Stres jest nieodłącznym elementem życia. Doświadczamy go codziennie w wielu sytuacjach życiowych. Czy można go ograniczyć? Pewnie, że tak! Jednak należy pamiętać o świadomym podejmowaniu decyzji i dokonywaniu wyborów.

Nie jesteśmy w stanie zupełnie wyeliminować stresu. Jak zostało powiedziane wcześniej, jest on naszym towarzyszem w codziennym życiu, bez względu na to, czy tego chcemy, czy nie. Nie chodzi o to, że będziemy próbowali się go pozbyć, lecz o to, abyśmy nauczyli się z nim żyć. W codzienności musimy radzić sobie z tym, co przynosi życie. Nie możemy pozwolić na to, żeby stres czynił spustoszenia zarówno naszym ciele, jak i umyśle.

Jednym ze sposobów na pozbywanie się nagromadzonych napięć jest wykonywanie prostych ćwiczeń odprężających. Systematyczność w tej praktyce pozwala na bieżące usuwanie napięć, co z kolei prowadzi do poprawy komfortu życia i (jak zostało udowodnione) stanu zdrowia.

W cyklu Akcja Relaksacja pojawi się szereg technik i ćwiczeń, które pomogą w rozładowywaniu napięcia. W efekcie stajemy się bardziej twórczy, wydajni, spokojni, mamy więcej energii i możemy czerpacz przyjemność z tego, co nam się przydarza.

Po pierwsze oddech

Jak wiadomo, oddech jest łącznikiem pomiędzy sferą fizyczną, a psychiczną. Łatwo też dostrzec współzależność pomiędzy sposobem oddychania, a stanem emocjonalnym człowieka. Świadoma regulacja oddechu spełnia dwie funkcje: oczyszczającą i uspokajającą. Ćwiczenia relaksacji oddechowej polegają na świadomym i dowolnym regulowaniu procesu oddychania.

Ćwiczenia oddechowe są pomocne w odzyskiwaniu równowagi pracy układu nerwowego i zalecane jako ćwiczenia antystresowe. Zatem świadoma kontrola oddechu może być próbą wpływania na rozluźnienie głębiej ukrytych napięć oraz udrożnienia połączeń energetycznych w całym organizmie.

ĆWICZENIE POBIERANIA ENERGII WEDŁUG JOGI ODDECHOWEJ*

Ćwiczenia oddechowe najlepiej wykonywać w pozycji siedzącej z prostym kręgosłupem. Niemniej jednak istotne jest, aby pozycja była wygodna, co pozwoli lepiej skupić się na wykonywanym ćwiczeniu.

Zaczynamy!

Usiądź wygodnie na podłodze lub na krześle. Jeśli potrzebujesz poduszki, wałka albo innej pomocy, wykorzystaj to. Dłonie połóż na kolanach, zamknij oczy i rozluźnij mięśnie.. zwróć uwagę na oddech.. przepływa spokojnie i naturalnie.. przepływa przez nozdrza.. wciągasz i wypuszczasz powietrze.. podczas wdechu odczuwasz chłód wciąganego powietrza.. podczas wydechu powietrze jest cieplejsze.. wdech lekko unosi klatkę piersiową.. wydech ją opuszcza.. wdech powoduje nieznaczne napięcie mięśni oddechowych.. wydech pomaga w ich rozluźnieniu.. wdech powoduje dotarcie energii do organizmu.. wydech pozwala na oddalenie zmęczenia.. właśnie ta ostatnia funkcja procesu oddechowego jest istotna w tym ćwiczeniu.. wyobraź sobie, że przy każdym wdechu przez nos wciągasz energię, która daje Ci siłę i zdrowie.. podczas każdego wydechu oddalasz od siebie odczucie zmęczenia i bezsilności.. wciągana energia przenika nie tylko przez nozdrza.. przenika przez całą skórę.. włosy.. opuszki palców.. stopy.. po kilku wstępnych głębokich wdechach pozwól sobie na krótkie zatrzymanie oddechu.. staraj się wówczas odczuć ciepło w okolicy brzucha.. przy ponownym zatrzymaniu odczuj przyjemne pulsowanie w tej części ciała.. w czasie kolejnego zatrzymania odczuwaj, jak fale ciepłej energii rozchodzą się we wszystkich kierunkach.. w stronę nóg.. w stronę piersi.. w stronę rąk.. pozostań jeszcze przez kilka następnych oddechów z wyobrażeniem pobierania energii.. następnie bądź zupełnie pasywny.. tylko obserwuj, jak siebie odczuwasz.. jesteś cały wypełniony energią, która ułatwi Ci działanie.. jesteś w pełni sił i entuzjastycznie nastawiony do tego, co Cię spotka.. otwórz oczy. 

Po zakończeniu ćwiczenia, staraj się delikatnie wchodzić w codzienność, jednocześnie utrzymując w sobie ten stan witalności i wszystkich pozytywnych wrażeń, jakie się pojawiły w trakcie jego wykonywania.

*Źródło: Ćwiczenia relaksacji, koncentracji i medytacji. L. Kulmatycki, K. Torzyńska

Poprzedni artykułCo właściwie oznacza kochać SIEBIE?
Następny artykułJak odnaleźć flow w biurze i mieć więcej przyjemności z pracy? Sprawdź!
Kim jestem i co robię: Trener rozwoju osobistego, doradca zawodowy, surdopedagog i miłośniczka jogi, z pasją i zaangażowaniem zgłębiająca dziedzinę mindfulness. Dyplomowany trener relaksacji, matka dzieciom, autorka bloga: www.mam-to.pl. Na co dzień pracuję z dziećmi i młodzieżą, pomagając im w zrozumieniu istoty uważności i uświadamianiu, że eksplorowanie świata dobrze jest zacząć od źródła, czyli od siebie samego.   Dlaczego tu jestem: Ponieważ wierzę, że nie ma przypadków i wszystko jest po coś. Chciałabym dzielić się moim odkryciem, czyli wiedzą na temat tego, jak wielką moc ma uważność i jakie niezwykłe zmiany może wnosić w nasze życie. Z czego jestem dumna w moim życiu: Cudowne dzieciaki, fajny mąż, rosnąca samoświadomość, odwaga w podejmowaniu wyzwań (mimo czasami miękkich kolan). Moje słabości: Nadopiekuńczość.  Mój sprawdzony sposób na zły humor: Chwila sam na sam ze sobą. Niespieszność. Największa zmiana w moim życiu: Zmiana w sposobie myślenia, że wszystko czego potrzebujemy nosimy w sobie. I wynikająca z tego pewność  siebie, rozumiana jako spokój wewnętrzny i wiara we własne możliwości. Miejscowość: Legnica/Wrocław, k.bazylczyk@gmail.com , www: wolnobyc.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here