5 małych zmian, które uwolnią Cię od nadmiaru lęku
5-malych-zmian-ktore-uwolnia-cie-od-nadmiaru-leku

 

Pamiętam moją mamę i babcię. Obie stale napięte, martwiące się o przyszłość i rozpamiętujące błędy przeszłości oraz stracone okazje. Ponieważ zdawały się nie widzieć w tym problemu, dla mnie stał się on tym większy… Poziom lęku urastał do znamion katastrofy, gdy sprawy dotyczyły błahostek, takich jak odwożenie dzieci do żłobka czy zrobienie obiadu. Tak się nie da żyć. Tak się wegetuje. Powiedziałam sobie – STOP. Terapia, na którą regularnie uczęszczam to jedno, ale warto zadbać o siebie również poza jej zakresem. Wprowadziłam w życie kilka małych zmian, tak na próbę… Efekt był piorunujący, więc postanowiłam się nim podzielić.

1. Odpuść sobie

Spokojnie, nie mam tu na myśli życia według zasad w stylu “Mam to gdzieś” czy “Nie zależy mi”. Chodzi raczej o oddzielenie faktów od ocen i opinii. Na pozór oczywiste, ale zbadaj, ile razy w ciągu dnia powtarzasz sobie: “Źle to robisz”, “Postaraj się bardziej”, “To okropne, złe, trudne”, “Wszystko przeciwko mnie”, “Ludzie to idioci, oszuści, hipokryci”? Sam przyznasz, że nie są to bynajmniej opisy rzeczywistości, obiektywne fakty. To uogólnienia, uproszczenia na wyrost, które trują Twoją głowę i Ciebie, wywołując nieprzyjemne emocje takie jak lęk, bezradność czy wstyd. Na dodatek karcisz siebie za te myśli, co dodatkowo napędza cały mechanizm. Od teraz, za każdym razem, kiedy poczujesz się źle, spytaj siebie, co pomyślałeś, zanim się tak poczułeś i przyjrzyj się, czy ta myśl zasługuje na to, by odbierać Ci szczęście.

2. Zweryfikuj swoje powinności

Ile od siebie wymagasz? Wypisz wszystkie rzeczy, które uważasz za absolutnie konieczne do zrobienia danego dnia, potem danego tygodnia. Ok. Teraz ułóż plan działania i zacznij je robić, zamiast myśleć, jakie to przytłaczające. Pamiętaj, że mózg nie odróżnia myśli od faktów i męczy się słowami “trudne”, “ciężkie”, “beznadziejne” tak samo, jakby rzeczywiście wykonywał te zadania. A teraz: czy na pewno każdą z tych czynności musisz robić sam? Rozważ poproszenie kogoś o pomoc lub podzielenie się obowiązkami. Naprawdę nie jesteś odpowiedzialny za wszystko i wszystkich wokół. I na koniec – obniż na tydzień standardy wykonywania zadań o 30% i zobacz, co się stanie…

PS: Jeśli Twoja doba jest za krótka – to znaczy że robisz zbyt wiele.

3. Obserwuj siebie

Każdego ranka daj sobie 5-10 minut na to, by spytać siebie samego: “Jak się dziś czujesz?”. Sprawdź, co się dzieje w Twoim ciele. Pooddychaj głęboko i zajrzyj do swojej głowy. Opisz to, czego doświadczasz. Pamiętaj, by nie oceniać, lecz nazywać fakty. Jeśli czujesz napięcie w karku, powiedz do siebie: „czuję napięcie w karku”. Jeśli masz w głowie chaos – wypowiedz to i wymień kilka myśli, które Cię nachodzą. Oddziel obiektywne prawdy (np. dziś jest poniedziałek; opadają mi powieki i czuję ucisk w klatce piersiowej), od zniekształceń i ocen (np. dziś jest najgorszy dzień tygodnia; jestem potwornie zmęczony). Nie karć siebie, nie pytaj dlaczego tak jest. Zamiast tego zastanów się, co możesz zrobić, żeby sobie pomóc i… zrób to!

4. Pozwól sobie na 30 minut relaksu każdego dnia

Codzienna chwila przyjemności to absolutnie konieczny element dobrego życia. Robiąc to, co lubisz, dajesz sobie prawo do zadbania o siebie i swoje potrzeby. Zasługujesz na to. Nie jesteś robotem ani ofiarą. Książka, spacer, muzyka, szydełkowanie czy basen – to nie ma znaczenia. Ważne, by to, czym się relaksujesz, było przyjemne i nie kosztowało Cię wysiłku (tak, tak – ćwiczenia to zupełnie inna kwestia, równie ważna). Zrób sobie realistyczny plan przyjemności na najbliższy tydzień i realizuj go.

5. Przestań oczekiwać

Trzymaj się w życiu buddyjskiej zasady medytacji: skup się na procesie, a nie celu. Nie czekaj na efekty swoich działań, bo wówczas przyjdą znacznie później albo wcale. Zamiast wymagać od innych, sam rób to, co jest dla Ciebie ważne. Nauczenie się tego wymaga czasu i starań, w związku z tym często stanowi element terapii długoterminowej, do której z oczywistych względów również zachęcam. 

Powodzenia!

Tagi

obraz siebie lęk przed porażką zmiany zmiany lęk zmianywżyciu

Opublikowano: 2016-04-18

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

7-krokow-do-regularnej-aktywnosci

7 kroków do regularnej aktywności

Przeważająca część ludzi żywi przekonanie, że dobrze jest być aktywnym fizycznie. Niby wiemy, że regularna aktywność to dłuższe życie i lepsze zdrowie, a jednak niewiele ponad 15% dorosłych Polaków podejmuje aktywność fizyczną w wolnym czasie w wymiarze zalecanym przez Światową Organizację Zdrowia.

czytaj dalej »

lepsza-samoocena-6-prostych-krokow

Lepsza samoocena - 6 prostych kroków!

Samoocena to nic innego jak reakcja na samego siebie, uwarunkowana sposobem, w jaki myślimy o własnej sprawczości i własnym wkładzie w osiągane cele, a nie tym, czy ostatecznie osiągnęliśmy założony cel. W dzieciństwie nasza samoocena jest kształtowana w kontekście informacji zwrotnych otrzymywanych od ważnych dla nas dorosłych.

czytaj dalej »

tsunami-moje-drugie-zycie

Tsunami - moje drugie życie

Poruszająca historia, która przydarzyła się naprawdę. Historia o zmianie, przyjaźni i niesamowitej sile, która pozwala pokonać wszelkie przeszkody. Zapraszamy do przeczytania opowieści Anny Krasuckiej.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.