Jak zadbać o odporność w okresie przejściowym i uniknąć przeziębienia?
jak-zadbac-o-odpornosc-w-okresie-przejsciowym-i-uniknac-przeziebienia

 

O układ immunologiczny warto troszczyć się przez cały rok, ponieważ spełnia on niezwykle ważną funkcję – chroni człowieka przed atakującymi go mikroorganizmami chorobotwórczymi. Układ odpornościowy pomaga zwycięsko wyjść ze zderzenia z wirusami, bakteriami oraz substancjami toksycznymi. 

Dlaczego mamy osłabioną odporność? 

Przede wszystkim wpływ na to ma zła dieta, która powoduje niedobór witamin i składników mineralnych. Długotrwałe przyjmowanie antybiotyków (które wyjaławiają i osłabiają organizm), stres czy zbyt mała ilość snu to kolejne elementy, które obniżają zdolności autoimmunologiczne organizmu. Dodatkowo podczas zimy mamy styczność z wieloma wirusami i bakteriami, przed którymi przeciążony organizm nie jest w stanie się bronić; osłabiają go również alkohol i palenie papierosów.

Szukajmy zatem naturalnych metod na wsparcie i wzmocnienie naszego organizmu, a jest ich naprawdę sporo. Poniżej przedstawiam kilka wybranych.

Zadbajmy o nasz organizm już tuż po przebudzeniu, czyli nie zapominajmy o nawodnieniu i ciepłym śniadaniu.

Nawodnienie to nie kawa, herbata czy soki, bo nic nie zastąpi zwykłej czystej wody. Zacznij dzień od wypicia szklanki przegotowanej, ciepłej wody (a nawet dwóch szklanek), ewentualnie ze świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny – z pewnością wyjdzie Ci to na zdrowie. Dlaczego? Bo w nocy przez około 8 godzin fizjologicznie pościsz – niczego nie jesz ani niczego nie pijesz (jest to tzw. suchy post, po którym bezwzględnie należy się nawodnić. Nawodnić, a nie nakawić czy naherbacić!). 

Nie bez powodu śniadanie nazywane jest najważniejszym posiłkiem dnia. Poranek to czas największej aktywności narządów, gdy najłatwiej przyswajamy składniki odżywcze. Dlatego pierwszy posiłek dobrze jest zjeść mniej więcej godzinę po przebudzeniu, co w wypadku większości z nas mieści się w przedziale między siódmą a dziesiątą rano. Jesienią i zimą dobrze jest zjadać ciepły posiłek.

Każdy znajdzie swoje zdrowe przysmaki: owsianka, kasza jaglana czy jajka na tysiące sposobów. Nie zapominajmy o owocach, warzywach, pestkach i innych rodzajach superfoods, które doskonale komponują się z porannym posiłkiem.Kilka słów o superfoods, czyli superpokarmach. Dlaczego warto je włączyć do swojego wzmacniającego odporność menu? Ponieważ działają jak antyoksydanty. Siemię lniane, algi (chlorella, spirulina), kurkuma, kiełki, zielona herbata, nasiona szałwii hiszpańskiej (chia), dary pszczół (miód, pyłek pszczeli, pierzga, mleczko, propolis, ziołomiody), owoce (jagody goji, morwa biała, jagody inkaskie, kiwi, granaty, awokado, kokos itd..) kiełki, soki z traw oraz tzw. zielona żywność, czyli liofilizowane trawy (młody jęczmień, młoda pszenica) w postaci proszku lub łatwych do użycia prasowanych pastylek. 

Doskonałym daniem, w którym można przemycić rozmaite superfoodsy, są koktajle robione w blenderze – tzw. smoothies. Możesz je dowolnie łączyć z warzywami, owocami, mlekiem roślinnym lub wszystkim, co wymyśli twoja wyobraźnia ewentualnie w czym przyjemność znajdą twoje kubki smakowe.

Znanym naturalnym specyfikiem uodparniającym jest miód pszczeli, kupujmy go jednak w sprawdzonych miejscach (najlepiej prosto z pasieki). Każdy z nas powinien profilaktycznie jeść 1–2 łyżeczek miodu dziennie. Miód to skarbnica witamin, mikroelementów oraz cennych enzymów, które mobilizują układ odpornościowy. Działanie miodu wzmocnisz, jeśli dodasz do niego sok z owoców albo np. aloesu. Warto wypić rano szklankę wody z łyżką miodu i sokiem z połowy cytryny. Doskonała jest również herbata imbirowa z miodem i cytryną, a jej przygotowanie bardzo proste: wystarczy zalać wrzątkiem około 3 cm imbiru pokrojonego w plasterki, przykryć i zaczekać mniej więcej 5 minut. Następnie dodajemy łyżkę miodu i sok z połówki cytryny. Taki napój nie tylko rozgrzewa; imbir jest bogaty w substancje antybakteryjne, antywirusowe i przeciwzapalne, dlatego zaproponowaną herbatę pijmy profilaktycznie lub w trakcie przeziębienia (jest dobra również na ból gardła i przeciwgorączkowo!).

Słynne z właściwości leczniczych są zioła i napary z ziół. Choć nie sposób opisać wszystkie, jednym z mniej znanych specyfików, a odkrytym przeze mnie w ostatnim czasie, jest picie herbatki z czarnego bzu i rumianku. Herbata wykazuje działanie antywirusowe i antybakteryjne. Dzieje się tak, ponieważ zawiera olejki eteryczne, flawonoidy (kwercytynę, rutynę, kemferol) i antocyjany, które wspomagają układ odpornościowy (nasz organizm ma więcej „siły”, aby bronić się przed chorobami) i zatrzymują namnażanie się bakterii i wirusów, skracając czas trwania grypy lub przeziębienia. Poza tym herbatka jest idealna na skórę oraz zaburzenia żołądkowo-jelitowe. Wystarczy wymieszać garść kwiatów czarnego bzu i połowę garści kwiatu rumianku, zalać wszystko gorącą wodą i zaparzać pod przykryciem 15 minut. Taki napar można pić przez cały dzień, dolewając do niego ciepłej wody i słodząc odrobiną naturalnego miodu. Polecam!

Przyprawą, znaną z licznych właściwości zdrowotnych, jest kurkuma, w medycynie ajurwedyjskiej i chińskiej ceniona jako skuteczny środek m.in. przeciwzapalny, przeciwbólowy, przeciwwirusowy, przeciwgrzybiczny.

Jest wiele przepisów na przyrządzanie mikstur leczniczych z kurkumą; jednym z nich jest złote mleko – tradycyjny ajurwedyjski napój rozgrzewający, który podnosi odporność, zwalcza infekcje, usuwa śluz. Przepis: wymieszać ciepłe mleko (najlepiej roślinne) z łyżeczką pasty z kurkumy. Można również posłodzić miodem. W kuchni kurkumę dodajemy do zup, sosów, dipów, potraw jednogarnkowych i wielu innych (w zależności od wyobraźni kucharza). Możliwości jest mnóstwo, a właściwości profilaktyczno-lecznicze – nieocenione. 

Obecnie mamy sezon na cytrusy. Choć na stole zwykle królują pomarańcze, proponuję skupić uwagę na mandarynkach. Ten niepozorny cytrus to źródło witamin, minerałów i wielu innych związków antyoksydacyjnych.

W drobnych, aromatycznych mandarynkach znajdziesz witaminy i składniki mineralne i dostarczysz swojemu organizmowi m.in. duże dawki witaminy C i beta-karotenu. Słodki miąższ zawiera też potas, wapń i magnez. Mandarynki nie są zbyt kaloryczne, ponieważ w 100 gramach jest około 30 kalorii, możesz więc się najadać do syta.

Zwiększanie odporności to nie tylko odżywianie.

Aby na dłużej zachować zdrowie, przede wszystkim musimy zmienić swój punkt widzenia: przestać koncentrować się na zwalczaniu chorób i zacząć koncentrować się na budowaniu zdrowia. Pamiętaj o relaksie i odpoczynku, które też poprawiają odporność organizmu!

Długotrwałe napięcia psychiczne obniżają sprawność sił obronnych – choćby z tego powodu trzeba nauczyć się radzić sobie ze stresem. Planuj zajęcia tak, aby codziennie wygospodarować czas na relaks. Znajdź czas również dla przyjaciół, obejrzyj ulubiony serial, weź odprężającą kąpiel z dodatkiem olejku eterycznego i z dystansem spójrz na stresujące cię sytuacje. Dbaj też o sen (7–8 godzin). Przepracowanie i przemęczenie zwiększają podatność na infekcje. Korzystaj z ruchu (szczególnie na świeżym powietrzu) i regularnie ćwicz. Poza tym często wietrz mieszkanie (szczególnie przed snem) oraz dbaj o odpowiednie nawilżenie w pomieszczeniach.

Podsumowując: silny, zadbany i na bieżąco wspierany system immunologiczny zawsze wykona pracę, do której został stworzony przez naturę: ochroni nas przed wszelakimi chorobami. Czego Wam życzę!

Tagi

zdrowie zdrowe odżywianie

Opublikowano: 2017-03-03

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

nowe-zycie-po-glodowce-detox-z-marta-gladun-z-szambala-com

Nowe życie po głodówce. Detox z Martą Gładuń z szambala.com

O detoksie przeprowadzanym przez Martę Gładuń dowiedziałam się już ponad rok temu, robiąc wywiad z jednym z naszych gości na portalu. Usłyszałam, że nie jest to żadne odchudzanie, tylko połączenie ze sobą na znacznie głębszym poziomie. W gratisie dostajemy koncentrację, spokój, relaks, ogromną świadomość swojego ciała. 

czytaj dalej »

psycholog-psychoterapeuta-psychiatra-do-kogo-pojsc-gdy-potrzebujesz-pomocy

Psycholog, psychoterapeuta, psychiatra - do kogo pójść, gdy potrzebujesz pomocy?

Wielu bliskich zadaje mi pytania – czy jako psycholog mogę wypisać receptę lub dać zwolnienie? Czy mogę przyjąć ich na terapię? Czy mogę powiedzieć im, jakie jest najlepsze rozwiązanie ich problemu?

czytaj dalej »

chcesz-schudnac-pij-wode-czesc-1

Chcesz schudnąć? Pij wodę! Część 1

Zbyt mała ilość dziennie wypijanej wody spowalnia procesy przemiany materii w organizmie, a zatem spalanie tłuszczu jest znacznie wolniejsze. Woda nie zawiera kalorii i nie dostarcza wartości odżywczych, ale sama w sobie jest dla organizmu bezcenna. Czy zamierzasz schudnąć, oczyścić organizm, czy po prostu chcesz cieszyć się dobrym zdrowiem – musisz koniecznie zadbać o wodę w swojej diecie.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.