Inni ludzie mogą dostarczać Ci wielu cennych informacji o Tobie. Zgadzam się, że część z nich może nie być dla Ciebie miła w odbiorze, jednak – gdy nauczysz się właściwie je interpretować i na nie reagować – może się okazać, że są to wartościowe treści, na których poznaniu wiele skorzystasz.
Gdy Twoje poczucie własnej wartości jest zaniżone, jesteś bardziej wrażliwa na wszelkie sygnały płynące z otoczenia, które niosą za sobą informację zwrotną na temat Twojego zachowania. Zazwyczaj odbierasz je jako krytykę, atak na swoją osobę. Warto, byś uświadomiła sobie, że każdy człowiek popełnia błędy. Nie świadczy to przecież o jego wartości jako człowieka, a raczej o tym, że coś należy zmienić, poprawić, wyciągnąć wnioski i ruszyć dalej do przodu.
Jak poradzić sobie z opiniami innych na temat Twojego zachowania czy postępowania?
Kiedy słyszysz komentarz wygłoszony pod Twoim adresem, zastanów się, co pozytywnego w nim słyszysz i jaką ma intencję. Naucz się odróżniać fakty od interpretacji. Podczas swojej pracy jako Coacha Kobiet zauważyłam, że często dochodzi do zniekształceń: co rzeczywiście zostało powiedziane lub zrobione, a jakie osobiste znaczenie nadała temu moja Klientka.
Przypomnij sobie ostatnią dotyczącą Ciebie wypowiedź innej osoby, którą odebrałaś jako krytykę. Jak się poczułaś, gdy usłyszałaś te słowa? Jak wyglądały fakty w tej sytuacji? Spójrz na to Twoimi oczami oraz oczami drugiej osoby.
Reaguj na niewłaściwą formę wyrażania krytyki, szczególnie na przejawy agresji skierowanej pod Twoim adresem. Nie pozwól innym na podnoszenie głosu na ciebie, na wywoływanie poczucia winy, na oskarżanie. To wszystko są formy manipulacji! Nie dopuszczaj do atakowania Twojej godności i nie zgadzaj się na to, by ktoś Ci ubliżał.
Jeżeli zgadzasz się z opinią innej osoby na Twój temat, czyli w tym, co mówi druga strona, jest choćby ziarnko prawdy, przyznaj się do tego. Na przykład powiedz: „Podobnie odbieram moje zachowania” albo „Masz rację, też tak uważam”. Wyciągnij wnioski na przyszłość i wprowadź potrzebne zmiany.
Jeśli tylko częściowo zgadzasz się z czyjąś opinią, to możliwie szybko przeanalizuj fakty i odwołaj się do nich. Przykładowo kiedy usłyszysz, że „nigdy po sobie nie sprzątasz”, Twoja riposta może brzmieć: „Nie zgadzam się z tym w pełni. Dziś rzeczywiście po sobie nie sprzątnęłam, wczoraj także, jednak w ubiegłym tygodniu zdarzyło mi się to tylko raz”.
Jeśli w ogóle się nie zgadzasz ze zdaniem innej osoby, powiedz to wprost. Na przykład słyszysz: „Pracujesz zbyt wolno, przez co nie realizujesz zadań w terminie”. Możesz odpowiedzieć: „Mam inne zdanie na ten temat. Nie zrealizowałam zadań w terminie z innego powodu (i podajesz go)”.
Gdy druga osoba Cię obraża i na przykład mówi „jesteś idiotką, jak mogłaś postąpić tak nieodpowiedzialnie”, możesz odpowiedzieć: „Nie życzę sobie, byś zwracał się do mnie w ten sposób, bo mnie obrażasz. Nie oceniaj mnie, tylko powiedz, co konkretnie zrobiłam”. Nie pozwól rozmówcy na używanie wobec Ciebie agresji, przemocy słownej, na przeklinanie w stosunku do Ciebie.
Jeśli to tylko możliwe, pytaj drugą osobę o fakty. Jakie konkretnie zachowanie jej się nie podoba, dlaczego, co mogłaś zrobić inaczej, czy faktycznie miałaś możliwość postąpienia w inny sposób?
A jeśli ktoś bez przerwy Cię krytykuje, co negatywnie wpływa na Twoje myślenie o sobie, to rozważ, czy relacja z tą osobą jest dla Ciebie korzystna i nadal potrzebna.