Dlaczego natura wyposażyła nas w smutek?
dlaczego-natura-wyposazyla-nas-w-smutek

 

Jeszcze do niedawna emocje dzielono na pozytywne i negatywne. Choć to tylko nazwy, wywołują oczywiste skojarzenie z potrzebą unikania: jeśli coś jest „złe”, lepiej pozbyć się tego. Tymczasem natura dobrze wiedziała, co robi, wyposażając nas również w emocje, których odczuwanie nie jest przyjemne. Smutek jest potrzebny. Do czego ?

Rola smutku

Z punktu widzenia ewolucji smutek pełni kilka ważnych funkcji. Pierwszą z nich jest pogodzenie się z szeroko rozumianą stratą. Chodzi zarówno o śmierć ojca czy dziecka, jak i utratę wszystkiego, co stanowiło dla nas wartość: pracy, stanowiska, funkcji społecznej, partnera, a nawet rzeczy materialnych, do których byliśmy przywiązani.

Często bywamy smutni również wtedy, gdy czujemy się zawiedzeni na przykład koniecznością zmiany planów, wynikami egzaminów lub efektami naszej pracy. Smutek zwykle poprzedzają złość i podejmowanie prób mających na celu odzyskania tego, co utraciliśmy. Inwestujemy wówczas całą energię, by mieć dokładnie TEGO kogoś lub TO coś znowu dla siebie. O ile w przypadku wyjścia do kina wystarczy zmienić termin lub wybrać się z kimś innym, a nawet samemu, o tyle w przypadku śmierci lub odejścia bliskiej osoby nie jest to możliwe. Dlatego nasz organizm, a dokładniej – ciało migdałowate w porozumieniu z innymi częściami mózgu – postanawia wyłączyć starania. Na dłuższą metę nie da się żyć, kiedy cała energia zużywana jest na coś, co nie może przynieść efektów. Choć zabrzmi to okrutnie, biologia – za wszelką cenę chcąc nas ratować – przestaje interesować się tym, czego uratować się nie da. Motywacja maleje, a my zaczynamy odczuwać apatię. Chce nam się płakać. Zwijamy się w kulkę w cichym kąciku. Temperatura ciała spada. Głowa nie jest w stanie myśleć logicznie. Pojawiają się wspomnienia, dzięki którym łatwiej wygasić emocje związane ze stratą i w przyszłości podchodzić do niej neutralnie.

Tu zaczyna się kolejna rola smutku: antycypacja. To nic innego jak przewidywanie, co możemy zrobić w przyszłości, aby uniknąć podobnej straty lub zminimalizować ryzyko jej wystąpienia. Innymi słowami: gdyby nie smutek, popełnialibyśmy wciąż te same błędy (co nie znaczy, że pojawienie się smutku jest warunkiem wystarczającym do tego, aby ich nie popełniać).

Trzecią, równie ważną rolą smutku, jest zadbanie o powrót do stanu sprzed straty w sposób możliwy do osiągnięcia. Żal po stracie uświadamia nam, że nie odzyskamy zmarłego dziecka, partnera, który założył nową rodzinę, ani pracy w firmie, która ogłosiła upadłość, możemy jednak zadbać o te same potrzeby w inny sposób. I tym zajmuje się smutek – odpowiedzią na pytania: Czego teraz potrzebujesz? Jak możesz to zdobyć? Kto może ci w tym pomóc? Kiedy je znajdzie – znika.

Objawy smutku

Każdy z nas jest inny i inaczej przeżywa emocje. Są jednak objawy uniwersalne dla niemal każdego z nas. Oprócz wspomnianych już apatii i upośledzenia myślenia, będą to przede wszystkim:

– zamknięta (skulona) pozycja ciała;

– poczucie przygniecenia;

– słabsza koncentracja;

– płaczliwość;

– uczucie chłodu lub chłodu i gorąca na przemian (ze względu na to, że w początkowej fazie smutek miesza się ze złością);

– ruminacje, czyli przykre myśli i wspomnienia;

– poczucie pustki, zagubienia, nieradzenia sobie.

Każdy inny objaw również może oznaczać smutek; ważne, aby uważnie obserwować swój organizm.

Kiedy smutek zniewala

Najważniejsze jest pozwolić sobie na smutek. Jeśli spróbujemy go unikać, uciekając w pracę, sen czy używki, może utrzymywać się długo i prowadzić do depresji lub innych zaburzeń psychosomatycznych.

Warto pamiętać również o tym, by NIE krytykować siebie za odczuwanie smutku, ponieważ skutek będzie podobny jak w sytuacji unikania lub udawania, że wszystko jest w porządku, ponadto pojawi się poczucie winy. Danie sobie czasu na przeżywanie i konfrontację to ogromnie ważne kwestie.

Kiedy warto udać się do specjalisty? Kiedy smutek trwa nieprzerwanie przez dwa tygodnie, jest niezwykle silny i towarzyszą mu myśli samobójcze.

Tagi

zmiany emocje samoświadomość zmianywżyciu smutek

Opublikowano: 2016-10-12

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-nie-stracic-ani-dnia-czyli-o-radosci-zycia

Jak nie stracić ani dnia, czyli o radości życia

Niezależnie od tego, czy należysz do grona osób robiących postanowienia noworoczne, czy do tej drugiej grupy bojkotującej tę ideę, dobrze jest znaleźć powód do refleksji nad mijającym czasem. Znaleźć w sobie i dla siebie czas oraz miejsce, żeby zastanowić się, czy właśnie tak chcemy żyć, czy tak sobie wyobrażamy dobre życie, czy nie odkładamy czegoś na nieokreślone potem.

czytaj dalej »

osiem-rzeczy-ktore-zmienia-sie-w-twoim-zyciu-jesli-zaczniesz-pic-wode

Osiem rzeczy, które zmienią się w Twoim życiu, jeśli zaczniesz pić wodę.

Jeśli zaczniesz pić wodę, to – jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki – w Twoim ciele wiele zacznie się zmieniać na lepsze. Co konkretnie się stanie, jeśli zaczniesz pić regularnie, małymi porcjami 2-2,5 l wody dziennie?

czytaj dalej »

jak-sobie-radzic-z-wewnetrznym-krytykiem

Jak sobie radzić z wewnętrznym krytykiem?

Nie musisz z nikim rozmawiać, żeby usłyszeć słowa krytyki. Zdarza się, że największym krytykiem bywa twój wewnętrzny głos. W natrętny i negatywny sposób przypomina ci na przykład, że „jesteś słaby”, „jesteś beznadziejny” lub zwyczajnie „ głupi”… Warto poznać jego prawdziwy cel. 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.