej radzą sobie w relacjach społecznych i wykazują mniej zachowań agresywnych. Są bardziej popularne wśród rówieśników i wykazują większą gotowość do działania na rzecz innych. Pracownicy o wyższej inteligencji emocjonalnej wykazują większy poziom zachowań kooperacyjnych i prospołecznych. Inteligencja emocjonalna sprzyja poczuciu więzi z miejscem pracy oraz wydajności, a także chroni przed stresem i wypaleniem zawodowym.

Po co konkretnie potrzebna jest nam inteligencja emocjonalna?

  • aby rozumieć sytuacje, w jakich się znajdujemy;
  • aby skutecznie porozumiewać z innymi ludźmi;
  • aby w pełni korzystać  z emocji swoich i innych ludzi;
  • aby trafnie doczytywać własne stany emocjonalne i wyrażać je;
  • aby wykorzystywać emocje w działaniu i procesach poznawczych;
  • aby tworzyć zdrowe relacje i więzi społeczne.

Dobra wiadomość jest taka, że inteligencję emocjonalną można rozwijać! Oto trzy kroki, które pozwolą Ci wejść w lepszy emocjonalny rezonans ze światem.

Krok pierwszy:  Zwróć uwagę na swoje własne emocje. 

Co czujesz teraz? Spróbuj to nazwać. Jeżeli czytasz ten artykuł jest duża szansa, że jesteś spokojny i zrelaksowany. Powtarzaj ten rodzaj ćwiczenia kilka razy w ciągu dnia, najlepiej w stałych, wybranych porach. Jeżeli rozpoznawanie własnych emocji stwarza Ci trudność możesz prowadzić specjalny dzienniczek. Zapisuj w nim  cztery razy dziennie emocje, które czujesz w danym momencie. Pod koniec dnia możesz zrobić bilans emocjonalny. Z jaką emocją kończysz dzień? Jakich uczuć doświadczałeś  w ciągu dnia? Które z nich wpłynęło na Ciebie najbardziej?

Krok drugi: Włącz swoje emocje w komunikację z innymi. 

Otwarta empatyczna komunikacja zakłada, że oprócz myśli i poglądów wymieniamy się także uczuciami. Spróbuj otwarcie mówić o tym, co czujesz i zaobserwuj różnicę w jakości rozmowy.

Krok trzeci: Korzystaj ze swojej empatii!

Empatia nie ma nic wspólnego z litością, za to jest wspaniałym mechanizmem współodczuwania, dzięki któremu jesteśmy w stanie rozpoznawać emocje u innych. Dzięki neuronom lustrzanym jesteś w stanie dowiedzieć się więcej niż z komunikatu werbalnego. Empatia potrzebuje Twojej uważności i skupienia się na osobie, z którą rozmawiasz. Odczuwając uczucia innych osób możesz je odzwierciedlić, mówiąc na przykład: „czuję Twoją radość” albo „widzę, że bardzo Cię to martwi”. Pamiętaj, empatyczne bycie z kimś ma większą moc niż tysiące dobrych rad!

Powodzenia!

Danuta Rocławska

SPOTKAJ SIĘ ZE MNĄ, JEŚLI: Jesteś w procesie zmian i potrzebujesz efektywnego wsparcia opartego na empatycznej relacji Chcesz zwiększyć efektywność pracy swojej lub zespołu Potrzebujesz wsparcia w znalezieniu rozwiązań w trudnej lub kryzysowej sytuacji Jesteś coachem i szukasz profesjonalnych narzędzi coachingowych Kim jestem i co robię: Jestem praktykiem biznesu z długoletnim doświadczeniem menedżera zarządzającego, dyplomowanym psychologiem, dyplomowanym coachem, posiadam także  akredytację coacha kryzysowego. Pomagam w podjęciu optymalnych decyzji zawodowych i dokonaniu istotnych zmian oraz w opracowaniu nowych skutecznych strategii w sytuacjach kryzysu. Jestem także autorką pakietów narzędzi coachingowych, wspierających pracę coacha.  Oferuję współpracę w zakresie procesów coachingowych. Moimi Klientami są menedżerowie liniowi i zarządzający, przedsiębiorcy, firmy rodzinne i właściciele strat-up’ów. Z Klientem biznesowym poszukującym nowych rozwiązań dla swojego biznesu pracuję m.in. w oparciu o Model Biznesowy YOU. Wspieram także Klientów w trudnych sytuacjach (np. wypalenie zawodowe, kryzysy sytuacyjne).  Dlaczego tu jestem: Jestem tu, ponieważ wierzę, że nic nie dzieje się przypadkiem, a jedyne co pewne to zmiana. Z czego jestem dumna w moim życiu: Najbardziej jestem dumna z moich dzieci oraz z tego, że pewnego razu udało mi się zatrzymać, aby zmierzyć się z „tęsknotą za pełnią”. Moje słabości: ciasto drożdżowe :)  Mój sprawdzony sposób na zły humor: Zakładam buty i biegnę do lasu. Po godzinie biegania jestem bogatsza o endorfiny i  odzyskuję jasność myślenia. Największa zmiana w moim życiu: Najważniejszą zmianę w moim życiu zafundowały mi moje dzieci. Druga zmiana wiąże się ze odejściem z korporacji i rozwijaniem własnej firmy. Jedno i drugie wciąż uczy mnie odwagi, wdzięczności i pokory.  Miejscowość i numer kontaktowy: Trójmiasto, +48 535 265 675 

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Otrzymaj bezpłatny poradnik

Zapisz się do newsletter'a


.