W wersji podstawowej mamy mapę tak zwaną osobistą, którą może zrobić każdy z nas, niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju się znajduje. Im więcej wiemy, im więcej przeczytaliśmy, im większą mamy świadomość siebie i miejsca, w którym się znajdujemy, tym bardziej dojrzała i pełna będzie nasza mapa. Już wkrótce kolejne artykuły na temat podstawowej mapy z opisem poszczególnych pól.
W toku ewolucji powstały mapy przeznaczone dla określonych grup (nazwijmy je: rozwojowo-wiekowych) oraz mapa firmy.
Mapa dla nastolatków
Długo broniłam się przed pracą z nastolatkami i dziećmi, ponieważ uważałam, że to narzędzie wymaga odpowiedzialności i sporej świadomości tego, co na nim umieszczamy. Zdarzyło mi się co prawda pracować z licealistami, jednak traktowałam ich indywidualnie; opracowywaliśmy wówczas mapę ogólną w wersji podstawowej.
Gdy zostałam poproszona o wykład dla gimnazjum i liceum, dzięki pomocy trójki moich dzieci oraz innych zaprzyjaźnionych z nimi nastolatków powstała wersja mapy dla bardzo młodych ludzi w wieku szkolnym. Można z niej korzystać, choć moje przeczucie było dobre – czas nastoletni nie jest czasem na robienie mapy, ponieważ ludzie w tym wieku naprawdę zajmują się innymi rzeczami. Aczkolwiek – jak powiedział mój syn, który uczestniczył w wykładzie – „nawet cię słuchali, chapeau bas”.
Mapa dla absolwentów
Okazało się, że mapa dla nastolatków stanowiła bardzo dobry punkt wyjścia dla grupy, którą nazwałam absolwentami. To ludzie, którzy kończą studia, wchodzą w dorosłe życie i chcieliby mieć poukładane życie; mieć ustrukturalizowany koncept na życie. To dla nich powstała mapa dla absolwentów.
Pojawiły się na niej takie pojęcia jak „własna marka” czy „social media”, a także myślenie o tym, gdzie chcieliby być za rok, za trzy lata, za pięć lat lub dziesięć lat. Ważne okazało się planowanie i ogarnianie dnia. Już wcześniej, bo w pracy nad mapą dla nastolatków, pojawiło się pojęcie „cel do życia”, które zostało zaimplantowane jako istotny element najpierw absolwentom, a następnie mapy bazowe. Była to odpowiedź na pytania: „Po co wstaję rano?’, „Do czego?”, „Dlaczego?”, „Co jest motorem mojego działania?”, „Co mnie motywuje, pcha do przodu , powoduje, że mi się chce?”, „Jaki mam koncept na życie?”.
Ciekawe, że zarówno dla nastolatków, jak i dla absolwentów ważne okazało się to, czego nie było na mapie podstawowej, czyli forma psychiczna, z którą różnie bywa w obecnych czasach.
W wyniku pracy nad dwiema powyższymi mapami mapa podstawowa po raz kolejny przeszła ewolucję i została uzupełniona o kilka elementów. Znajdziecie je poniżej.
Mapa firmy
Z mapą dla firm również wiąże się pewna historia. Jakiś czas temu wydawało mi się, że mapę można przystosować na potrzeby firmy i że będzie to proste. Gdy zabrałam się do tego, nagle okazało się, że niekoniecznie, dlatego na jakiś czas zarzuciłam pomysł. I ponownie zadziałał świat, domagając się ode mnie podjęcia tematu. Twórcy i kreatorzy nowatorskiego Gimnazjum Thinking Zone bardzo chcieli opracować mapę firmy. Mimo moich wątpliwości podczas spotkania okazało się, że wykonali ogromną pracę podczas układania swojego gimnazjum w postaci marzeń i celów na mapie. W efekcie ich pracy powstała mapa firm, która przechodzi ciągłą ewolucję.
Poniżej została zaprezentowana wersja superpodstawową. Możecie po nią sięgać, choć – tak jak wszystkie inne mapy – musi zostać wielokrotnie przetestowana i jej kontent na pewno niejednokrotnie ulegnie zmianie.