Według Alberta Einsteina „dziwna jest nasza sytuacja tu, na Ziemi. Każdy z nas przychodzi z krótką wizytą, nie wiedząc dlaczego, a jednak czasami wydaje się, że zgadujemy jej cel”.
Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. W ciągłej pogoni za bieżącymi celami, zadaniami, odhaczając kolejne punkty w agendzie naszego dnia, zapominamy o chwili na refleksję, o chwili na zastanowienie: „Po co to całe zamieszanie, czego tak NAPRAWDĘ chcę od życia i dokąd zmierzam?”.
Po co ten zgiełk?
Świadomość wyższego celu nadaje sens i fokus wszelkim naszym wysiłkom. Misja i powołanie znajdują się najwyżej w hierarchii życia, pozwalają na zgranie i nadanie kierunku pozostałym elementom, takim jak strategie, plany, cele i zadania. One stoją poniżej. Są ograniczone czasem (skończone), mierzalne, osiągalne, podczas gdy misja i sens nie mają ograniczeń. Możemy za nimi podążać i towarzyszą nam przez całe życie.
Na przykład, jeśli ktoś za swoją misję uznaje poprawę ludzkiego zdrowia, to może ją spełniać na wiele różnych sposobów: lecząc chorych, ucząc ludzi zdrowego stylu życia, prowadząc zajęcia jogi i medytacji, czy choćby propagując zdrowe odżywianie i diety. Znany amerykański lekarz endokrynolog, dr Deepak Chopra przeszedł od indywidualnego leczenia chorych do pisania motywujących książek o tematyce zdrowotnej i prowadzi teraz pasjonujące wykłady na całym świecie. Ludzie z jasną misją znajdują wiele sposobów na jej wyrażenie, pracują sercem i duszą, i często nigdy nie idą na emeryturę…
Mission (im)possible
Czasami można pomylić nadrzędną misję z wtórnymi planami i długodystansowymi celami. Wiele osób nieświadomych swojego powołania prowadzi życie od celu do celu i po skończeniu jednego zadania wyznacza sobie kolejne.
Takie działanie bez głębszego wglądu w swoje „PO CO JA TO ROBIĘ”, to tylko sposób na bycie ciągle zajętym i szybka droga do frustracji i niespełnienia.
Natomiast dotarcie do swojej misji to milowy krok, najważniejszy zaraz po określeniu swojej tożsamości, składającej się na markę wewnętrzną. To krok prowadzący nas w kierunku otoczenia, w kierunku innych ludzi i na zewnątrz. Krok z pogranicza mnie i reszty świata. Wiedząc kim jestem, pytam teraz po co chcę istnieć i w jaki sposób zaistnieć?
Przy okazji świadomość misji porządkuje nasze codzienne działania, gdyż dokonujemy naturalnego wyboru tego, co nam służy i do niej pasuje, a co nie i nie tracimy na to czasu.
Misja i wizja, podobnie jak wartości i tożsamość, stanowią też sedno każdej rzetelnie działającej firmy. Podejmując pracę u nowego pracodawcy, warto się z nimi zapoznać i poczuć, jak współgrają z nami.
Galeria, bank czy szpital
Nasz dom o nazwie Marka Osobista rośnie. Jak dotąd wyrósł na podłożu talentów, fundamencie wartości, z unikalną konstrukcją naszego Kodu. Misja nadaje mu kształt. Po co jest ta budowla, jaką rolę pełni – Misja decyduje o jej wyglądzie i przekazie. Czy swoim życiem budujemy dom z ogródkiem na wsi, czy nowojorski drapacz chmur? Widząc jakiś budynek po raz pierwszy, nadajesz mu sens – wyjaśniasz sobie do czego służy i po co tam stoi. Tak samo sprawa się ma z Marką Osobistą. Twoja Marka powinna informować o Twojej Misji.
Najdroższe produkty uboczne
Misja i Wizja to podstawa, od której powinno się zaczynać swój rozwój w kierunku drugiego etapu, czyli budowania marki zewnętrznej. Ale najważniejszym bonusem płynącym z ich spełnienia są dwa produkty uboczne: pieniądze i szczęście.
Jak powiedział Richard Branson, założyciel imperium Virgin, ”wchodząc do biznesu nigdy nie myślałem o robieniu pieniędzy, ale odkryłem, że kiedy robię to, co sprawia mi przyjemność, same pieniądze też przychodzą”.
Coaching misji pozwala dotrzeć do tych zakamarków naszego umysłu, które sami sobie blokujemy i zobaczyć to, czego nie widzimy. Dociera do pokładów skarbów w nas samych. Okazuje się, że każdy ma swoją ważną misję dziejową (a więc „Mission Possible”), która dodaje skrzydeł 😉
Viktor E. Frankl w znanej książce „Człowiek w poszukiwaniu sensu” pisze:
„Każdy ma w życiu swoje powołanie, właściwą misję. (…) Dlatego nikogo nie można zastąpić, ani też powtórzyć niczyjego życia. Zarówno zatem zadanie dla każdego z nas, jak i szansa jego wypełnienia są niepowtarzalne.”
Jaka jest Twoja misja, Twoje zadanie na czas istnienia?
Wyobraź sobie, że masz 90 lat i piszesz list do przyjaciela, którego nie widziałeś od dziś do tego czasu. Co chciałbyś mu napisać o tym, jak potoczyło się Twoje życie? Co takiego się w nim spełniło, co było dla Ciebie najważniejsze?