Inni ludzie mogą dostarczać Ci wielu cennych informacji o Tobie. Zgadzam się, że część z nich może nie być dla Ciebie miła w odbiorze, jednak – gdy nauczysz się właściwie je interpretować i na nie reagować – może się okazać, że są to wartościowe treści, na których poznaniu wiele skorzystasz.

Gdy Twoje poczucie własnej wartości jest zaniżone, jesteś bardziej wrażliwa na wszelkie sygnały płynące z otoczenia, które niosą za sobą informację zwrotną na temat Twojego zachowania. Zazwyczaj odbierasz je jako krytykę, atak na swoją osobę. Warto, byś uświadomiła sobie, że każdy człowiek popełnia błędy. Nie świadczy to przecież o jego wartości jako człowieka, a raczej o tym, że coś należy zmienić, poprawić, wyciągnąć wnioski i ruszyć dalej do przodu. 

Jak poradzić sobie z opiniami innych na temat Twojego zachowania czy postępowania?

Kiedy słyszysz komentarz wygłoszony pod Twoim adresem, zastanów się, co pozytywnego w nim słyszysz i jaką ma intencję. Naucz się odróżniać fakty od interpretacji. Podczas swojej pracy jako Coacha Kobiet zauważyłam, że często dochodzi do zniekształceń: co rzeczywiście zostało powiedziane lub zrobione, a jakie osobiste znaczenie nadała temu moja Klientka.

Przypomnij sobie ostatnią dotyczącą Ciebie wypowiedź innej osoby, którą odebrałaś jako krytykę. Jak się poczułaś, gdy usłyszałaś te słowa? Jak wyglądały fakty w tej sytuacji? Spójrz na to Twoimi oczami oraz oczami drugiej osoby.

Reaguj na niewłaściwą formę wyrażania krytyki, szczególnie na przejawy agresji skierowanej pod Twoim adresem. Nie pozwól innym na podnoszenie głosu na ciebie, na wywoływanie poczucia winy, na oskarżanie. To wszystko są formy manipulacji! Nie dopuszczaj do atakowania Twojej godności i nie zgadzaj się na to, by ktoś Ci ubliżał.

Jeżeli zgadzasz się z opinią innej osoby na Twój temat, czyli w tym, co mówi druga strona, jest choćby ziarnko prawdy, przyznaj się do tego. Na przykład powiedz: „Podobnie odbieram moje zachowania” albo „Masz rację, też tak uważam”. Wyciągnij wnioski na przyszłość i wprowadź potrzebne zmiany.

Jeśli tylko częściowo zgadzasz się z czyjąś opinią, to możliwie szybko przeanalizuj fakty i odwołaj się do nich. Przykładowo kiedy usłyszysz, że „nigdy po sobie nie sprzątasz”, Twoja riposta może brzmieć: „Nie zgadzam się z tym w pełni. Dziś rzeczywiście po sobie nie sprzątnęłam, wczoraj także, jednak w ubiegłym tygodniu zdarzyło mi się to tylko raz”.

Jeśli w ogóle się nie zgadzasz ze zdaniem innej osoby, powiedz to wprost. Na przykład słyszysz: „Pracujesz zbyt wolno, przez co nie realizujesz zadań w terminie”. Możesz odpowiedzieć: „Mam inne zdanie na ten temat. Nie zrealizowałam zadań w terminie z innego powodu (i podajesz go)”.

Gdy druga osoba Cię obraża i na przykład mówi „jesteś idiotką, jak mogłaś postąpić tak nieodpowiedzialnie”, możesz odpowiedzieć: „Nie życzę sobie, byś zwracał się do mnie w ten sposób, bo mnie obrażasz. Nie oceniaj mnie, tylko powiedz, co konkretnie zrobiłam”. Nie pozwól rozmówcy na używanie wobec Ciebie agresji, przemocy słownej, na przeklinanie w stosunku do Ciebie.

Jeśli to tylko możliwe, pytaj drugą osobę o fakty. Jakie konkretnie zachowanie jej się nie podoba, dlaczego, co mogłaś zrobić inaczej, czy faktycznie miałaś możliwość postąpienia w inny sposób?

A jeśli ktoś bez przerwy Cię krytykuje, co negatywnie wpływa na Twoje myślenie o sobie, to rozważ, czy relacja z tą osobą jest dla Ciebie korzystna i nadal potrzebna.

Poprzedni artykułPodróże w głąb siebie: W sobie znajdziesz swoich przodków
Następny artykułIntrowertyzm: Akta odtajnione. Teczka 3. Siła introwertyzmu
SPOTKAJ SIĘ ZE MNĄ, JEŚLI CHCESZ: - pozbyć się syndromu „grzecznej dziewczynki”, bycia wiecznie miłą, wyręczającą innych i taką, której podejście do siebie i zachowanie zależy od tego, co inni myślą i mówią o Tobie- zbudować naturalną pewność siebie- wzmocnić poczucie własnej wartości- poradzić sobie z krytyką wewnętrzną i zewnętrzną- wypracować swój styl zachowań asertywnych- przestać porównywać się z innymi Kontakt: kontakt@grzecznadziewczynka.pl oraz www.grzecznadziewczynka.pl Kim jestem i co robię: Jestem Doradcą Rozwoju Kobiet oraz certyfikowanym Coachem (International Coach Federation, Associate Certified Coach), z wykształcenia psychologiem. Przez 12 lat pracowałam w obszarze HR w korporacjach, gdzie wspierałam innych w rozwoju – bezpośrednio lub współpracując z menedżerami średniego i wyższego szczebla. Obecnie pracuję głównie z kobietami, które mają dość grania roli „grzecznej dziewczynki”, bycia niezauważalną i taką, której podejście do siebie i zachowanie zależy od opinii innych i pomagam im uwierzyć w siebie poprzez pracę nad poczuciem własnej wartości, budować swoją niezależność, autentyczną pewność siebie i odważnie sięgać po to, czego ONE tak naprawdę chcą. Wspieram także kobiety w budowaniu „kariery szytej na miarę”. Dlaczego tu jestem? Zmiany wokół nas dzieją się nieustannie, czy tego chcemy, czy nie i za każdym razem wywierają na nas wpływ. I niby jesteśmy tego świadomi, a jednak czasem ciężko jest zaakceptować zmianę. Dlatego poprzez moje artykuły chciałabym wspierać innych w przejściu przez zmiany w zgodzie ze sobą, z zadbaniem o poczucie własnej wartości i siłą do ich przezwyciężania. Z czego jestem dumna w moim życiu: Najbardziej jestem dumna z tego, że udaje mi się żyć w zgodzie ze sobą, realizować swój pomysł na życie i konsekwentnie rozwijać się w najważniejszych dla mnie obszarach. Moje słabości: gorzka czekolada, muzyka chill out, białe tulipany, Paryż, literatura związana z rozwojem osobistym, a czasem coś bardziej ekstremalnego, jak skok ze spadochronem, czy dynamiczna jazda samochodem.Mój sprawdzony sposób na zły nastrój: Rzadko mam zły nastrój, a zapobiega temu każda chwila spędzona z moją rodziną, szczególnie z roześmianymi i pełnymi pozytywnej energii dziećmi, wspólne gotowanie wg 5 przemian. Największa zmiana w moim życiu: To zmiana, która kilka lat temu nastąpiła wewnątrz mnie w wyniku zmian zewnętrznych, takich jak: zmiana miejsca zamieszkania, ślub, urodzenie dwójki dzieci, przeformułowanie swojej ścieżki zawodowej, gruntowna edukacja w tym zakresie i prowadzenie własnej firmy. Miejscowość: Warszawa, tel. 600 245 200

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here