Nie myl depresji z baby blues 

Warto zaznaczyć, że nie każde obniżenie nastroju tuż po porodzie świadczy o depresji.
W większości przypadków jest to stan, który popularnie określa się jako baby blues. Jest to naturalna reakcja organizmu na poród, powiązana z regulacją hormonów. Baby blues może utrzymywać się nawet do dwóch miesięcy po porodzie. Typowe objawy to: obniżone samopoczucie, drażliwość, mniejsze zainteresowanie dzieckiem lub brak zainteresowania, spadek apetytu, nadmierny lęk, silne zmęczenie. Baby blues najczęściej ustępuje bez żadnego leczenia; samoistnie. 

 Jak odróżnić depresję poporodową od baby blues?

  1. Depresja poporodowa trwa znacznie dłużej niż baby blues (kilka miesięcy, a nawet kilka lat).
  2. Depresja poporodowa może pojawić się jakiś czas po porodzie (np. 4 tygodnie, a nawet do roku od porodu (baby blues występuje zaraz po porodzie).
  3. Objawy depresji mogą być podobne do objawów baby blues, jednak na ogół są silniejsze (spadek nastroju, silny lęk, płaczliwość, złość, brak wiary w siebie i swoje kompetencje jako matki, pesymistyczne myślenie, zaburzenia snu, niewielki albo nadmierny apetyt, spadek libido, niechęć do jakiejkolwiek aktywności, apatia). Często występuje również poczucie winy i wstyd ze względu na swój stan. 
  4. W przypadku baby blues mimo zmęczenia i drażliwości kobieta jest w stanie przeżywać radość i przyjmuje z wiarą wszelkie słowa wsparcia i pocieszenia. W przypadku depresji poporodowej kobieta nie wierzy, że podoła roli matki, że będzie lepiej. Jakiekolwiek pocieszenia uznaje za kłamstwo. 

Depresja poporodowa – ważne fakty

  1. Depresja może dotknąć każdą świeżo upieczoną matkę bez względu na: wiek, wykształcenie, środowisko kulturowe, liczbę ciąż. Mogą na nią zapaść zarówno kobiety, których ciąża przebiegała bez komplikacji, jak i te, które z trudem przeszły ciążę. Ryzyko depresji można jednak obniżyć, oferując kobiecie różnego rodzaju wsparcie (zwłaszcza wsparcie emocjonalne).
  2. Psycholog dr Ellen Hendriksen alarmuje, że pierwsze objawy mogą pojawić się już w trakcie ciąży. Często nie jest to jeszcze obniżony nastrój, ale np. nadmierny lęk.
  3. Depresja poporodowa pojawia się stopniowo i przybiera różne fazy. Na początku i młoda matka, i jej rodzina mogą zaprzeczać, że nie są to objawy depresji poporodowej. Wypierają trudne emocje i uważają je za naturalne skutki trudów porodu i zmęczenia. Z czasem w młodej matce pojawiają się poczucie osamotnienia, rozczarowanie macierzyństwem i złość, że nikt nie rozumie trudności, jakie przeżywa. Może też próbować radzić sobie samodzielnie, np. przyjmując witaminy, więcej odpoczywając czy planując przyjemności. A co, jeśli mimo tych działań jej stan się nie poprawia?

Depresję poporodową można skutecznie leczyć! 

Jeżeli u młodej matki występuje większość wyżej wymienionych objawów, a jej stan – mimo różnych działań wspierających – nie poprawia się, konieczna jest konsultacja ze specjalistą. Depresję poporodową można wyleczyć. Zaleca się terapię poznawczo-behawioralną, grupy wsparcia lub – jeśli to konieczne – odpowiednio dobrane środki farmakologiczne. Powyższe działania rokują szybki powrót do zdrowia. 

Depresja poporodowa to nie wstyd! Nie jesteś w niej osamotniona! Nie zwlekaj z decyzją o pomocy specjalisty, abyś jak najszybciej mogła cieszyć się macierzyństwem i swoją nową rolą. 

Bibliografia:

Szymanowski K., (red.), Ciąża. Pytania i odpowiedzi, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007

Poprzedni artykułJak w prosty i przyjemny sposób podnieść jakość swojej pracy? Trzy sprawdzone sposoby. Wypróbuj je!
Następny artykułHistoria czytelnika: nigdy się nie poddawaj
Kim jestem i co robię: Jestem psychologiem, coachem ICC (International Coaching Community), doradcą zawodowym oraz trenerem kompetencji miękkich. Szkolę się również w obszarze psychoterapii poznawczo-behawioralnej w Centrum CBT w Warszawie. Specjalizuję się w coachingu kariery, tematach stresu i wypalenia zawodowego. Od 2011 realizuję autorskie warsztaty rozwijające kompetencje osobiste i zawodowe. Prowadzę również psychoterapię w nurcie poznawczo-behawioralnym głównie w obszarze pracy nad poczuciem własnej wartości, braku satysfakcji życiowej, w stanach obniżonego nastroju i lęku. Słowa, które szczególnie cenię w pracy, to uważna obecność i profesjonalizm. Dążę do zbudowania partnerskiej relacji i przyjaznej atmosfery, która sprzyja dokonywaniu zmian i odkrywaniu własnego potencjału. Zapraszam po więcej informacji na stronę Centrum Coachingu i Psychoterapii www.ccip.pl Dlaczego tu jestem:  Lubię zmiany i chętnie robię im miejsce w życiu. Ze zmian czerpię „twórczą energię”. Lubię również pisać. Za niezwykle cenne uważam popularyzowanie wiedzy psychologicznej. Portal „Zmiany w życiu” świetnie realizuje te cele. Z czego jestem dumna w moim życiu:  Dumna jestem ze swojej pasji do nauki i człowieka oraz tego że mam coraz więcej uważności na życie. Moje słabości:  Kawa parzona na wszelkie możliwe sposoby :) Mój sprawdzony sposób na zły humor:  Rozmowa. Największa zmiana w moim życiu:  Największe zmiany w moim życiu, to te z ostatnich kilku lat.  Dzięki nim jestem dziś blisko swoich wartości i wizji. Miejscowość i numer kontaktowy:  Rzeszów, Warszawa,  skype, tel: 504 094 848 www.ccip.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here