Jak działają marki?
Według definicji sformułowanej przez American Marketing Association -marka to nazwa, termin, znak, symbol, wzór, rysunek lub ich kombinacja stworzona celem identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy i wyróżnienia ich spośród konkurencji”
W szerszym kontekście markę można rozpatrywać pod kątem kilku znaczeń symbolicznych, takich jak atrybuty, korzyści, wartości, kultura czy osobowość. Budują one emocjonalną więź pomiędzy użytkownikiem i produktem, a zarazem niczym się nie różnią od znaczeń jakie przypisujemy osobom.
Dlatego są one najtrwalszymi wyróżnikami marki i definiują jej istotę. Cechy te składają się na wizerunek marki związany z jej świadomością, przez którą rozumie się to wszystko co odczuwają i myślą o niej w jakimś czasie uczestnicy rynku.
Marki mają unikalną propozycję i w tym kontekście również każdy z nas jest marką.
Co to jest marka osobista?
Tak naprawdę marki osobiste znane są od tysięcy lat. Występują już w mitach greckich gdzie możemy przypisać konkretne atrybuty bogom takim jak Afrodyta symbolizująca piękno czy Atena – odwagę . Dziś również kupując produkty i usługi składamy pokłony bóstwom np. komfortu, szybkości czy wolności. Pod postaciami rozmaitych produktów i usług kryją się archetypy bohatera, mędrca czy kochanki, które też odnajdujemy w większości reklam.
O ile produkty mogą być bardzo podobne, o tyle marki zawsze się różnią. Ty, czy zdajesz sobie z tego sprawę czy nie, masz już swoją markę, a właściwie jesteś już marką. Masz zestaw talentów, wartości i doświadczeń, który jest unikalny dla Ciebie i tylko Twój. Kiedy wchodzimy w relacje z innymi ludźmi i pokazujemy swoje atrybuty, wówczas pozwalamy o sobie tworzyć opinię w ich percepcji tego, kim jesteśmy i co sobą reprezentujemy.
Tak więc marka osobista to nic innego jak nasz własny, niepowtarzalny KOD, to połączenie samoświadomości i zarządzania sobą, efektywnego działania oraz pozytywnego wizerunku.
Dlaczego warto zadbać o swoją markę?
Eksperci uważają, że spotkana osoba potrafi w pół minuty wyrobić sobie o Tobie opinię i uzasadnić decyzję jaką na tej podstawie podejmuje. Mamy zatem wąskie okno żeby móc zrobić świetne „pierwsze wrażenie” Lepiej więc świadomie poznać siebie i kierować swoją marką, bo inaczej to ona pokieruje nami.
Poniżej kilka podstawowych korzyści z posiadania marki osobistej,
Twoja marka może stać się wartościowa (jak chociażby małżeństwo Beckham);
Twoja marka może Cię przeżyć (Fryderyk Chopin czy Albert Einstein) ;
Twoja marka wyróżnia Cię z tłumu i od konkurencji Ferdynand Porsche);
Twoja marka pozwala na jasny przekaz i buduje zaufanie (spektrum od Ireny Eris, Jana Miodka, Richarda Bransona po Gandhiego);
Twoja marka przyciąga idealnych klientów, pracodawców, przyjaciół, bo wiedzą co masz do zaoferowania i w czym możesz pomóc.
Mam nadzieję że zachęciłam Cię do tematu marki osobistej. Zapraszam do lektury kolejnych artykułów wyjaśniających jak ją budować. Jak powiedział Jeff Bezos, twórca Amazon.com.
„Twoja marka jest tym, co o Tobie mówią kiedy Cię nie ma w pokoju”.
Może warto zastanowić się nad pytaniem o to, co mówią o Tobie?