Bój się i... działaj! Czyli jak sobie radzić z lękiem
boj-sie-i-dzialaj-czyli-jak-sobie-radzic-z-lekiem

 

Lęk występuje w obliczu nieuzasadnionych obaw lub zagrożenia o różnym nasileniu. Niewielkie nasilenie lęku mobilizuje do działania, wpływa pozytywnie na uczenie się i rozwój wewnętrzny. Dopiero jego zbyt duże nasilenie staje się szkodliwe, destrukcyjne i powstrzymuje rozwój. Lęk może przybierać różne postaci: od ataków paniki do niepokoju. Często rozpatruje się go jako problem natury psychologicznej.

Susan Jeffers – amerykańska psycholog, która prowadziła warsztaty i seminaria poświęcone radzeniu sobie z lękiem, autorka książki „Mimo lęku” (tytuł oryginalny: „Feel the fear and do it anyway”) – proponuje spojrzeć na lęk w jeszcze inny sposób. Według niej brak umiejętności radzenia sobie z lękiem rzadko ma podłoże psychologiczne. Jej zdaniem lęk wymaga poznania jego przyczyn i zmiany sposobu myślenia.

Według Susan Jeffers wszystkie lęki można sprowadzić do tego jednego. Wszystkie wypływają z niepokoju i obawy, że nie dasz sobie rady z tym, co przyniesie Ci życie. „Gdybyś wiedziała/wiedział, że poradzisz sobie ze wszystkim, co ci się przytrafi, czego miałabyś/miałbyś się bać?”. Odpowiedź brzmi: „Niczego!”. W praktyce oznacza to, że możesz poradzić sobie ze wszystkimi lękami, nie starając się wpłynąć na sytuację zewnętrzną i nie kontrolując niczego w świecie zewnętrznym. Ilekroć poczujesz lęk, przypomnij sobie, że potrafisz poradzić sobie ze wszystkim, co ci się przydarzy. Wtedy lęk osłabnie, zmięknie i straci swoją potężną siłę.

Żeby poradzić sobie z lękiem, warto poznać kilka prawd na jego temat. Według Jeffers jest ich pięć:

Prawda numer 1: „Dopóki się rozwijasz, lęk zawsze będzie Ci towarzyszył”.
Prawda numer 2: „Jedynym sposobem, by pozbyć się lęku przed działaniem, jest podjęcie wyzwania”.
Prawda numer 3: „Tylko wtedy polubię siebie, kiedy ruszę się… i to zrobię”.
Podjęcie aktywności pomaga nam poczuć się lepiej. Dostajemy przypływ energii i zyskujemy wiarę w siebie.
Prawda numer 4: „Nie tylko ja odczuwam lęk, kiedy wkraczam na nowy teren. Każdy go odczuwa”.
Prawda numer 5: „Przedzieranie się przez barierę lęku jest w sumie mniej przerażające niż życie w ciągłym strachu płynącym z poczucia bezradności”.
Im bardziej czujemy się bezradni, tym silniejszy jest lęk płynący ze świadomości, że na świecie istnieją sytuacje, nad którymi nie mamy kontroli, takie jak śmierć współmałżonka lub utrata pracy. Lęk przed potencjalnymi tragediami doprowadza nas do obsesji. Ludzie, którzy nie podejmują ryzyka, żyją w stanie lęku znacznie silniejszego, niż gdyby podejmowali wyzwania, niezbędne do zmniejszenia poczucia bezradności.

Jednym ze skutecznych sposobów, który pomaga mi w oswojeniu własnego lęku, jest postępowanie przede wszystkim według prawdy numer 2. Wiem też, że lęk zmniejsza swoją moc i z czasem znika, kiedy przyzwyczajam się do nowej aktywności.

Kolejny sposób radzenia sobie z lękiem to obserwowanie swoich myśli i wyłapywanie tych negatywnych (osłabiających), a następnie zamiana ich na wspierający, pozytywny dialog wewnętrzny. Wiem jedno  – negatywne myślenie odbiera siłę, a tym samym wywołuje lęk, który osłabia nasze poczucie wartości i powoduje, że przestajemy sobie ufać i w siebie wierzyć.

Warto zauważać i wyłapywać te negatywne myśli na swój temat. Jak to zrobić? Jeśli czujesz się z jakąś myślą niewygodnie i wywołuje ona Twój niepokój, to jest to myśl z kategorii „osłabiaczy”. Możesz też zadać sobie pytania, którą pomogą Ci odkryć, jaki dialog wewnętrzny prowadzisz:

1. Czy ta myśl mi służy?
2. Czy ta myśl wspiera mnie w realizacji celu czy utrudnia jego osiągnięcie?
3. Jak się czuję, kiedy myślę w ten sposób?
4. Czy tak właśnie chcę się czuć?
Im częściej myślisz pozytywnie o sobie i swoich szansach na spełnienie tego, czego pragniesz, z tym większą wiarą w siebie działasz, a tym samym zwiększasz swoje szanse powodzenia.

Zachęcam do obserwacji swoich myśli, bo zmiana zaczyna się w głowie. Zauważ, co myślisz o sobie i swoich możliwościach. Jakie myśli na swój temat najczęściej przychodzą Ci do głowy? Jestem dobra/dobry w tym, co robię? Jestem ważna/ważny? Wierzę w siebie? Dam sobie radę? Czy może wręcz odwrotnie?

Zrób też w tym tygodniu jedną rzecz, której bardzo pragniesz. Bój się i zrób to mimo wszystko! Dasz sobie radę!

Powodzenia!

Tagi

strefa komfortu lęk odwaga

Opublikowano: 2018-10-24

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

5-malych-zmian-ktore-uwolnia-cie-od-nadmiaru-leku

5 małych zmian, które uwolnią Cię od nadmiaru lęku

Pamiętam moją mamę i babcię. Obie stale napięte, martwiące się o przyszłość i rozpamiętujące błędy przeszłości oraz stracone okazje. Ponieważ zdawały się nie widzieć w tym problemu, dla mnie stał się on tym większy… Poziom lęku urastał do znamion katastrofy, gdy sprawy dotyczyły błahostek, takich jak odwożenie dzieci do żłobka czy zrobienie obiadu. Tak się nie da żyć.

czytaj dalej »

postaw-z-odwaga-na-siebie-i-zacznij-zyc-tak-jak-chcesz-podpowiadamy-jak-to-zrobic

Postaw z odwagą na SIEBIE i zacznij żyć tak, jak chcesz! Podpowiadamy, jak to zrobić

Jeśli raz posmakuje się przyjemności wynikającej z życia po swojemu, czyli realizowania i obronie własnych wartości, mówienia otwarcie o swoich przekonaniach i uczuciach – z każdym kolejnym krokiem będzie już łatwiej...

czytaj dalej »

co-oznacza-wyjscie-ze-strefy-komfortu

Co oznacza "wyjście ze strefy komfortu"?

Wielokrotnie spotykałam się z określeniem „strefa komfortu”. Pojawia się podczas szkoleń, w książkach, na wystąpieniach. Często rzuca się je w jakimś kontekście, jednak mało kto wyjaśnia, co oznacza.

czytaj dalej »

 


 

                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.