Ostatnio na blogu Dobra zmiana (@dobrazmianadlaciebie) opublikowałam film rysunkowy pt.: „Jak się mniej martwić”. Temat ten poruszył sporo osób, szczególne punkt mówiący o tym, jak się mniej martwić opiniami innych, zwłaszcza gdy nie mają wiele wspólnego z prawdą. Można pomyśleć, że „to jego problem”, ale trudniej to poczuć. Serce wie swoje i jeśli boli, to boli. Jednak nie jesteś skazany na impuls. Możesz wypracować sposoby, które pomogą Ci nawet w takich sytuacjach zachować spokój.

Sposoby radzenia sobie z negatywnymi odczuciami pod wpływem opinii innych osób można podzielić na 3 obszary:

1) działania związane z rozładowaniem sytuacji,

2) praca nad zmianą przekonań na temat sytuacji,

3) wzmocnienie siebie w kontekście reagowania na trudne sytuacje.

Dziś skupię się na obszarze związanym z rozładowaniem sytuacji.

Działania związane z rozładowaniem sytuacji to najprostszy sposób poradzenia sobie z trudną sprawą. Jeśli opinia zostanie zweryfikowana, sytuacja zostaje wyjaśniona lub przestaje mieć negatywne dla Ciebie skutki, problem w naturalny sposób przestaje istnieć albo zmniejsza się jego siła rażenia. Jak do tego doprowadzić?

Oto 5 działań w tym kierunku. Sprawdź, czy mogą się Tobie przydać. Daj znać, co robisz, aby nie martwić się opiniami innych.

  1. Wyjaśnij

Najprostsze rozwiązanie i często skuteczne. Zdarza się, że mamy różne obrazy tej samej sytuacji. To, że z kimś się nie zgadzamy, nie znaczy, że ta osoba nie ma racji. Być może ma inne wiadomości, być może patrzy przez swój pryzmat, być może nie zna Twoich intencji. Otwarta rozmowa potrafi wiele wyjaśnić. Zanim się zirytujesz, poznaj jej sposób patrzenia i przedstaw swój. Jest szansa, że się zdziwisz szybkim wyjaśnieniem i… zyskaniem przychylności tej osoby.

  1. Sprawdź, jaki cel miała krytyka względem Ciebie

Jeśli opinia, którą słyszysz, to konstruktywna krytyka, tzn. taka, która jest przekazana w dobrej intencji, podziękuj osobie. Doceń szczerość (nawet, jeśli boli) i wyciągnij wnioski. Jeśli celem krytyki było zepsuć Ci humor, poprawić swój obraz w oczach innych, dowartościować się, nie pozwól, aby Cię przybiła. Zmień nastawienie do tej osoby, bo raczej są nikłe szanse, że ona zmieni swoje pod Twoim wpływem. Jeśli to osoba, od której wiele zależy (np. Twój szef, bliska osoba z zespołu) zastanów się, czy i jak jesteś w stanie w tej relacji funkcjonować. Ustal swoje zasady (zmień zespół lub sposób współpracy) i się ich trzymaj.

  1. Świadomie reaguj

Czeka Cię trudna rozmowa? Czujesz, że możesz się zagalopować lub też dać zapędzić w kozi róg? Przygotuj sobie zdania asertywne. „Inaczej widzę tę sprawę”, „Boli mnie, gdy…”, „Wróćmy do tematu, który jest dla mnie ważny”, „Proszę, nie mów do mnie tym tonem”, „Popatrz, jak się czuję w sytuacji, kiedy słyszę, że…” – to przykłady zdań, które obronią Twoje granice, nie przekraczając granicy drugiej strony. Odsłoń intencje, stawiaj granice, poszukuj konstruktywnej krytyki, zamieniaj krytyczną opinię na opis, powtarzaj czytelny komunikat do skutku. Jeśli nie pomoże Ci to rozwiązać sytuacji, pozwoli przejąć kontrolę i zmniejszy uczucie bezradności oraz stresu.

  1. Zmniejsz negatywne skutki

Opinia może mieć trudne do zaakceptowania skutki. Jeśli dzieje się w pracy – może wpływać na relacje lub na postrzeganie Twojej osoby i kompetencji. Jeśli w domu – może wpływać na Twoich bliskich. Przeanalizuj, jak zmniejszyć jej negatywne skutki u osób trzecich. Otwarcie porozmawiaj, przedstaw swoją opinię, zdementuj, jeśli trzeba. Podeprzyj się swoimi dotychczasowymi działaniami. Nie wszyscy muszą wiedzieć, jak było naprawdę. Jeśli ważne dla Ciebie osoby będą podzielały Twój punkt widzenia, będzie łatwiej Ci tę sytuację zaakceptować.

  1. Zmniejsz napięcie

Gdy konfrontujesz się z wyzwaniem, na które nie jesteś gotowy, daj sobie czas – emocje trwają krótko. Kontroluj oddech, bo ciało człowieka nie zna stanu fizycznego stresu ze spokojnym oddechem. Skup się na działaniu i podziel się swoim lękiem z otoczeniem. Te 4 działania zmniejszą Twoje napięcie i pomogą Ci odzyskać równowagę.

Za tydzień kolejne sposoby radzenia sobie z negatywnymi opiniami innych.

Chciałbyś się mniej martwić? Jeśli interesuje Cię ten temat, chciałbyś go pogłębić w ramach bezpłatnego szkolenia, zapraszam Cię do kontaktu. Wypełnij ankietę, dzięki której poznam Twoje potrzeby i w oparciu o nie przygotuję szkolenie. Jeśli chcesz wziąć udział w testowym, bezpłatnym szkoleniu „Jak się mniej martwić” opartym o m.in. Twoje doświadczenia, podaj na końcu ankiety swój adres e-mail. Tworzę grupę, dzięki której szkolenie pomoże m.in. spokojniej podchodzić do różnych opinii na swój temat. Swoją decyzję możesz zmienić na każdym etapie przygotowywania szkolenia. W ramach podziękowania za Twój czas chętnie udostępnię Ci miniszkolenie „Mapa marzeń mapa celów”, które pozwoli Ci planować i realizować cele w zgodzie z Tobą. Szczegóły znajdziesz na końcu ankiety.

Poprzedni artykułMedytacja – wskazówki dla sceptycznych, początkujących i niezdecydowanych
Następny artykułNie daj się stresowi! Pamiętaj o tym, co najważniejsze – odprężaj się na bieżąco
Kim jestem i co robię: Przede wszystkim jestem mamą Oli i Patryka oraz żoną, a z zawodu i pasji również psychologiem, trenerem, HR Business Partnerem. Po godzinach inspiruję innych do zmian w życiu osobistym i zawodowym prowadząc blog Dobra zmiana. Od 10 lat pracuję jako coach (ICC oraz coach kryzysowy II stopnia) z kadrą menadżerską oraz osobami prywatnymi. Wierzę, że nic nie dzieje się bez przyczyny i to my nadajemy znaczenie życiu. To nastawienie pomaga mi w pokonywaniu różnych zawirowań życiowych. Ukończyłam psychologię na Uniwersytecie w Berlinie oraz studia podyplomowe Zarządzanie Kadrami we Wrocławiu. Przez rok miałam okazję również poszerzać swoją wiedzę na Uniwersytecie w Cardiff i wciąż się uczę czegoś nowego. Kocham podróże. Najchętniej wybieram się na własną rękę tam, gdzie przyroda i człowiek są w swoim naturalnym otoczeniu i gdzie nie wiadomo do końca, co wyłoni się zza zakrętu. Dlaczego tu jestem? Pociąga mnie różnorodność. Spotkania z ludźmi, wymiana myśli, pisanie artykułów – to lubię i tego szukam. Bardzo bym chciała, aby na polskiej ulicy było więcej uśmiechu. Jeśli choć jedna osoba po opuszczeniu tego portalu będzie pozytywniej nastawiona do siebie i świata, będę szczęśliwa. Z czego jestem dumna w moim życiu: Jestem dumna z mojej wspaniałej rodziny, dzieci i wspólnego domu, jaki tworzymy. Moje słabości: głos i muzyka Michała Bajora. Mój sprawdzony sposób na zły nastrój: pełne skupienie na jednej czynności i muzyka. Największa zmiana w moim życiu: Śmierć Taty. Dużo później dowiedziałam się, że wszystkie najważniejsze zmiany w moim życiu zaczęły się w tym właśnie dniu. Justyna Dawiskiba-Spaleniak psycholog, coach ICC & kryzysowy, asesor, trener tel: +48 607 61 08 02 kontakt@dobra-zmiana.pl http://www.dobra-zmiana.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here