Jak wynika z badań RandstadEmployer Brand Research 2018, aż dla 78% pracowników najważniejszymi aspektami zatrudnienia w danej firmie są atrakcyjne wynagrodzenie i oferowane benefity. Rozpatrując ofertę pracy, coraz częściej poszukujemy jednak czegoś więcej, niż tylko atrakcyjnego wynagrodzenia. Liczą się dla nas także aspekty pozafinansowe, jak stabilność zatrudnienia, miła atmosfera w pracy, a także poczucie równowagi, pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Jednak na co powinniśmy zwracać uwagę w pierwszej kolejności przy wyborze pracy?
W raporcie z badania można także przeczytać, że to, co przyciąga pracowników do pracodawcy nie zawsze musi być powodem, dla którego chcą oni zostać w danej firmie. Wysokość wynagrodzenia, owszem, może początkowo pomóc pracodawcom w zdobyciu talentów, jednak to zapewnienie stabilnych warunków zatrudnienia (51%) jest bardziej przekonujące i częściej wpływa na pozostanie w pracy.
Czy naprawdę pieniądze są dla nas aż tak ważne?
Odpowiedź nie jest prosta, ponieważ każdy z nas podchodzi do tej kwestii bardzo indywidualnie. Znam osoby, które cieszą się bardzo wysokimi zarobkami, jednak nie są do końca zadowolone z atmosfery panującej w firmie. Są także w gronie moich znajomych ludzie, którzy być może nie zarabiają tyle, ile by sobie tego życzyli, za to ogromnym benefitem w pracy są dla nich ludzie. Wniosek z tego taki: każdy z nas powinien określić sobie własne priorytety związane z pracą i zgodnie z nimi dokonywać selekcji otrzymywanych ofert pracy.
Jak ustalić priorytety?
Zastanów się nad wszystkim, co może wpływać na zadowolenie z pracy i zapisz to. Na liście mogą znaleźć się między innymi takie rzeczy jak: wysokość wynagrodzenia, lokalizacja biura, zakres obowiązków czy nazwa stanowiska. Uszereguj wszystkie te czynniki w kolejności od najważniejszych, po te najmniej istotne. Oceń swój aktualny poziom zadowolenia, z każdego z tych obszarów. Możesz posłużyć się skalą liczbową, np. od 1 do 10. Zaznacz, które z tych obszarów są dla Ciebie najważniejsze oraz w którym miejscu poziom zadowolenia powinien wzrosnąć w kolejnej pracy. Napisz, co konkretnie powinno się zmienić, np. moja pensja powinna wzrosnąć o 1000 złotych. Następnie wybierz najważniejsze dla Ciebie aspekty. Zadaj sobie pytanie: które z tych obszarów są dla mnie najważniejsze, a z czego mogę zrezygnować w przyszłej pracy? Co jest dla mnie ważniejsze – wysokie zarobki czy lokalizacja biura?
Być może oba te aspekty są ważne? Na podstawie wszystkich notatek opracuj listę warunków, które musi spełniać nowa oferta pracy, aby ją przyjąć. Jak finalnie wygląda twoja lista i co pojawiło się na niej jako nr 1?
Kolejne pytanie, jakie się nasuwa: w jaki sposób pilnować wybranych priorytetów? Wiemy dobrze, że znalezienie nowej pracy nie zawsze jest proste. Szczególnie, jeśli określasz sobie pewne wymagania, jakie musi spełniać oferta pracy. Pamiętaj jednak o tym, że warto być cierpliwym, jeśli naprawdę zależy Ci na pracy, która będzie dla Ciebie miejscem, do którego chcesz wracać. Czasem lepiej poszukać nieco dłużej lub zrezygnować z czynników, które są dla Ciebie mniej istotne, niż pójść do miejsca, w którym będziesz po chwili odczuwać frustrację.