Przeszkody na drodze do zmiany - jak je pokonać? Część 3
przeszkody-na-drodze-do-zmiany-jak-je-pokonac-czesc-3

 

Istotą procesu zmiany jest jego celowościowy charakter. Nie mając wytyczonych celów, błądzimy we mgle. Posiadanie celu nadaje kształt naszym myślom, pragnieniom i działaniom oraz pozwala skoncentrować się na kierunku, w którym chcemy podążać. Wyniki badań pokazują, że ci, którzy wyznaczają i spisują swoje cele, osiągają w życiu sukces. Jeśli znasz swoje cele długoterminowe i krótkoterminowe, możesz ustalić krok po kroku plan działania. Cele i plan działania muszą być zapisane, w przeciwnym wypadku pozostaną jedynie marzeniami i pobożnymi życzeniami.

Zgodnie z zasadą wyznaczenia celów SMART (akronim od ang. Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Timely-specific) cel powinien być:

  • Konkretny

Dokładnie określony, ponieważ konkretny cel łatwiej jest osiągnąć.

Odpowiedz na następujące pytania:
Co konkretnie chcesz osiągnąć?
Jakiego rezultatu oczekujesz?

  • Wymierny

Zapytaj siebie:

Po czym poznasz, że cel został osiągnięty?

Jak możesz określić, na ile uda Ci się go osiągnąć?

  • Osiągalny

Taki, który mieści się w zakresie Twoich możliwości i w dużym stopniu zależy od Ciebie. Odpowiedz na następujące pytania:

Czy jest to cel, który możesz zrealizować? Czy w praktyce można go osiągnąć?

Jakie ewentualne trudności lub okoliczności mogą przeszkodzić Ci w osiągnięciu tego celu?

Na ile ten cel zależy od innych osób?

Jak możesz go przeformułować, aby zależał tylko od Ciebie?

  • Istotny

Do tego stopnia zależy Ci na celu, że jesteś gotowy potraktować go priorytetowo.

  • Odpowiedz na następujące pytania:

Na ile – w skali od 1 do 10 – jest to dla Ciebie ważne?
Dlaczego jest to dla Ciebie ważne?

Z czego jesteś w stanie zrezygnować, aby osiągnąć swój cel?

  • Określony w czasie

Wyznacz termin ostateczny.

Kiedy zaczniesz?
Do kiedy chcesz osiągnąć swój cel?
Kiedy zakończysz działania?

Kiedy mają być odczuwane efekty?

Ważne, aby cel został sformułowany w pierwszej osobie i pozytywnie, bez zaprzeczeń. Zamiast pisać: „Nie chcę dłużej pracować w tej firmie”, sformułuj swój cel pozytywnie: „Chcę pracować na stanowisku… w firmie… i zarabiać…”. Powinien też być ambitny i atrakcyjny, czyli nie nudny, lecz wzbudzający ciekawość i chęć do działania; powinien sprawiać, że zechcesz zaangażować się w jego realizację. Należy również zadbać o ekologię celu, odpowiadając sobie na pytanie: „Czy osiągnięcie celu nie zaszkodzi Tobie lub bliskim Ci osobom?”.

Ważne jest, aby cel był zgodny z naszymi wartościami i przekonaniami, a nie rezultatem opinii i wizji innych osób. Dlatego gdy podczas planowania zmian zawodowych lub życiowych warto zastanowić się, czy są one zgodne z Tobą.

Zachęcam Cię do zrobienia krok po kroku poniższego ćwiczenia, które pomoże Ci precyzyjnie wyznaczyć cel i zaplanować konkretną drogę do jego realizacji.

Krok pierwszy

Weź kartkę A4. W górnej części zapisz swój cel, który powstał dzięki wykorzystaniu metody SMART.

Krok drugi

Niżej wypisz wszystkie zasoby, które mogą Ci pomóc w realizacji Twojego celu. Skup się na: zdobytej wiedzy, zdolnościach, mocnych stronach, doświadczeniu, kompetencjach, umiejętnościach, kluczowych wartościach, wspierających przekonaniach, motywacji, a także na osobach, które mogą okazać się pomocne.

Krok trzeci

Ustal poszczególne kroki, które musisz wykonać, aby dotrzeć do celu. Możesz wykorzystać format A4 lub samoprzylepne karteczki, które umieścisz na swojej drodze do celu. Jakie działania powinnaś/powinieneś wykonać, aby zrealizować zakładany cel? Co będzie pierwszą rzeczą, którą będziesz musiał zrobić, a co kolejną? Zapisz wszystkie kroki (aż do ostatniego, jakim jest realizacja celu), przy każdym z nich uwzględniając daty ich realizacji i zakończenie działań. Wyznacz też termin kontroli dotychczasowych działań i analizy postępów ukierunkowanych na realizację celu.

Poniżej zamieszczam krótkie podsumowanie, które pozwoli Ci określić, jak ruszyć z miejsca i odnaleźć w sobie motywację do działania, aby osiągnąć cel.

  •     Określ i zapisz to, czego chcesz.
  •     Potraktuj swój cel jako wyzwanie do zdobycia, a nie problem do rozwiązania.
  •     Ustal krok po kroku plan działania.
  •     Ustal priorytety (bo cel pozbawiony priorytetu traci swoją moc).
  •     Zobowiąż się przed sobą do realizacji planu.
  •     Obiecaj sobie nagrodę za osiągnięcie celu.
  •     Wizualizuj sobie osiągnięcie celu.

Częsta wizualizacja sukcesu podtrzymuje wewnętrzną motywację i zwiększa szansę powodzenia oraz stymuluje mózg do wychodzenia poza ramy ogólnie przyjętych norm i stereotypów, aby znaleźć odpowiednią drogę do celu. W rezultacie zaczniesz zauważać możliwości, o których wcześniej nie miałaś/miałeś pojęcia.

  • Zapytaj siebie :„Co się stanie, jeśli nie osiągnę tego celu?”.
  • Zapytaj siebie: „Co się stanie, jeśli osiągnę cel?”.
  • Podziel cel na mniejsze kawałki i stosuj metodę małych kroków (o metodzie małych kroków pisałam w artykule „Kaizen: małymi krokami do zmian”.
  • Zrób pierwszy mały krok, żeby osiągnąć to, czego pragniesz.

Powodzenia! Podziel się w komentarzu swoim celem.

Tagi

zmiany pewność siebie podejmowanie decyzji przeszkody na drodze do zmian zmianywżyciu bernadetta gilarska

Opublikowano: 2016-11-14

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-oszukac-mozg-i-pokonac-jego-opor-przed-zmiana

Jak oszukać mózg i pokonać jego opór przed zmianą?

Czy należysz do tej rzeszy ludzi, którzy od dawna bezskutecznie starają się wprowadzić zmianę w swoim życiu? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego, jak w banalnie prosty sposób oszukać mózg i pokonać jego opór przed zmianą. 

czytaj dalej »

sprawdz-jak-w-prosty-sposob-mozesz-nauczyc-sie-pokonywac-problemy-kilka-waznych-zasad

Sprawdź, jak w prosty sposób możesz nauczyć się pokonywać problemy. Kilka ważnych zasad

Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (SFA – Solution-Focused Approach) to metoda pracy z klientem, która polega na poszukiwaniu najbardziej optymalnych rozwiązań dla sytuacji problemowej (niezależnie od tego, czego dotyczy problem) bez odwoływania się do analizy przyczyn i natury danego problemu.

czytaj dalej »

5-malych-zmian-ktore-uwolnia-cie-od-nadmiaru-leku

5 małych zmian, które uwolnią Cię od nadmiaru lęku

Pamiętam moją mamę i babcię. Obie stale napięte, martwiące się o przyszłość i rozpamiętujące błędy przeszłości oraz stracone okazje. Ponieważ zdawały się nie widzieć w tym problemu, dla mnie stał się on tym większy… Poziom lęku urastał do znamion katastrofy, gdy sprawy dotyczyły błahostek, takich jak odwożenie dzieci do żłobka czy zrobienie obiadu. Tak się nie da żyć.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.