Coaching kariery - droga do Twojego sukcesu! Część 1: Zakres pracy
coaching-kariery-droga-do-twojego-sukcesu-czesc-1-zakres-pracy

 

Ostatnio na moim blogu Dobra zmiana zostałam poproszona o napisanie kilku słów na temat coachingu kariery. Temat jest szeroki, bo coaching kariery jak każdy dobry coaching rządzi się żelazną zasadą: „niczego nie oczekuj, wszystkiego się spodziewaj”, o której słuszności nie raz przekonałam się podczas swojej pracy coacha. Postaram się jednak zawrzeć tutaj esencję coachingu kariery, która bazuje na moich własnych doświadczeniach.

Coaching kariery to jeden z trzech najczęściej wybieranych typów coachingu (obok tzw. coachingu osobistego i coachingu managerskiego). Jak nazwa wskazuje, ten rodzaj coachingu koncentruje się wokół tematów związanych z rozwojem kariery. Za pewien rodzaj coachingu kariery można uznać również coaching językowy, który ma na celu wsparcie metodologiczne w procesie nauki języka obcego. Ten coaching bowiem często sprzyja zdobyciu wymarzonego miejsca pracy, gdzie swobodne poruszanie się w środowisku międzykulturowym i obcojęzycznym jest warunkiem koniecznym do dobrego wykonywania powierzonych zadań.

Coaching kariery jest – jak każdy inny coaching narzędziem dopasowującym się do potrzeb Klienta. Oznacza to, że nie ma jednej określonej drogi postępowania podczas spotkania. Podczas sesji coach pracuje wspólnie z Klientem nad tym, czego Klient w danej chwili potrzebuje. Zdarza się, że temat wyjściowy (np. chęć zmiany pracodawcy) okazuje się częścią większego tematu ważnego dla Klienta (np. brak wiary we własne kompetencje). Coach stara się naświetlać różne pojawiające się podczas sesji tematy i podążać za tymi, na które pozytywnie odpowiada Klient (niosą ze sobą wartość odkrywczą i Klient chce się im przyjrzeć bliżej). Z tego względu poniższe opisy należy traktować orientacyjnie, bo coaching w każdym indywidualnym przypadku może mieć zupełnie inny przebieg.

Bardzo częstym powodem poszukiwania coacha jest chęć podjęcia nowego wyzwania zawodowego: zmiany pracodawcy, awansu lub założenia czy też rozwinięcia własnego biznesu. Praca z coachem może w takim wypadku polegać na analizie mocnych stron, czyli obszarów, w których Klient radzi sobie bardzo dobrze i ze szczególnym zaangażowaniem. Oczywiście ważne jest również, aby podczas sesji spojrzeć na aktualne potrzeby rynkowe i potencjalną dochodowość danej działalności. Obszary zawodowe, które niosą ze sobą wysoki procent pasji i talentu Klienta oraz prawdopodobieństwo wysokich dochodów, są potencjalnie najlepszym polem do popisu dla Klienta. Sprecyzowanie tego pola otwiera możliwe drogi do opracowania sposobu dojścia do wymarzonej pracy i przygotowania się do poszczególnych etapów (przygotowania dokumentów aplikacyjnych, rozmowy rekrutacyjnej, wypracowania wizji i strategii biznesu, zdobycia dodatkowych uprawnień zawodowych). Wszystkie te elementy zależą od Klienta i od tego, czy czuje on potrzebę pracy w tych obszarach.

Częstym tematem w coachingu jest również kwestia ułożenia życia zawodowego w taki sposób, aby było ono spójne z oczekiwaniami Klienta. Jeśli Klient czuje, że zachwiana została jego równowaga zawodowo-osobista, czuje się wypalony, odczuwa stałe napięcie na myśl o pracy, cierpi na brak kreatywności, ma problem z podejmowaniem decyzji lub ma poczucie, że nie potrafi sobie wystarczająco dobrze ułożyć relacji w środowisku zawodowym, również może zasięgnąć wsparcia profesjonalnego coacha. Sposobów pracy w takich przypadkach jest bardzo wiele. Praca może polegać np. na ukierunkowanej rozmowie, m.in. na temat przykładów sytuacji, które wzbudzają wątpliwości Klienta, motywacji do zmiany w danym obszarze, sprawdzonych do tej pory strategii działania, konsekwencji zrealizowania lub niezrealizowania celu, przekonań i obaw pojawiających się w danej sytuacji. Rozmowę czasem może uzupełniać praca na bazie różnych narzędzi (diagramy, testy, ćwiczenia, symulacje). Dobór narzędzi jest w dużej mierze dyktowany preferencjami Klienta.

Jak w każdym coachingu, najważniejszymi elementami pracy są tzw. wglądy Klienta. Wglądy to nic innego jak ważne odkrycia, które powodują, że Klient postrzega swoją sytuację w nowy sposób. To furtka do wytyczenia nowej ścieżki postępowania lub myślenia. Im więcej wglądów w trakcie sesji, tym bardziej wartościowa jest ona dla Klienta.

Tagi

sukces zawodowy kariera coaching coaching kariery

Opublikowano: 2015-03-16

Zobacz inne artykuły w kategorii Sukces i Pieniądze »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

szukajac-swojej-drogi

Szukając swojej drogi

Urodziłam się, wychowałam i żyję w dużym mieście. Nie jest to co prawda Londyn czy Nowy Jork, ale i tak im jestem starsza, tym częściej mam wrażenie, że wszystko jest za daleko, że każdego dnia tracę za dużo czasu na przejazdy, że jest za głośno, za szybko i trochę bez sensu.

czytaj dalej »

chcesz-otworzyc-wlasny-biznes-sprawdz-od-czego-zaczac-i-co-warto-wiedziec

Chcesz otworzyć własny biznes? Sprawdź, od czego zacząć i co warto wiedzieć

Koreańskie kosmetyki? Wegańska knajpa? Wypożyczalnia rowerów? Masz pomysł na własny biznes? Czujesz, że w obecnej pracy na etacie marnujesz swoje talenty? Chcesz spróbować, jak to jest być samodzielnym przedsiębiorcą? Do dzieła!

czytaj dalej »

jak-odnalezc-flow-w-biurze-i-miec-wiecej-przyjemnosci-z-pracy-sprawdz

Jak odnaleźć flow w biurze i mieć więcej przyjemności z pracy? Sprawdź!

Koncepcję flow można przełożyć na nasze życie zawodowe. Marzeniem większości z nas jest praca, w której tylko dlatego podejmujemy określone czynności, że sprawiają nam radość. To dla nas sygnał, że te obowiązki stanowią pewną drogę, w której wykorzystujemy nasze naturalne predyspozycje. 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.