Depresja poporodowa - co powinnaś o niej wiedzieć
depresja-poporodowa-co-powinnas-o-niej-wiedziec

 

Nie myl depresji z baby blues 

Warto zaznaczyć, że nie każde obniżenie nastroju tuż po porodzie świadczy o depresji.
W większości przypadków jest to stan, który popularnie określa się jako baby blues. Jest to naturalna reakcja organizmu na poród, powiązana z regulacją hormonów. Baby blues może utrzymywać się nawet do dwóch miesięcy po porodzie. Typowe objawy to: obniżone samopoczucie, drażliwość, mniejsze zainteresowanie dzieckiem lub brak zainteresowania, spadek apetytu, nadmierny lęk, silne zmęczenie. Baby blues najczęściej ustępuje bez żadnego leczenia; samoistnie. 

 Jak odróżnić depresję poporodową od baby blues?

  1. Depresja poporodowa trwa znacznie dłużej niż baby blues (kilka miesięcy, a nawet kilka lat).
  2. Depresja poporodowa może pojawić się jakiś czas po porodzie (np. 4 tygodnie, a nawet do roku od porodu (baby blues występuje zaraz po porodzie).
  3. Objawy depresji mogą być podobne do objawów baby blues, jednak na ogół są silniejsze (spadek nastroju, silny lęk, płaczliwość, złość, brak wiary w siebie i swoje kompetencje jako matki, pesymistyczne myślenie, zaburzenia snu, niewielki albo nadmierny apetyt, spadek libido, niechęć do jakiejkolwiek aktywności, apatia). Często występuje również poczucie winy i wstyd ze względu na swój stan. 
  4. W przypadku baby blues mimo zmęczenia i drażliwości kobieta jest w stanie przeżywać radość i przyjmuje z wiarą wszelkie słowa wsparcia i pocieszenia. W przypadku depresji poporodowej kobieta nie wierzy, że podoła roli matki, że będzie lepiej. Jakiekolwiek pocieszenia uznaje za kłamstwo. 

Depresja poporodowa – ważne fakty

  1. Depresja może dotknąć każdą świeżo upieczoną matkę bez względu na: wiek, wykształcenie, środowisko kulturowe, liczbę ciąż. Mogą na nią zapaść zarówno kobiety, których ciąża przebiegała bez komplikacji, jak i te, które z trudem przeszły ciążę. Ryzyko depresji można jednak obniżyć, oferując kobiecie różnego rodzaju wsparcie (zwłaszcza wsparcie emocjonalne).
  2. Psycholog dr Ellen Hendriksen alarmuje, że pierwsze objawy mogą pojawić się już w trakcie ciąży. Często nie jest to jeszcze obniżony nastrój, ale np. nadmierny lęk.
  3. Depresja poporodowa pojawia się stopniowo i przybiera różne fazy. Na początku i młoda matka, i jej rodzina mogą zaprzeczać, że nie są to objawy depresji poporodowej. Wypierają trudne emocje i uważają je za naturalne skutki trudów porodu i zmęczenia. Z czasem w młodej matce pojawiają się poczucie osamotnienia, rozczarowanie macierzyństwem i złość, że nikt nie rozumie trudności, jakie przeżywa. Może też próbować radzić sobie samodzielnie, np. przyjmując witaminy, więcej odpoczywając czy planując przyjemności. A co, jeśli mimo tych działań jej stan się nie poprawia?

Depresję poporodową można skutecznie leczyć! 

Jeżeli u młodej matki występuje większość wyżej wymienionych objawów, a jej stan – mimo różnych działań wspierających – nie poprawia się, konieczna jest konsultacja ze specjalistą. Depresję poporodową można wyleczyć. Zaleca się terapię poznawczo-behawioralną, grupy wsparcia lub – jeśli to konieczne – odpowiednio dobrane środki farmakologiczne. Powyższe działania rokują szybki powrót do zdrowia. 

Depresja poporodowa to nie wstyd! Nie jesteś w niej osamotniona! Nie zwlekaj z decyzją o pomocy specjalisty, abyś jak najszybciej mogła cieszyć się macierzyństwem i swoją nową rolą. 

Bibliografia:

Szymanowski K., (red.), Ciąża. Pytania i odpowiedzi, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007

Tagi

zdrowie depresja ciąża ciało dzieci choroby zdrowie psychiczne

Opublikowano: 2017-04-21

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

ciaza-w-miejskiej-dzungli-czyli-czy-wypada-prosic-o-pomoc

Ciąża w miejskiej dżungli, czyli czy wypada prosić o pomoc

Co roku ok 300 tys. dziewczyn i kobiet decyduje się zostać matkami. To fantastyczne doświadczenie, jednak sielankowy obraz stanu błogosławionego często psują codzienne kontakty z otoczeniem, niestety nie zawsze pozytywne. Okazuje się, że nawet gdy widać brzuszek, to ludzie jakoś nie cieszą się z ciężarnymi.

czytaj dalej »

jak-poradzic-sobie-ze-stresem-zacznij-uprawiac-sport

Jak poradzić sobie ze stresem? Zacznij uprawiać sport!

Jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem jest uprawianie sportu albo jakakolwiek forma aktywności fizycznej. Jeśli ćwiczysz albo uprawiasz inną formę ruchu, na przykład regularnie spacerujesz, to idealnie. Jeśli jeszcze tego nie robisz – zobacz, jakie zalety ma uprawianie sportu (czy inna forma ruchu).

czytaj dalej »

autodestrukcja-czy-dotyczy-tez-ciebie-sprawdz-jak-ja-poskromic

Autodestrukcja - czy dotyczy też Ciebie? Sprawdź, jak ją poskromić

Powodem autodestrukcji mogą być przekonania, które działają jak samospełniająca się przepowiednia, negatywne emocje, błędna ocena prawdopodobieństwa możliwych szkód oraz niskie poczucie własnej wartości. Brak umiejętności wyrażania emocji na zewnątrz prowadzi do gromadzenia się ich wewnątrz. Jest to wołanie o pomoc bez słów. To cichy krzyk samotności, bólu i cierpienia, jakich doświadcza człowiek.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.